Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

NLS: Perfecte Europese seizoensstart met winst op Nordschleife voor Morris Schuring

NLS1 - 70. ADAC Westfalenfahrt, Nürburgring-Nordschleife 2025 - Foto: Gruppe C Photography
Mooi teamsucces voor Falken Motorsports met de eerste en tweede plaats in NLS1

Met zijn overwinning in de 70e ADAC-Westfalenfahrt, de seizoensstart van de Duitse Nürburgring Langstrecken-Serie, kende coureur Morris Schuring uit Den Dolder een perfecte start van zijn Europese seizoen. De net 20-jarige Schuring werd de op vier na jongste racewinnaar in de historie van de serie, die al teruggaat tot 1977. Het succes met de Falken Motorsports-Porsche 911 GT3 R deelde hij met de Duitse coureur Sven Müller. “Ik ben vooral blij met hoe ik het gedaan heb, ik heb volwassen gereden en ben goed door het verkeer gekomen, geen onnodige risico’s genomen en ook goed huisgehouden met de banden”, zei Schuring.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR


De basis voor het succes werd al gelegd op de vrijdag, toen het team Falken Motorsports onder leiding van teambaas Sven Schnabl een bijzonder productieve testdag op de Nürburgring had. “We konden de hele dag rijden, van negen tot zes uur, wat op de Nordschleife niet zo vaak voorkomt”, aldus Schuring. “Dorian Boccolacci, die in de andere Falken-Porsche rijdt, en ik zijn de twee nieuwkomers in het team, dus de Falken-banden zijn voor ons nog wat onbekender. Vandaar dat het team ons zoveel mogelijk heeft laten rijden, wat heel waardevol bleek.”

NLS1 - 70. ADAC Westfalenfahrt, Nürburgring-Nordschleife 2025 - Foto: Gruppe C Photography

Op zaterdagochtend stond in alle vroegte de kwalificatie op het programma, waarin Sven Müller de Falken-Porsche met het startnummer 3 met een rondetijd van 8:01,396 minuten als 15e in het 116 auto’s tellende veld kwalificeerde. Later in de ochtend was er wat regen, waardoor de baan nog vochtig was. Dat maakte de bandenkeuze voor de start van de race lastig. Het Falken-team koos voor regenbanden, maar de baan droogde dusdanig snel op, dat de beide Falken-Porsches al na de eerste ronde van de race binnenkwamen voor een bandenwissel naar slicks, droogweer-racebanden zonder profiel. Vervolgens klommen de beide Porsches snel op naar voren. Na startrijder Müller stapte Morris Schuring in de auto voor zijn rijbeurt, waarin hij al een tijdlang het veld aanvoerde. Daarna kon Sven Müller tijdens de slotstint het karwei afmaken en de overwinning naar huis rijden. Achter de blauw-turquoise Falken-Porsche van Schuring en Müller eindigde de andere auto van het team met de Duits/Franse combinatie Nico Menzel en Dorian Boccolacci op de tweede plaats.

NLS 1- Nürburgring Langstrecken Serie, Nürburgring-Nordschleife 2025 - Foto: Gruppe C Photography

“Geweldig om zo te beginnen”, zei Morris Schuring, die met zijn succes na Jeroen Bleekemolen, Yelmer Buurman, Nicky Catsburg, Stef Dusseldorp, Robin Frijns, Duncan Huisman, Patrick Huisman en vader Gerwin Schuring de negende Nederlandse racewinnaar in de historie van de lange-afstandsraces op de Nürburgring werd. De eerste overwinning van Morris Schuring in de Nürburgring Langstrecken-Serie kwam 3.430 dagen na het succes van zijn vader Gerwin, die op 31 oktober 2015 met een Porsche Cup-auto op de Nordschleife samen met zijn teamgenoten de voltallige concurrentie, inclusief de sterkere GT3-auto’s, versloeg. Vader en zoon beide als racewinnaars in de lange-afstandsraces op de Nordschleife, dat lukte tot dusver slechts zes families: Andreas en Ralf Schall, Hans-Jürgen en Marcel Tiemann, Christian en Nico Menzel, Hans-Joachim en Ferdinand Stuck, Peter en Christian Mamerow en Kurt en Nicki Thiim. Nu maken Gerwin en Morris Schuring dus als zevende vader-en-zoon-duo deel uit van dit illustere gezelschap.

NLS1 - 70. ADAC Westfalenfahrt, Nürburgring-Nordschleife 2025 - Foto: Gruppe C Photography

Er zit nog een Nederlandse link aan het succes van Morris Schuring, want voor het eerst werkte hij samen met de ervaren Maastrichtenaar Ronald Hessels als race-engineer. “Ik kende Ronald al wel van de tijd dat ik bij GP Elite racete en hij daar ook werkzaam was, maar we hadden nog niet direct samengewerkt. Het is wel leuk dat we beide nieuw zijn bij Falken Motorsports en het is handig dat we beide dezelfde taal spreken.” Hessels toonde zich op zijn beurt ingenomen met de prestaties van Schuring: “We hebben op het juiste moment gewisseld naar slicks en daarna met beide auto’s de race mooi kunnen controleren. Morris heeft prima gereden, prima om zo te starten!”

Voor Schuring staan deze week twee testdagen op het circuit van Vallelunga in Italië op het programma, volgende week, 2 april, is er de officiële DTM-testdag op het circuit van Oschersleben.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet