Formule 4: Lammers verliest twee keer winst in openingsweekend Spaans F4, Gladysz wint E3-wintertitel

Op het circuit van Motorland Aragon verreed de Spaanse Eurocup-3 de seizoensafsluiter van zijn winterkampioenschap, terwijl het Spaans F4-kampioenschap juist van start ging met zijn reguliere seizoen. Twee coureurs van MP Motorsport streden om het E3-winterkampioenschap, terwijl in de Formule 4 drie Nederlandse coureurs van start gingen: René Lammers en Reno Francot voor MP en Sascha van ’t Pad Bosch voor het Spaanse Technicar. AUTOSPORT.NL was er het hele weekend bij en volgde de drie bij hun stappen door het weekend, waarin Lammers twee keer won, maar helaas beide overwinningen moest inleveren.
Tekst: Carlo Senten & Mattijs Diepraam
Foto’s: Carlo Senten

De zaterdagochtend startte met de vrije training. Daarin hadden de jongelingen voor het eerst te maken met de heftige windstoten op het circuit van Aragon. René Lammers leek er het minste last van te hebben en eindigde op P1, Sacha van ‘t Pad Bosch op P7.

“De wind maakte het in de vrije training echt lastig, maar ik zat er lekker bij. Hopelijk kan ik het nu doorzetten in de kwalificatie. Het remmen is met die windvlagen echt anders, waardoor ik tijdens het rijden ook aan de rembalans heb gesleuteld”, vertelde Sacha van ’t Pad Bosch.

“We gaan iedere sessie vooruit”, zo begon Reno Francot over zijn eerste Spaanse F4-weekend sinds zijn gastoptredens voor Saintéloc en GRS in 2024, “maar ik moet echt nog wennen aan deze Hankook-banden. Tot nu toe heb ik vooral met Pirelli’s gereden in de F4. Die banden waren twee ronden echt top en na vijf ronden was er geen snelste tijd meer uit te krijgen. Deze banden hebben langer nodig om goed te worden, maar daarna worden ze eigenlijk alleen maar beter. Dat moet ik mij eigen gaan maken.”

Met slechts de allesbeslissende laatste minuut nog te gaan stond Lammers virtueel op pole. “Het mooie van deze klasse is dat je echt op hoog niveau competitie hebt. Thomas Strauven [de Belgische titelkandidaat van Campos] en René moesten mensen inhalen, Strauven komt er net wat makkelijker aan voorbij dan René, en dan sta je niet op pole maar vierde”, aldus Jan Lammers over zijn zoon. “Maar we hebben een goede uitgangspositie voor de eerste race vanmiddag.”

René Lammers pakte vervolgens direct bij de start een positie en bleef ronden lang de druk er vol op houden bij Schrauven. Sacha van ‘t Pad Bosch reed intussen een solide race van plek 15 naar 12. Maar met nog slechts drie ronden te gaan strandde een inhaalactie in het grind, waar door de safetycar in de baan moest komen.

“Ik plaatste een nette inhaalactie en aan de onboards kun je zien dat ik er al voorbij ben, maar alsnog kreeg ik een tik op mijn achterwiel en belandde ik in de grindbak” aldus Van ‘t Pad Bosch.

De jonge Limburger Francot had een enerverende race. “Ik had plaatsen goed kunnen maken, wat mij de 12e positie opleverde, maar kwam in contact met mijn voorganger, waardoor ik de box moest opzoeken voor een nieuwe vleugel. Daardoor ben ik teruggevallen naar P36, maar door de safetycar kreeg ik weer aansluiting en heb ik mij in de laatste ronden nog kunnen terugknokken naar P17. Erg blij met de snelheid die ik heb kunnen laten zien. Dat geeft vertrouwen voor beide races van morgen.”

“Ik ben erg blij met mijn behaalde podium. Ik maakte na de start al een plek goed en kon in de ronde erna nog een positie opschuiven. Ik heb P2 kunnen behouden. Na de safetycar dacht ik nog een aanval te kunnen doen voor P1, maar ik kwam niet lekker uit in de eerste bocht. Daardoor moest ik remmen om mijn vleugel niet te beschadigen. Daarna was het consolideren”, vertelt Lammers over zijn eerste race dit weekend.
