Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Racing Shows

Racing Shows: Rally Legends from Dust to Glory in Autoworld Brussel

Afgelopen weekend opende de thematentoonstelling Rally Legends from Dust to Glory in het Brusselse Autoworld. Daarbij was ook de kersverse wereldkampioen Thierry Neuville aanwezig. En ook uit de carriere van Neuville vielen natuurlijk enkele bolides te bewonderen. Maar ook uit de geschiedenis van de rallysport zagen we enkele interessante bolides die op hun eigen manier autosporthistorie schreven zoals de Renault Alpine en de befaamde Audi Quattro. De expositie is nog tot 21 april a.s. te bezoeken.

2025 Audi Quattro Renault
In twaalf jaar veranderde er heel veel in de rallysport. Zoek de verschillen.


Tekst en Foto’s: Willem J. Staat

Rally Legends from Dust to Glory in Autoworld Brussel
Ook www.autosport.nl ging uiteraard even een kijkje nemen naar de expositie from Dust to Glory in het Brusselse Autoworld. Zo zagen we een aantal bijzondere bolides zoals de Groep 4 fabrieks Alpine uit 1973. Van de fabrieks A110 Groep 4 werden maar liefst 17 exemplaren gefabriceerd en behaalde in het toenmalige rallykampioenschap maar liefst zeven overwinningen. Het in Brussel geëxposeerde exemplaar won met de combinatie Therier/Jaubert destijds de Portugese TAP-rally. En de Audi Quattro blijft uiteraard altijd een enorme publiekstrekker. De meeste auto’s zijn uiteraard wel bekend maar in Brussel zagen we toch wel een bijzonder exemplaar.

De maagdelijk witte Audi Quattro RE 01 S E 1 waarmee de combinatie Hannu Mikkola/Arne Hertz destijds aan de SCCA Pro Rally in Amerika deelnam. Maar op de kleine thematentoonstelling ontbraken ook de auto’s van legendes als Colin McRae, Didier Auriol en Walter Röhrl zeker niet. Elke bolide met zijn eigen geschiedenis. Nu speelt aerodynamica op de circuits altijd een grote rol maar ook in de wereld from Dust to Glory is het een bijzonder grote factor geworden. Dit kwam bij de vergelijking en de bestudering van de verschillende bolides goed tot zijn recht. Maar de auto die eigenlijk een voorzetje voor deze ontwikkelingen gaf was de geëxposeerde Lancia Stratos uit 1974. Het aerodynamische verschil tussen de Alpine A110 en de Stratos is dan ook enorm te noemen. In totaal won de Lancia Stratos 18 WRC-wedstrijden. De laatste overwinning kwam in 1981.

2025 1973 1974 Evolutie
Al in 1974 was er een duidelijke evolutie zichtbaar. Zoek de verschillen met de Groep 4 Alpine A110 en de Lancia Stratos. 

De introductie van de Peugeot 205 T16 eind 1983 legde de basis voor een enorme evolutie ofwel revolutie in de rallysport. Groep B werd de maatstaf. De fatale crash van Henri Toivonen in de Tour de Corse leidde definitief de ondergang van de Groep B in de rallysport in. De spectaculaire Groep B auto’s verschenen daarna nog in de rallycross maar ook daar maakte de FIA in 1992 definitief een einde aan. Voor het rallyseizoen 2025 nam de FIA afscheid van de hybrides. Het betekent volgens insiders dat de nieuwe generatie rallyauto’s gemakkelijk te besturen. Zoals een rallyauto moet zijn maar het historische verleden blijft natuurlijk altijd mooier. From Dust to Glory.

2025 Overview Foto Dust Glory
De auto die onder leiding van Jean Todt het gezicht van de rallysport in korte tijd geheel deed veranderen. De Peugeot 205 T16 Evo 1.


2025 Audi Quattro 1985 RE 01 S1
Audi pakte met de Audi Quattro RE 01 SE 1 de uitdaging met de concurrentie groots aan.

2025 SCCA Audi Quattro
De Audi Quattro RE S1 waarmee de combinatie Hannu Mikkola/Arne Hertz zelfs mee in de VS actief was. 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet