NASCAR: Austin Hill overleeft “destruction derby” Martinsville. Wint 100.000U$ en bezorgt RCR 100e Xfinity-zege
De speedway die Austin Hill twee jaar geleden de Championship4 ontnam bezorgde hem afgelopen zaterdagavond de zege. Hill dook onder drie crashende auto’s door en versloeg daarmee Sheldon Creed die een doorlopend abonnement op de tweede plek heeft. Met de Cash for Dash-bonus was hij de onverwachte winnaar.

US$ Bonus voor Austin Hill en de 100e overwinning voor RCR Racing in de Xfinity series op Martinsville.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Conor Zilisch reed 100 ronden aan de leiding maar wist zijn pole niet te verzilveren.
Austin Hill overleeft “destruction derby” Martinsville. Wint 100.000U$ en bezorgt RCR 100e Xfinity-zege
Het einde van deze wedstrijd had niet passender kunnen zijn. Een stortvloed aan neutralisaties die het racen onder groen in het laatste wedstrijdsegment doorkruisten. Het einde van de wedstrijd liet de als 29e geklasseerde Taylor Gray dan ook terecht met revanchegedachten op de als 10e geklasseerde Sammy Smith achter. De 14e neutralisatie voor een spin van Matt DiBenedetto betekende dat de wedstrijd verlengd moest worden. Gray lijnde zich achter Smith, de leider in de wedstrijd op en gebruikte zijn bumper om hem te passeren. Daarmee bewees hij Smith dezelfde gunst als bij de vorige herstart in de 249e ronde.

Short track racing met Justin Allgaier en Aric Almirola aan de leiding.
Gray op jacht naar zijn eerste Xfinity-overwinning wist tot Turn 3 in de laatste ronde de leiding te behouden. Toen Gray de laatste bocht inging spinde Smith hem in de rondte en de JGR Toyota belandde tegen de buitenmuur. Hierdoor raakte Hill de No7 JR Motorsports Chevrolet van Justin Allgaier van achteren waardoor hij met Smith contact maakte. Hill kroop door het gat heen gevolgd door Sheldon Creed. Allgaier wist de derde plek vast te houden. Met een verrassende overwinning lag slecht minder dan een kwart mijl aan de leiding voordat hij het zwartwit geblokt zag. Vervolgens crashten op de finish ook nog eens de nodige rijders.
Austin Hill: “Ik koos de onderste rijbaan omdat iedereen bij de herstarts zo ruw was. Ik deed gewoon in de laatste ronde van wat ik moest doen. Bij de herstart werd het gewoon wild en wij leunden gewoon tegen elkaar. Toen we Turn 3 naderden wist ik gewoon dat er het nodige ging gebeuren. Ik ging maar zo diep naar de onderste rijbanen als ik kon. Ze raakten elkaar allemaal en ik toucheerde Allgaier een beetje. Ik kwam thuis met de winst. Ik kon niet geloven dat we in Victory Lane zouden eindigen Het is zelfs ongelofelijk want zelfs aan het einde van de race verklaarde ik vanwege het geduw en getrek een absolute hekel aan deze baan heb. Maar om het af te maken gingen wij wel met 100.000 U$ naar huis.”

Taylor Gray was een klasse apart.
Na 14 neutralisaties voor maar liefst 104 ronden leek de herinnering aan de overwinningen van polesitter Conor Zilisch in beide wedstrijdsegmenten heel ver weg. Na een aantal spins speelde Zilisch geen rol van betekenis meer en uiteindelijk werd hij door contact met de buitenmuur geëlimineerd. In de 183e ronde nam de JGR Toyota van Gray voor de tweede maal de leiding en wist deze na 66 rondes en maar liefst zes starts toch vast te houden. In de 249e ronde lijnde Sammy Smith zich achter de No54 Toyota op die de leiding nam. De aanval van Smith op Gray verdiende nu niet bepaald een schoonheidsprijs.Gray werd vorig jaar in de Crafstman Truckseries het slachtoffer van een soortgelijk incident met Christian Eckes.

Sammy Smith en Taylor Gray. Nu aartsrivalen voor het leven........
Taylor Gray: “Ik heb het gevoel dat wij gewoon de beste auto hadden Ik kan iedereen bij Joe Gibbs Racing niet genoeg bedanken. We hadden gewoon een hele snelle Operation 300 Toyota GR Supra meegenomen. Gewoon jammer maar hetzelfde verhaal als bij de twee afgelopen Martinsville-wedstrijden. Smith erkende dat zijn manoeuvre in de allerlaatste ronde misschien wat overdreven was. Sammy Smith: “Ik ben daar niet trots op maar omgedraaid zou hij hetzelfde gedaan hebben. Hij heeft geen respect voor mij en tijdens de rode vlag situatie kreeg ik van hem de middelvinger en schold me uit.”’
Zowel Denny Hamlin als Dale Earnhardt Jr. uitten na de wedstrijd felle kritiek op het gedrag van Taylor Gray en Sammy Smith. Brennan Poole eindigde als vierde en voegde zich daarmee bij Hill, Creed en Allgaier als de volgende kandidaat voor de 100.000 U$ Dash for Cash bonus op Bristol 12 april a.s. Sam Mayer werd vijfde gevolgd door Dean Thompson, Daniel Dye, Ryan Sieg, Kris Wright en Smith.
Zilisch die als 28e werd geklasseerd reed in totaal 100 ronden aan de leiding gevolgd door Taylor Gray met 87. Sheldon Creed die nog steeds naar zijn allereerste Xfinity-overwinning op zoek is eindigde voor de veertiende maal als tweede.

Austin Hill lachende derde. Hijzelf had allerminst op de zege gerekend.
Uitslag US Marine Corps 250 Martinsville
1.Austin Hill Chevrolet 256 ronden
2. Sheldon Creed Ford 256 ronden
3. Justin Allgaier Chevrolet 256 ronden
4. Brennan Poole Chevrolet 256 ronden
5. Sam Mayer Ford 256 ronden
6. Dean Thompson Toyota 256 ronden
7. Daniel Dye Chevrolet 256 ronden
8. Ryan Sieg Ford 256 ronden
9. Kris Wright Chevrolet 256 ronden
10. Sammy Smith Chevrolet 256 ronden

US$ Bonus voor Austin Hill en de 100e overwinning voor RCR Racing in de Xfinity series op Martinsville.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR

Conor Zilisch reed 100 ronden aan de leiding maar wist zijn pole niet te verzilveren.
Austin Hill overleeft “destruction derby” Martinsville. Wint 100.000U$ en bezorgt RCR 100e Xfinity-zege
Het einde van deze wedstrijd had niet passender kunnen zijn. Een stortvloed aan neutralisaties die het racen onder groen in het laatste wedstrijdsegment doorkruisten. Het einde van de wedstrijd liet de als 29e geklasseerde Taylor Gray dan ook terecht met revanchegedachten op de als 10e geklasseerde Sammy Smith achter. De 14e neutralisatie voor een spin van Matt DiBenedetto betekende dat de wedstrijd verlengd moest worden. Gray lijnde zich achter Smith, de leider in de wedstrijd op en gebruikte zijn bumper om hem te passeren. Daarmee bewees hij Smith dezelfde gunst als bij de vorige herstart in de 249e ronde.

Short track racing met Justin Allgaier en Aric Almirola aan de leiding.
Gray op jacht naar zijn eerste Xfinity-overwinning wist tot Turn 3 in de laatste ronde de leiding te behouden. Toen Gray de laatste bocht inging spinde Smith hem in de rondte en de JGR Toyota belandde tegen de buitenmuur. Hierdoor raakte Hill de No7 JR Motorsports Chevrolet van Justin Allgaier van achteren waardoor hij met Smith contact maakte. Hill kroop door het gat heen gevolgd door Sheldon Creed. Allgaier wist de derde plek vast te houden. Met een verrassende overwinning lag slecht minder dan een kwart mijl aan de leiding voordat hij het zwartwit geblokt zag. Vervolgens crashten op de finish ook nog eens de nodige rijders.
Austin Hill: “Ik koos de onderste rijbaan omdat iedereen bij de herstarts zo ruw was. Ik deed gewoon in de laatste ronde van wat ik moest doen. Bij de herstart werd het gewoon wild en wij leunden gewoon tegen elkaar. Toen we Turn 3 naderden wist ik gewoon dat er het nodige ging gebeuren. Ik ging maar zo diep naar de onderste rijbanen als ik kon. Ze raakten elkaar allemaal en ik toucheerde Allgaier een beetje. Ik kwam thuis met de winst. Ik kon niet geloven dat we in Victory Lane zouden eindigen Het is zelfs ongelofelijk want zelfs aan het einde van de race verklaarde ik vanwege het geduw en getrek een absolute hekel aan deze baan heb. Maar om het af te maken gingen wij wel met 100.000 U$ naar huis.”

Taylor Gray was een klasse apart.
Na 14 neutralisaties voor maar liefst 104 ronden leek de herinnering aan de overwinningen van polesitter Conor Zilisch in beide wedstrijdsegmenten heel ver weg. Na een aantal spins speelde Zilisch geen rol van betekenis meer en uiteindelijk werd hij door contact met de buitenmuur geëlimineerd. In de 183e ronde nam de JGR Toyota van Gray voor de tweede maal de leiding en wist deze na 66 rondes en maar liefst zes starts toch vast te houden. In de 249e ronde lijnde Sammy Smith zich achter de No54 Toyota op die de leiding nam. De aanval van Smith op Gray verdiende nu niet bepaald een schoonheidsprijs.Gray werd vorig jaar in de Crafstman Truckseries het slachtoffer van een soortgelijk incident met Christian Eckes.

Sammy Smith en Taylor Gray. Nu aartsrivalen voor het leven........
Taylor Gray: “Ik heb het gevoel dat wij gewoon de beste auto hadden Ik kan iedereen bij Joe Gibbs Racing niet genoeg bedanken. We hadden gewoon een hele snelle Operation 300 Toyota GR Supra meegenomen. Gewoon jammer maar hetzelfde verhaal als bij de twee afgelopen Martinsville-wedstrijden. Smith erkende dat zijn manoeuvre in de allerlaatste ronde misschien wat overdreven was. Sammy Smith: “Ik ben daar niet trots op maar omgedraaid zou hij hetzelfde gedaan hebben. Hij heeft geen respect voor mij en tijdens de rode vlag situatie kreeg ik van hem de middelvinger en schold me uit.”’
Zowel Denny Hamlin als Dale Earnhardt Jr. uitten na de wedstrijd felle kritiek op het gedrag van Taylor Gray en Sammy Smith. Brennan Poole eindigde als vierde en voegde zich daarmee bij Hill, Creed en Allgaier als de volgende kandidaat voor de 100.000 U$ Dash for Cash bonus op Bristol 12 april a.s. Sam Mayer werd vijfde gevolgd door Dean Thompson, Daniel Dye, Ryan Sieg, Kris Wright en Smith.
Zilisch die als 28e werd geklasseerd reed in totaal 100 ronden aan de leiding gevolgd door Taylor Gray met 87. Sheldon Creed die nog steeds naar zijn allereerste Xfinity-overwinning op zoek is eindigde voor de veertiende maal als tweede.

Austin Hill lachende derde. Hijzelf had allerminst op de zege gerekend.
Uitslag US Marine Corps 250 Martinsville
1.Austin Hill Chevrolet 256 ronden
2. Sheldon Creed Ford 256 ronden
3. Justin Allgaier Chevrolet 256 ronden
4. Brennan Poole Chevrolet 256 ronden
5. Sam Mayer Ford 256 ronden
6. Dean Thompson Toyota 256 ronden
7. Daniel Dye Chevrolet 256 ronden
8. Ryan Sieg Ford 256 ronden
9. Kris Wright Chevrolet 256 ronden
10. Sammy Smith Chevrolet 256 ronden