Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Porsche-rijders Vanthoor, Tandy en Nasr winnen na Daytona ook Sebring, Van der Zande op podium, klassezege Dontje (lang)

250316 IMSA Sebrjng Porsche victory lane
Blijdschap na de Sebring-zege bij het fabrieksteam Porsche Penske Motorsport

Na de Rolex 24 At Daytona hebben Porsche-coureurs Felipe Nasr, Nick Tandy en Laurens Vanthoor met de nummer 7-Porsche ook de Mobil 1 12 Hours of Sebring op hun naam geschreven. Het Porsche Penske-fabrkieksteam kende zelfs dubbel succes, want de nummer 6-zusterauto van Mathieu Jaminet, Matt Campbell en Kévin Estre werd tweede. Het was de eerste overwinning voor Porsche en Penske in de 12 Uur van Sebring sinds de spraakmakende zege met de RS Spyder uit de LMP2-klasse in 2008. Renger van der Zande zorgde voor Nederlands podiumsucces, hij eindigde samen met Nick Yelloly en Alex Palou met de nummer 93-Meyer Shank-Acura als derde. Robin Frijns werd met de BMW, die hij deelde met Marco Wittmann en Sheldon van der Linde als vijfde geklasseerd. Tijmen van der Helm werd achtste met de JDC Miller-Porsche. In LMP2 was de overwinning voor de Inter Europol Competition-Oreca van Dillmann/Garg/Clarke. Meer Porsche-succes was er in de GTD-Pro-klasse met de overwinning van Laurin Heinrich, Klaus Bachler en Alessio Picariello met de ‘Rexy’-911 van AO Racing, die de beide BMW’s van Paul Miller Racing voor bleven- Nederlands succes was er voor Indy Dontje, die samen met Russell Ward en Philip Ellis in de Winward-Mercedes de GTD-klasse op zijn naam schreef.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Porsche/Jordan Lenssen

Het winnen van wat officieus de “36 Hours of Florida” genoemd wordt, dus Daytona en Sebring in hetzelfde seizoen, is een feit dat niet vaak voorkomt. De laatste keer dat dit in de hoogste klasse van het IMSA-kampioenschap gebeurde, was in 2017, destijds door Wayne Taylor Racing met Cadillac, zij het dat toen alleen Jordan en Ricky Taylor de constante factor bij de rijders waren. De laatste keer dat een team met identieke bezetting beide klassiekers won, was in 2016 met Tequila Patrón ESM en rijders Ed Brown, Pipo Derani, Johannes van Overbeek en Scott Sharp. In 2019 behoorde onze landgenoot Rik Breukers tot de winnaars van de “36 Hours of Florida” in de GTD-klasse met de Lamborghini van het Grasser Racing Team, vorig jaar won Indy Dontje de GTD-klasse in beide races met de Mercedes-AMG GT3 van Winward Racing.

250316 IMSA Sebring start

Start van de race, bij 31 graden, met Dries Vanthoor in de pole-winnende BMW aan kop

Al in de beginfase van de race werd duidelijk dat de Porsches en de Acura’s de snelste auto’s in het veld waren. De van pole gestarte nummer 24-BMW kreeg al in het eerste uur een ‘drive-through-penalty’, omdat Dries Vanthoor bij de start van de race al voor het passeren van de startlijn van zijn startrij was afgeweken. Ook de Whelen-Cadillac reed voorin mee en had langere tijd de leiding in handen, maar in het zesde uur kwam Nasr in de nummer 7-Porsche aan de leiding, nadat hij eerder de tweede plaats had overgenomen van Renger van der Zande in de Acura toen onzer landgenoot naar binnen moest voor een ‘drive-through’, omdat een van de teamleden een wiel niet had vastgehouden tijdens een pitstop.

In de tweede helft van de race ging de strijd voornamelijk tussen de Whelen-Action Express-Cadillac met Jack Aitken, Earl Bamber en Fredrik Vesti, de Acura van Van der Zande, Yelloly en Palou en de beide Porsches. Met nog twee uur te gaan passeerde Nasr in de nummer 7-Porsche Vesti in de Cadillac en nam daarmee definitief de leiding over. Vervolgens nam Jaminet in de nummer 6-Porsche de tweede plaats over van Bamber, die Vesti in de Cadillac had afgelost. Later verloor Bamber ook de derde plaats aan Nick Yelloly in de Acura, die met een snellere laatste pitstop niet alleen de Whelen-Cadillac, maar ook de nummer 25-BMW wist te verschalken.

250316 IMSA Sebring winners
Het winnende trio Laurens Vanthoor, Felipe Nasr en Nick Tandy (vlnr)

Tandy reed vervolgens de overwinning naar huis, waarmee hij de tiende rijder in de geschiedenis werd die de ‘triple crown’ van het lange-afstandsracen met overwinningen in Daytona, Sebring en Le Mans op zijn naam schreef. Ook heeft Tandy nu de ‘big six’ gewonnen: de 24-uursraces van Daytona, de Nürburgring, Le Mans en Spa-Francorchamps, plus Sebring en Petit Le Mans. Laurens Vanthoor behaalde ook zijn lang verwachte eerste overwinning in Sebring. Voor Porsche was het de 19e zege in de Amerikaanse klassieker en de eerste sinds 2008, toen Timo Bernhard, Romain Dumas en Emmanuel  Collard met de RS Spyder uit de nominaal zwakkere LMP2-klasse de voltallige concurrentie versloeg. Achter de winnende Porsche van Vanthoor, Tandy en Nasr eindigde de nummer 6-Porsche van Mathieu Jaminet, Matt Campbell en Kévin Estre op de tweede plaats, waarmee ze het succes van het Porsche Penske Motorsport-team completeerden.

250316 IMSA Sebring Zande
De Meyer Shank-Acura eindigde met Renger van der Zande als derde

De Meyer Shank Racing-Acura van Renger van der Zande, Nick Yelloly en Alex Palou werd als derde geklasseerd. “Ik denk dat we hiermee ontzettend blij mogen zijn, we hadden absoluut niet de snelheid om te winnen”, zei Van der Zande. “De Porsches waren ontzettend snel en reden ook om iedereen heen, vooral het vermogen was ongelooflijk. Dat wij gewoon niet helaas. Ik denk dat we wel blij mogen zijn met de snelheid die we hadden, maar met de ‘balance of performance’ moeten we een beetje hulp krijgen als we willen meedoen voor de overwinning. Ik ben heel blij met het resultaat, volgens mij staan we nu vierde in het kampioenschap, dus het begint ergens op te lijken!”

250316 IMSA Sebring Frijns
De BMW van Robin Frijns werd als vijfde geklasseerd, Frijns was de op één na snelste rijder in de race

De Whelen-Cadillac van Aitken, Bamber en Vesti werd als vierde geklasseerd, de BMW van Robin Frijns, Marco Wittmann en Sheldon van der Linde werd vijfde, nadat Frijns in de slotfase nog een plek had weten goed te maken. In het overzicht van de snelste gemiddelde rondetijden per rijder eindigde Frijns als tweede achter Porsche-rijder Nick Tandy. De JDC Miller-Porsche met Tijmen van der Helm, Gianmaria Bruni en Nico Müller eindigde op de achtste plaats, voor de debuterende Aston Martin Valkyrie, die met Ross Gunn, Roman de Angelis en Alex Riberas in ieder geval relatief probleemloos de finish haalde, wat opnieuw niet kon worden gezegd van de Lamborghini. In ieder geval hield de auto het nu bijna drie kwart van de race vol, een gebroken uitlaat was de reden van uitval.

250316 IMSA Sebring LMP2 winner
LMP2-succes voor Inter Europol Competition met Tom Dillmann, Bijoy Garg en debutant Jeremy Clarke

In LMP2 leek de CrowdStrike by APR-auto van George Kurtz, Malthe Jakobsen en Toby Sowery op weg naar de overwinning, maar in de slotfase viel Jakobsen terug en kreeg in het laatste kwartier ook nog een ‘drive-through’ voor een aanrijding met de AWA-Corvette uit de GTD-klasse. Daarmee kon Tom Dillmann in de Inter Europol-Oreca de leiding in de klasse overnemen. Voor de overwinning moest hij echter wel hard werken, want in de slotfase kwam hij onder zware druk van zijn Franse landgenoot Sébastien Bourdais. Dillmann hield echter het hoofd koel en stelde de overwinning veilig. Hij deelde het succes met Bijoy Garg en Jeremy Clarke, die in Sebring zijn debuut in de IMSA-serie maakte. De Tower Motorsports-Oreca van John Farano, Sebastian Alvarez en Bourdais eindigde als tweede, TDS Racing completeerde het podium met Steven Thomas, Mikkel Jensen en Hunter McElrea

250316 IMSA Sebring AO Porsche
De AO Racing-'Rexy'-Porsche reed met slotjes op de tanden naar de overwinning in GTD-Pro

In een humoristische verwijzing naar de in Daytona opgelopen schade was de voorkant van de AO Racing-Porsche in de GTD-Pro-klasse nu uitgevoerd met slotjes op de tanden van dinosaurus ‘Rexy’. De aanpassing bracht het team blijkbaar geluk, want nadat Laurin Heinrich aan het eind van het voorlaatste uur na een intens duel Max Hesse in de nummer 48-Paul Miller Racing-BMW had weten te passeren, reed Heinrich in de Porsche vervolgens de klassezege naar huis. De Duitser deelde het succes met Klaus Bachler en Alessio Picariello. Voor AO Racing, vorig jaar kampioen in de klasse, was het de eerste GT-overwinning in een van de grote klassiekers. De beide BMW’s van Paul Miller Racing completeerden het podium, de nummer 48 van Max Hesse, Dan Harper en Jesse Krohn als tweede en de nummer 1 van Madison Snow, Neil Verhagen en Connor De Phillippi als derde. Voor Nicky Catsburg en zijn teamgenoten in de nummer 4-Corvette, Tommy Milner en Nico Varrone, zat er niet meer in dan de negende plaats in de klasse. “De auto was goed, maar we hadden problemen met de datalogger van IMSA, waardoor we veel tijd verloren”, liet Catsburg weten.

250316 IMSA Sebring Dontje
Net als vorig jaar won Indy Dontje (l.) samen met zijn Winward Racing-teamgenoten Russell Ward en Philip Ellis de GTD-klasse in Sebring

Het team Winward Racing behaalde na het succes van vorig jaar de tweede Sebring-zege op rij in de GTD-klasse. Indy Dontje, Philip Ellis en Russell Ward zorgden met de Mercedes-AMG GT3 met het startnummer 57 voor succes. “Het was weer een spannende race”, zei Indy Dontje na de huldiging op het podium. “We deden de hele race mee voor de overwinning, maar er waren er meer: de 21-Ferrari, onze collega’s van de 32 (Korthoff-Mercedes, red.), maar die vielen beide uit. Misschien was dat wel een gelukje, maar er bleven er genoeg over die meededen voor de overwinning, waaronder de Lexus die in het donker flink sneller werd. Bovendien hadden wij een foutje gemaakt bij een pitstop, waardoor we een penalty kregen. Philip heeft een geweldige stint gereden, met een geweldige move aan het eind. Dat was wel op het randje, maar ‘rubbing is racing’, zeggen ze hier in de States, en het is prachtig nu wij aan de goede kant zitten! Twee overwinningen op rij voor ons hier in Sebring, dat is een heel goed gevoel!”

De genoemde actie van Ellis was een inhaalmanoeuvre met het nodige contact tegen Jack Hawksworth in de nummer 12-Vasser Sullivan-Lexus, waarbij Hawksworth achter de nummer 3-Corvette van Sims kwam te zitten en Ellis er voorbij kon. Dat was de basis voor de overwinning. De Lexus van Hawksworth, Parker Thompson en Frankie Montecalvo werd tweede in de klasse, de Heart of Racing-Aston Martin van Tom Gamble, Casper Stevenson en Zach Robichon completeerde het podium. Na de twee lange klassiekers in Florida verhuist het IMSA-circus nu naar Californië, waar op 12 april de kortste race van het jaar op het programma staat, de 100-minuten-wedstrijd op het stratencircuit van Long Beach.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet