Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR: Hattrick voor Christopher Bell in Phoenix. Verslaat teamgenoot Denny Hamlin met een dramatische zege

Met een dramatische close finish versloeg JGR Toyota-coureur Christopher Bell zijn teamgenoot Denny Hamlin. Het was de op één na nipte finish in de geschiedenis van Phoenix International Raceway. De der de achtereenvolgende overwinning van Bell betekent een nieuw record in het Next Gen-tijdperk van de sport.

2025 Finish 2
Christopher Bell verslaat teamgenoot Denny Hamlin en Kyle Larson op de streep.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR


Hattrick voor Christopher Bell in Phoenix. Verslaat teamgenoot Denny Hamlin met een dramatische zege

In de laatste twee bochten van een twee ronden durende shootout ging Bell’s No.20 Toyota hoog naast de No.11 van teamgenoot Denny Hamlin De 30-jarige coureur uit Oklahoma claimde een historische overwinning met slechts 0.49 secs. voorsprong. Voor Bell betekende het zijn tweede achtereenvolgende overwinning in Phoenix. Nadat Bell de finishvlag had opgepikt riep Bell: “Wat dachten jullie van deze racefans?”

Christopher Bell: “ Wanneer je daar zit te dromen is dit ongeveer het lelijkste wat er is. Je zet de rode compound erop en je denkt wat ik niet wil is dat er 20/30 ronden wordt gereden en dat het licht op geel gaat. Dit gebeurde. Toen reden we nog tien ronden en kregen we opnieuw een gele situatie. Het ging erom wie er bij de herstart kon weg komen. Niemand van ons kon dat. We waren echt keihard aan het racen toen we richting finish kwamen. Het werd een JGR 1-2. Wat dacht je daarvan?”

2025 Christopher Bell 1
Bell beschikte duidelijk over een dominante auto.

Hamlin ’s tweede plek was op dat moment teleurstellend maar het was nog steeds zijn beste prestatie van het seizoen in de No 11 JGR Toyota. Voor het team betekende het de eerste 1-2 finish in 2025. Hamlin leidde in de witte vlag ronde maar kon Bell niet afweren. Bell beschikte duidelijk over de snelste auto van de dag en reed er in de 302 ronden tellende wedstrijd 103 aan de leiding.

Denny Hamlin:
“Geweldig werk van het Sport Clips-team. Het werd beter naarmate het einde vorderde. In het midden van de wedstrijd hadden wij een slechte stop maar dit maakten wij uiteindelijk weer goed. In het einde van de wedstrijd was het de eerste keer dat we in schone lucht konden krijgen. Onze auto was echt snel. Ik wilde dat het groen bleef omdat ik ervan overtuigd was dat we daarin zouden excelleren. Vooral op deze banden. We kregen een goede herstart. De No.5 van Kyle Larson gaf me werkelijk op zowel de front- als de backstretch een goede ‘’push’’ Ik had positie op de No.20 maar ik wist ook dat hij daarheen zou sturen als het kon. Wij kwamen gewoon net iets te kort maar een geweldige finish.”


2025 Joey Logano
Joey Logano voerde in het begin van de wedstrijd het veld aan.

Teameigenaar Joe Gibbs grapte achteraf dat het een groot voordeel was dat zijn beide coureurs om de overwinning streden en als eerste en tweede eindigden maar dat hij in het slot van de wedstrijd wel op hete kolen had gezeten. Hendrick Motorsports-coureur Kyle Larson claimde de derde plek gevolgd door Josh Berry(Wood Brothers) en Chris Buescher(RFK) die de Top 5 completeerden. Voor Berry betekende het de beste finish van het seizoen op een drukke zondagmiddag waarin de teams met strategieën van een rode of groene compound moesten werken. Dit was overigens de tweede maan in het NextGen-tijdperk.

Bandenleverancier Goodyear gaf elk team twee sets van optionele banden en zes van de primaire met het idee dat de rode optionele banden sneller waren maar vanwege de snellere slijtage een uitdaging vormden. De eerste reactie op het extra element was dan ook positief.

2025 Goodyear
Met een harde en een zachte compound doet men nu in NASCAR voorlopig hetzelfde als wat men in Indycar eigenlijk al jaren doet.  Zowel NASCAR als Goodyear willen dit graag uitbreiden.

Mark Keto, projectmanager van Goodyear: “ Alles verliep in Phoenix volgens plan en de optionele band werkte erg goed. Het gaf de teams de kans om hun strategieën en hun effectiviteit te maximaliseren om op deze wijze een positie op de baan te verwerven ten opzichte van de teams die op primaire banden reden. Teams konden ook hun opties beheren zodra ze hun trackposition bereikt hadden en langer in de run konden meegaan. Over het algemeen waren wij erg blij met de balans en strategie van de primaire/option set-up en hoe dat dit bijdroeg aan het verloop van de wedstrijd.’’

De bandenoptie speelde een rol in de wedstrijd. RFK-coureur Ryan Preece schakelde al vroeg over op de rode compound. Hij wist meer dan 25 posities goed te maken en reed 34 ronden aan de leiding. Adam Stevens, de winnende crewchief, verklaarde na de wedstrijd dat er veel over de banden geleerd was en hoopte dat de serie open zou staan om ze opnieuw te gebruiken. Overigens houden NASCAR en Goodyear vandaag opnieuw een besloten bandentest op Phoenix International Raceway.

2025 Kyle Busch
Voor de derde achtereenvolgende maal een Top 10 resultaat voor Kyle Busch.

De Hendrick Motorsports-teamgenoten William Byron en Alex Bowman eindigden resp. als zesde en zevende, gevolgd door Kyle Busch(RCR), Zane Smith(Front Row Motorsports) en Chase Elliott(Hendrick Motorsports). Voor tweevoudig NASCAR Cup-kampioen betekende het zijn derde achtereenvolgende Top 10 resultaat. Voor Smith betekende het zijn beste seizoensresultaat.

William Byron over de wedstrijdstrategie: “ Aan het einde was het gewoon een beetje crazy. Bij de herstart waren we 21e en kwamen snel in de Top 10. Ik had wel het gevoel dat we veel uit de rode banden gehaald hadden. Dus het was moeilijk om nog verder te komen. Maar ik ben er blij mee. De No 24 Chevrolet had een goed weekend. Wij leerden erg veel en hadden een solide finish. Iets om trots op te zijn.”

2024 Katherine Legge
Sportscar-coureur Katherine Legge kwam ondanks een spin aan de finish en was in het moderne tijdperk de achtste vrouw die aan een Cup-wedstrijd deelnam. Zij was vroeger in de DTM en Champcar actief. Is inmiddels alweer 42 jaar en heeft een schat aan ervaring in diverse autosportcategorieën


Katherine Legge eindigde als 30e bij haar NASCAR-debuut in de No.78 Live Fast Motorsports Chevrolet. In het moderne NASCAR-tijdperk was zij pas de achtste vrouw die op het hoogste niveau streed en de eerste sinds Danica Patrick in 2018. Éénmijls banen zoals Phoenix staan niet bepaald bekend om “The Big One’’ Maar deze vond al vroeg in de wedstrijd plaats. De Spire Motorsports teamgenoten Justin Haley en Carson Hocevar raakten elkaar evenals Chase Briscoe(JGR) toen ze vier breed uit Turn 2 kwamen en nog vijf andere auto’s elimineerden waaronder SVG die geen kant meer op kon. Ondanks het vroege einde van zijn kansen was Haley best wel onder de indruk van de zachte compound. “Ze zorgen ervoor dat de auto’s veel beter rijden. Ik weet niet of dit is iets is wat je wilt maar het zal interessant zijn om te zien van hoe het uitpakt” aldus Haley.

De volgende wedstrijd vindt op de Las Vegas Motor Speedway plaats en daar hoopt Bell een mijlpaal te evenaren. Bill Elliott was in 1992 de eerste coureur die vier van de eerste vijf wedstrijden wist te winnen. In de tussenstand van het kampioenschap beschikt William Byron over 13 punten voorsprong op Christopher Bell.

2025 Polish Lap of Victory
Een "Polish lap of Victory" van Christopher Bell.


Uitslag Shriners Children 500 Phoenix International Raceway
1. (11) Christopher Bell, Toyota, 312 ronden
2. (10) Denny Hamlin, Toyota, 312 ronden
3. (17) Kyle Larson, Chevrolet, 312 ronden
4. (4) Josh Berry, Ford, 312 ronden
5. (13) Chris Buescher, Ford, 312 ronden
6. (1) William Byron, Chevrolet, 312 ronden
7. (32) Alex Bowman, Chevrolet, 312 ronden
8. (15) Kyle Busch, Chevrolet, 312 ronden
9. (26) Zane Smith, Ford, 312 ronden
10. (6) Chase Elliott, Chevrolet, 312 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet