GT: Fred van Putten morele winnaar in Spaans GT kampioenschap
Fred van Putten en zijn Portugese teamgenoot Pedro Nevoa komen dit seizoen wederom met een Marcos in actie in het Spaans GT kampioenschap. Het duo eindigde afgelopen weekeinde op het circuit van Albecete op een derde en vierde plaats in hun klasse. Een mooi resultaat, maar het had nog veel mooier gekund. Van Putten: “Zonder onze tijdpenalty’s hadden we de beide races gewonnen. We waren gewoon de snelsten.”

Fred van Putten is met een goed seizoen bezig in het Spaans GT kampioenschap. “In de twee raceweekeinden voorafgaande aan de wedstrijden op Albacete, verreden op de circuits van Jerez en Estoril, zijn we in totaal drie keer op het podium geëindigd. We werden een keer tweede en twee keer derde.” Er was echter wel een keerzijde van de medaille, zo benadrukte hij. “In het reglement staat dat een derde plek tien seconden tijdpenalty oplevert, een tweede plaats zelfs vijftien seconden. Dat betekende dus dat we tijdens de rijderswissel gedurende de eerste race op Albacete 35 seconden extra in de pits moesten staan.” In de eerste race kwam de Marcos uiteindelijk 27 seconden achter de winnaars als vierde over de streep. Van Putten reed in zijn stint van de negende startplek naar de tweede plaats. Pedro viel tijdens de ultralange pitstop terug naar de achtste positie, om uiteindelijk dus als vierde over de eindstreep te komen.
Podiumplaats

Omdat de Marcos in de eerste race buiten de top vier eindigde, hoefden Van Putten en Nevoa in de tweede race nog ‘maar’ 20 seconden extra in de pits te wachten. Deze keer eindigden zij als derde. “Het ging dit weekeinde beter dan verwacht”, aldus Van Putten. “Albacete is een beetje een Mickey Mouse-circuit, onze auto is daarvoor niet zo geschikt. Daarnaast hadden we natuurlijk last van de penaltytijden. Een derde en een vierde plek zijn mooie resultaten, al hadden we dit weekeinde zonder tijdhandicap twee keer kunnen winnen. De mannen die naast ons op het podium stonden hadden immers geen tijdhandicaps.”
Die winst zit er nog wel aan te komen, verwacht hij. “We willen tijdens de laatste twee raceweekeinden, op de circuits van Valencia en Monteblanco, scoren. Dat lukte ons vorig jaar ook, we schreven toen de laatste race op onze naam.”
Blij
Fred van Putten is blij met ‘zijn’ Marcos Mantis EVO en met zijn teamgenoot. “We rijden met de Marcos die Cor Euser heeft doorontwikkeld en die hij Marcorelly heeft gedoopt. Het is een auto van netto 1.050 kilo, die in ons geval vanwege het reglement met 100 kilo ballastgewicht rijdt. Er zit een vijfliter Ford V8 in, geprepareerd door Joop Kok, met zo’n 520 pk. We rijden met een sequentiële zesbak en een vlakke bodem. Deze auto is echt iets heel anders dan de vorige Mantissen waar ik mee heb gereden.”
Fred vindt dat Pedro en hij als rijders goed aan elkaar zijn gewaagd. “Twee seizoenen geleden reed hij een keer met Cor in een Marcos Mantis, dat beviel zo goed dat hij sinds vorig jaar mijn teamgenoot is. Hij is nu een fractie sneller, maar ook een stuk jonger dan ik. We vormen een goede combinatie.”
Volgende race: Valencia, 29 en 30 september.

Fred van Putten is met een goed seizoen bezig in het Spaans GT kampioenschap. “In de twee raceweekeinden voorafgaande aan de wedstrijden op Albacete, verreden op de circuits van Jerez en Estoril, zijn we in totaal drie keer op het podium geëindigd. We werden een keer tweede en twee keer derde.” Er was echter wel een keerzijde van de medaille, zo benadrukte hij. “In het reglement staat dat een derde plek tien seconden tijdpenalty oplevert, een tweede plaats zelfs vijftien seconden. Dat betekende dus dat we tijdens de rijderswissel gedurende de eerste race op Albacete 35 seconden extra in de pits moesten staan.” In de eerste race kwam de Marcos uiteindelijk 27 seconden achter de winnaars als vierde over de streep. Van Putten reed in zijn stint van de negende startplek naar de tweede plaats. Pedro viel tijdens de ultralange pitstop terug naar de achtste positie, om uiteindelijk dus als vierde over de eindstreep te komen.
Podiumplaats

Omdat de Marcos in de eerste race buiten de top vier eindigde, hoefden Van Putten en Nevoa in de tweede race nog ‘maar’ 20 seconden extra in de pits te wachten. Deze keer eindigden zij als derde. “Het ging dit weekeinde beter dan verwacht”, aldus Van Putten. “Albacete is een beetje een Mickey Mouse-circuit, onze auto is daarvoor niet zo geschikt. Daarnaast hadden we natuurlijk last van de penaltytijden. Een derde en een vierde plek zijn mooie resultaten, al hadden we dit weekeinde zonder tijdhandicap twee keer kunnen winnen. De mannen die naast ons op het podium stonden hadden immers geen tijdhandicaps.”
Die winst zit er nog wel aan te komen, verwacht hij. “We willen tijdens de laatste twee raceweekeinden, op de circuits van Valencia en Monteblanco, scoren. Dat lukte ons vorig jaar ook, we schreven toen de laatste race op onze naam.”
Blij
Fred van Putten is blij met ‘zijn’ Marcos Mantis EVO en met zijn teamgenoot. “We rijden met de Marcos die Cor Euser heeft doorontwikkeld en die hij Marcorelly heeft gedoopt. Het is een auto van netto 1.050 kilo, die in ons geval vanwege het reglement met 100 kilo ballastgewicht rijdt. Er zit een vijfliter Ford V8 in, geprepareerd door Joop Kok, met zo’n 520 pk. We rijden met een sequentiële zesbak en een vlakke bodem. Deze auto is echt iets heel anders dan de vorige Mantissen waar ik mee heb gereden.”
Fred vindt dat Pedro en hij als rijders goed aan elkaar zijn gewaagd. “Twee seizoenen geleden reed hij een keer met Cor in een Marcos Mantis, dat beviel zo goed dat hij sinds vorig jaar mijn teamgenoot is. Hij is nu een fractie sneller, maar ook een stuk jonger dan ik. We vormen een goede combinatie.”
Volgende race: Valencia, 29 en 30 september.
