Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT World Challenge Europe: Recordgrids met eigen team Verstappen en een boel Nederlanders

Start

Over een maand gaat een nieuw seizoen van de GT World Challenge Europe powered by AWS van start. Er zullen tien raceweekenden georganiseerd worden, opnieuw eerlijk verdeeld tussen de Endurance Cup en de Sprint Cup, en Circuit Zandvoort is weer van de partij. De SRO Motorsports Group heeft de entry lists uitgebracht voor de twee kampioenschappen en er zijn al een boel Nederlandse coureurs aangekondigd naast een eigen team van viervoudig F1-kampioen Max Verstappen.

Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO/JEP, Haupt Racing Team, Steller Motorsport en Verstappen.com


Aankomende maandag en dinsdag 10 en 11 maart wordt de proloog gehouden op Circuit Paul Ricard, de officiële testdagen van het Europese SRO-kampioenschap. Deelnemers krijgen in totaal 14 uur de tijd om te testen, terwijl de SRO de data zal gebruiken om de Balance of Performance vast te leggen en nieuwe GT3-bolides te homologeren. De baan in Le Castellet is op 12 april tevens gastheer van de seizoensopener, een Endurance Cup-race van zes uur. In mei is de Sprint Cup aan de beurt met Brands Hatch en Zandvoort. Het circus verhuist vervolgens naar Italië voor de drieuursrace op Monza. Het hoogtepunt van het seizoen, de CrowdStrike 24 Hours of Spa, wordt weer in het laatste weekend van juni gehouden. In de tweede helft van 2025 racet de Sprint Cup op Misano, Magny-Cours en Valencia, terwijl de Endurance Cup de Nürburgring en de finale op Barcelona-Catalunya aan zal doen.

Er zullen 59 auto’s aan het volledige Endurance Cup-seizoen meedoen en 41 auto’s aan de Sprint Cup. Tien verschillende fabrikanten komen in actie. We gaan deze een voor een af voor de belangrijkste veranderingen en uiteraard kijken we welke Nederlander voor welk team gaat uitkomen.

We beginnen met Aston Martin (6 in Endurance en 3 in Sprint). Ondanks dat Comtoyou Racing uitbreidt naar de DTM, keert de nummer-007 terug in de Endurance Cup om de overwinning in de 24-uursrace op Spa-Francorchamps te verdedigen. De Belgische formatie zien we, al dan niet in de Pro-klasse, ook weer in de Sprint Cup. Walkenhorst Motorsport zal eveneens in beide kampioenschappen meedoen. Max Verstappen heeft ondertussen zijn eigen Verstappen.com Racing opgericht en zet in samenwerking met 2 Seas Motorsport een Aston Martin in de Gold Cup-klasse van de Endurance Cup in. Daar vinden we ook de eerste Nederlander: Thierry Vermeulen zal de Vantage AMR GT3 Evo delen met Harry King en simracer Chris Lulham.

Aston Martin Verstappen

Audi (5 in Endurance en 6 in Sprint) zal voor het eerst sinds 2011 geen auto in de Pro-klasse inzetten vanwege de afnemende fabriekssteun. Toch blijven Saintéloc Racing en Tresor Attempto Racing, dat vorig jaar nog wel om het Endurance Cup-kampioenschap streed met onder andere Ricardo Feller en Christopher Haase, trouw aan de vier ringen. Feller heeft inmiddels een nieuw thuis gevonden bij Porsche, maar wat Haase gaat doen, is nog niet bekend.

Audi Tresor Attempto

Bij BMW (8 in Endurance en 5 in Sprint) zullen ze het zonder de tot dusver meest succesvolle Sprint Cup-coureur ooit moeten doen. Dries Vanthoor zal namelijk volledig focussen op IMSA en het FIA WEC. Kelvin van der Linde neemt de plek naast Charles Weerts over bij Team WRT, de renstal die we in beide kampioenschappen weer vooraan kunnen verwachten. ROWE Racing is gekrompen van twee auto’s naar één auto, mogelijk vanwege de drukke kalender in de zomer, maar kan wel rekenen op de rijkunsten van Raffaele Marciello. Paradine Competition van Darren Leung werkte eerst samen met Century Motorsport, maar is nu een eigen team met twee BMW’s voor beide kampioenschappen. Mex Jansen en Maxime Oosten zullen samen een M4 GT3 Evo delen in de Silver Cup-klasse van de Sprint Cup. Century Motorsport keert echter nog terug met een Bronze Cup-wagen in de Endurance Cup en ook daar kunnen we Jansen achter het stuur verwachten. Ceccato Racing reed in 2024 nog als gast mee op Monza, maar zal aankomend seizoen alle Endurance-wedstrijden meedoen.

BMW Paradine

Chevrolet (2 in Endurance) lanceerde vorig jaar de Corvette Z06 GT3.R en eindelijk brengt een team deze nieuwe bolide naar de GT World Challenge Europe. Steller Motorsport heeft namelijk twee exemplaren aangeschaft en zal beiden inzetten in de Bronze Cup-klasse van de Endurance Cup. De Britse formatie heeft echter nog geen coureurs aangekondigd.

Chevrolet Steller

Ferrari (7 in Endurance en 7 in Sprint) staat er weer goed voor in 2025. Niet alleen keert AF Corse – Francorchamps Motors terug in de Endurance Cup met regerend kampioenen Alessandro Pier Guidi en Alessio Rovera, ze zullen ook voor het eerst sinds 2016 weer auto’s inzetten in de Pro-klasse. Arthur Leclerc zal alle tien raceweekenden doen in de 296 GT3. Het broertje van Charles Leclerc sleepte vorig jaar de titel binnen in het Italiaanse GT-kampioenschap samen met Giancarlo Fisichella. Verstappen.com Racing zet niet alleen een eigen Aston Martin in de Endurance Cup in, maar breidt ook de samenwerking uit met Emil Frey Racing in de Sprint Cup. Lulham en Vermeulen zullen een van de wagens van de Zwitserse renstal delen. Er is nog een Ferrari-team met een Nederlands tintje, want regerend Bronze Cup-kampioen Tempesta Racing is namelijk een samenwerking aangegaan met Ziggo Sport. De oranje bolide van Eddie Cheever III, Chris Froggatt en Marco Pulcini komt in alle tien weekenden in actie en de Nederlandse tv-zender zal met speciale achtergrondbeelden en winacties komen. Kessel Racing en Rinaldi Racing vullen de Ferrari-stal aan.

Ferrari Emil Frey

Ford (2 in Endurance en 2 in Sprint) maakte weinig indruk vorig jaar, maar hoopt in 2025 op meer nu het de handen ineen heeft geslagen met Haupt Racing Team. Onder de naam HRT Ford Performance worden twee exemplaren van de Mustang GT4 ingezet voor het volledige seizoen, waarvan één in de Pro-klasse en één in de Silver Cup. De rijdersbezetting is nog niet bekendgemaakt.

Haupt Racing Team, Ford Mustang GT3 - Nordschleife 2024 - Foto: Gruppe C Photography

2025 is het laatste seizoen van de Huracán GT3 EVO2 als enige model van het Italiaanse merk, want Lamborghini (6 in Endurance en 6 in Sprint) introduceert volgend jaar de hagelnieuwe Temerario GT3. Regerend DTM-kampioen Mirko Bortolotti zal voor het eerst sinds 2019 uitkomen in de Endurance Cup met GRT Grasser Racing Team. De Oostenrijkse renstal zet een Pro-auto en een Silver Cup-auto in voor beide kampioenschappen evenals een Bronze Cup-auto voor de Sprint Cup. Dante Rappange heeft de overstap gemaakt naar het team van Gottfried Grasser en fungeert als de Endurance Cup-coureur in de Silver Cup naast Ivan Ekelchik en Baptiste Moulin. Barwell Motorsport, Imperiale Racing en Vincenzo Sospiri Racing zullen dit jaar weer actief zijn met Lamborghini.

Lamborghini Grasser

McLaren (7 in Endurance en 5 in Sprint) is flink uitgebreid voor aankomend seizoen. Garage 59 zet opnieuw drie exemplaren van de 720S GT3 Evo in voor de lange races en twee voor de verkorte races, maar Optimum Motorsport en Team RJN zullen voltijds terugkeren. Daarnaast heeft het Britse merk een nieuwe klant: CSA Racing heeft besloten de Audi R8 LMS Evo II te verkopen en twee nieuwe McLarens aan te schaffen. Een daarvan wordt in de Endurance Cup en de Sprint Cup ingezet in de Pro-klasse. Geen van de McLaren-teams heeft al coureurs bekendgemaakt.

McLaren Garage 59

Bij Mercedes-AMG (8 in Endurance en 4 in Sprint) zullen we Lucas Auer en Maro Engel weer achter het stuur van de ‘Mamba’ van Winward Racing zien. Het duo werd in 2024 niet alleen kampioen in de Sprint Cup, maar ook in de gecombineerde puntenstand. Gentleman Rinat Salikhov zal voor het eerst sinds 2019 deelnemen aan de GT World Challenge Europe en samen met Gabriele Piana vechten om de Bronze Cup-titel in de tweede auto van het Amerikaanse team. Maxime Martin heeft BMW ingeruild voor Mercedes-AMG om zo een terugkeer bij Boutsen VDS mogelijk te maken. Het team van Thierry Boutsens zus Olivia en Marc van der Straten zal ook de gecombineerde Silver Cup-titel verdedigen met César Gazeau en Aurélien Panis. Ondertussen is de Nederlander Colin Caresani verhuisd naar GetSpeed, wat drie auto’s inzet, om het Silver Cup-kampioenschap in de Endurance Cup te verdedigen. Nordique Racing is nieuw in de GT World Challenge Europe en debuteert met een AMG in de langere wedstrijden.

Mercedes AMG Winward

Porsche (8 in Endurance en 3 in Sprint) won vorig jaar voor het eerst een race in de Sprint Cup dankzij Sven Müller en Patric Niederhauser, en Rutronik Racing hoopt op meer nog meer successen in 2025. Het Duitstalige duo wordt in de Endurance Cup vergezeld door Alessio Picariello. Loek Hartog mag de tweede 911 GT3 R van Rutronik Racing voor het hele seizoen besturen. Dat zal hij in de Endurance Cup doen in de Bronze Cup met Antares Au en landgenoot Morris Schuring en in de Sprint Cup in de Silver Cup met Eshan Pieris. Schumacher CLRT zal nog een sterke Pro-kandidaat zijn. Ayhancan Güven en Laurin Heinrich zijn bij het Franse team gebleven en krijgen versterking van Klaus Bachler. Bij Dinamic GT vinden we nog een Nederlander, want Jop Rappange kruipt daar weer achter het stuur. Hij heeft twee nieuwe Silver Cup-teamgenoten in de vorm van Mateo Llarena en de zeventienjarige Federico Al Rifai. Herberth Motorsport, Lionspeed GP en razoon – more than racing zullen eveneens Porsche vertegenwoordigen.

Porsche Rutronik

Bekijk HIER de volledige entry list van de Endurance Cup
Bekijk HIER de volledige entry list van de Sprint Cup


Met recordgrids in beide kampioenschappen, eigen teams van Max Verstappen en Ziggo Sport, en tot dusver acht bevestigde Nederlandse coureurs gaan we dus weer een prachtig seizoen van de GT World Challenge Europe powered by AWS tegemoet.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet