NASCAR: Christopher Bell behaalt op COTA tweede achtereenvolgende overwinning
Nadat Christopher Bell vorige week op de Atlanta Motor Speedway had gewonnen verklaarde hij dat het 2,4 mijl lange COTA circuit was dat hij had uitgekozen voor een eventuele volgende overwinning. Die profetie werd dus gisteren in de slotfase van de Cup-wedstrijd op COTA bewaarheid.

Christopher Bell was de grote winnaar op COTA
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR
Christopher Bell behaalt op COTA tweede achtereenvolgende overwinning
En inderdaad nadat hij Kyle Busch en regerend racewinnaar William Byron in de laatste vijf ronden op COTA achter zich had gelaten, won Bell voor de tweede achtereenvolgende maal dit seizoen in de Cup-series. Met een voorsprong van 0.433 secs. versloeg Bell William Byron in een net duel. Tyler Reddick eindigde als derde gevolgd door Chase Elliott die op wonderlijke wijze herstelde na van een spin in de openingsronde. Kyle Busch, die gedurende lange tijd het veld had aangevoerd viel na een touché met Bell terug. Voor Bell betekende het zijn elfde NASCAR Cup-overwinning en de allereerste op COTA.
Christopher Bell: “Telkens wanneer Kyle aan de leiding lag probeerde ik zo voorzichtig mogelijk te zijn. Natuurlijk weten we wat er vorig jaar is gebeurd en ik wilde een herhaling voorkomen. Ik wilde hem op een nette manier inhalen. Hij deed het zo goed in de wedstrijd en hij zorgde er gewoon voor dat ik niet bij hem aan de binnenzijde kon komen. Hij wiebelde een beetje en liet mij naar voren komen. Maar het wel de vijf slordigste rondjes die ik ooit heb geracet. Gewoon supertrots op iedereen bij dit DeWalt No 20 Team. Vorige week hadden we er niet op gerekend. Dat was een speedway. Die hadden we nog niet omcirkeld. Deze wel. Ik ben er klaar voor om er nog meer aan toe te voegen.''

SVG reed een aantal ronden aan de leiding maar had gewoon moeite met de herstarts.
Busch die ruim 42 ronden op kop lag was twee ronden eerder dan Bell de pits ingegaan. Hij had een voorsprong van 2,6 secs. op Byron en ruim 4 secs. op Christopher Bell toen bij Denny Hamlin in de 78e ronde de remmen blokkeerden waardoor de auto van Austin Dillon in de grindbak verdween. Het betekende overigens de derde en laatste neutralisatie. Bij de herstart in de 83e ronde nam Busch het commando over maar Bell beschikte duidelijk over een superieure auto en banden. Met een run in Turn 20 in de 90e ronde nam Bell de leiding over. In de 91e ronde volgde William Byron op P2 terwijl Reddick snel in derde positie volgde.
William Byron over zijn poging om Christopher Bell nog in de slotfase uit te dagen: “Het was echt close. Ook had ik het gevoel dat er bij het duel tussen Bell en Busch ééntje van hen zou gaan glijden. Bell passeerde hem en toen ik eenmaal weg was, was zijn auto behoorlijk onderstuurd wat mij een paar kansen gaf maar ik slaagde er niet in om naast hem te komen. Wij hebben altijd goed tegen elkaar geracet en ik wilde hem gewoon niet geforceerd passeren en al dit soort dingen. Ik was aan het einde van de wedstrijd gewoon aan het glijden. Het doet wel pijn. Maar er zijn nog genoeg races te gaan en hopelijk kunnen we de snelheid vinden.”

In de eerste bocht ging het er soms spectaculair aan toe.
Kyle Busch betreurde de laatste herstart die voor hem wel erg ongelegen uitviel maar ook het verschil in bandenspanning. Kyle Busch: “Ik wilde dat we aan het einde van de wedstrijd iets meer in huis hadden gehad. Ik denk dat de 20 ronden versere banden van de No20 gewoon het verschil gemaakt hebben. Maar ik vond het vreselijk om die gele kleuren voor mij te zien. Ik had het gevoel dat we een klein gaatje hadden, ik probeerde mij banden te sparen. Ik kon mij ook niet meer verdedigen toen de No20 op mij afkwam. De eer komt volledig aan Christopher toe. Hij liet me echt hard werken en eigenlijk was een complete sukkel. Door mij te overmeesteren heeft hij geweldig werk geleverd. Hij deed het gewoon op de juiste manier.”
Chase Elliott viel na contact met Ross Chastain in de beginfase van de wedstrijd ver terug. Elliott bleef op de baan om punten te verzamelen. Vanwege een reparatie aan de pedalen viel Elliott naar de 36e plek terug maar wist zich opnieuw naar voren te werken. De “call’ van crewchief Alan Gustafson voor vers rubber tijdens de laatste neutralisatie zorgde ervoor dat Eliott als vierde kon eindigen.

Kyle Busch verdedigt zich fel tegenover Christopher Bell maar wist ook dat hij hem niet meer kon tegenhouden.
Chase Elliott: “Het was een rare dag. Ik werd in de eerste bocht geraakt en ik ben benieuwd om het terug te zien. Ik heb het nog steeds niet gezien om te weten of ik iets verkeerds heb gedaan. We hadden schade en dit was gewoon balen. Alan heeft aan het einde gewoon een goede beslissing genomen om er nieuwe banden onder te zetten. We rolden er aan het einde echt goed doorheen. Als je zo’n goede auto hebt had ik natuurlijk graag met de toppers willen strijden. Maar het was een geweldig herstel vanwaar we aan het einde van het tweede wedstrijdsegment stonden."

Conor Zilisch was goed bezig maar zag het zwart-wit geblokt helaas niet.
De Top 10 werd gecompleteerd door Shane van Gisbergen, Chris Buescher, Noah Gragson, Alex Bowman en Todd Gilliland. Het debuut van het 18-jarige roadrace fenomeen Conor Zilisch eindigde in de 50e ronde voortijdig na contact met teamgenoot Daniel Suarez.Komend uit Turn 19 ging Suarez iets te wild over de curbstones terwijl de achtervolgende auto’s hem probeerden te ontwijken. Toen Zilisch naar rechts stuurde vond hij de auto van Suarez op zijn pad, raakte zijn teamgenoot en knalde tegen de buitenzijde van de safer barrier. Voor beiden betekende het einde wedstrijd. Bij de start was Zilisch ook al betrokken bij het incident tussen Chastain en Elliott. Conor moest met een lekke band richting pits en viel terug naar de 33e plek. Aan het einde van het tweede wedstrijdsegment had hij zich alweer naar de 14e positie op weten te werken.

Christopher Bell op weg naar zijn tweede seizoenszege.
Conor Zilisch: “ Het enige dat ik zag was een rookwolk en toen ik hem zag was het te laat om nog iets te doen. Ik zag hem naar links spinnen en ik dacht dat hij die kant op zou gaan of daar zou blijven. Ik denk dat hij rechtsom ging en op mij afkwam. Een ongelukkige manier om Cup-series debuut te beëindigen. In het tweede segment behoorden we tot de vijf snelste auto’s. Ik van buiten de Top 30 naar P14. Ik voelde mij comfortabel in onze Chevy. Zowel in de trainingen als in de kwalificaties hebben wij vooruitgang geboekt. Het was een ongelukkige manier om de wedstrijd te beëindigen.”
Shane van Gisbergen: “Het was goed om een aantal ronden aan de leiding te liggen maar we hadden gewoon moeite met de herstarts en zakten gewoon weg in het derde gedeelte van de wedstrijd.”

Goed bezig. Drie races en twee overwinningen voor Christopher Bell.
Uitslag EchoPark Automotive Grand Prix COTA
1. (19) Christopher Bell, Toyota, 95 ronden
2. (15) William Byron, Chevrolet, 95 ronden
3. (1) Tyler Reddick, Toyota, 95 ronden
4. (3) Chase Elliott, Chevrolet, 95 ronden
5. (8) Kyle Busch, Chevrolet, 95 ronden
6. (6) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 95 ronden
7. (24) Chris Buescher, Ford, 95 ronden
8. (17) Noah Gragson, Ford, 95 ronden
9. (21) Alex Bowman, Chevrolet, 95 ronden
10. (10) Todd Gilliland, Ford, 95 ronden

Christopher Bell was de grote winnaar op COTA
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: NASCAR
Christopher Bell behaalt op COTA tweede achtereenvolgende overwinning
En inderdaad nadat hij Kyle Busch en regerend racewinnaar William Byron in de laatste vijf ronden op COTA achter zich had gelaten, won Bell voor de tweede achtereenvolgende maal dit seizoen in de Cup-series. Met een voorsprong van 0.433 secs. versloeg Bell William Byron in een net duel. Tyler Reddick eindigde als derde gevolgd door Chase Elliott die op wonderlijke wijze herstelde na van een spin in de openingsronde. Kyle Busch, die gedurende lange tijd het veld had aangevoerd viel na een touché met Bell terug. Voor Bell betekende het zijn elfde NASCAR Cup-overwinning en de allereerste op COTA.
Christopher Bell: “Telkens wanneer Kyle aan de leiding lag probeerde ik zo voorzichtig mogelijk te zijn. Natuurlijk weten we wat er vorig jaar is gebeurd en ik wilde een herhaling voorkomen. Ik wilde hem op een nette manier inhalen. Hij deed het zo goed in de wedstrijd en hij zorgde er gewoon voor dat ik niet bij hem aan de binnenzijde kon komen. Hij wiebelde een beetje en liet mij naar voren komen. Maar het wel de vijf slordigste rondjes die ik ooit heb geracet. Gewoon supertrots op iedereen bij dit DeWalt No 20 Team. Vorige week hadden we er niet op gerekend. Dat was een speedway. Die hadden we nog niet omcirkeld. Deze wel. Ik ben er klaar voor om er nog meer aan toe te voegen.''

SVG reed een aantal ronden aan de leiding maar had gewoon moeite met de herstarts.
Busch die ruim 42 ronden op kop lag was twee ronden eerder dan Bell de pits ingegaan. Hij had een voorsprong van 2,6 secs. op Byron en ruim 4 secs. op Christopher Bell toen bij Denny Hamlin in de 78e ronde de remmen blokkeerden waardoor de auto van Austin Dillon in de grindbak verdween. Het betekende overigens de derde en laatste neutralisatie. Bij de herstart in de 83e ronde nam Busch het commando over maar Bell beschikte duidelijk over een superieure auto en banden. Met een run in Turn 20 in de 90e ronde nam Bell de leiding over. In de 91e ronde volgde William Byron op P2 terwijl Reddick snel in derde positie volgde.
William Byron over zijn poging om Christopher Bell nog in de slotfase uit te dagen: “Het was echt close. Ook had ik het gevoel dat er bij het duel tussen Bell en Busch ééntje van hen zou gaan glijden. Bell passeerde hem en toen ik eenmaal weg was, was zijn auto behoorlijk onderstuurd wat mij een paar kansen gaf maar ik slaagde er niet in om naast hem te komen. Wij hebben altijd goed tegen elkaar geracet en ik wilde hem gewoon niet geforceerd passeren en al dit soort dingen. Ik was aan het einde van de wedstrijd gewoon aan het glijden. Het doet wel pijn. Maar er zijn nog genoeg races te gaan en hopelijk kunnen we de snelheid vinden.”

In de eerste bocht ging het er soms spectaculair aan toe.
Kyle Busch betreurde de laatste herstart die voor hem wel erg ongelegen uitviel maar ook het verschil in bandenspanning. Kyle Busch: “Ik wilde dat we aan het einde van de wedstrijd iets meer in huis hadden gehad. Ik denk dat de 20 ronden versere banden van de No20 gewoon het verschil gemaakt hebben. Maar ik vond het vreselijk om die gele kleuren voor mij te zien. Ik had het gevoel dat we een klein gaatje hadden, ik probeerde mij banden te sparen. Ik kon mij ook niet meer verdedigen toen de No20 op mij afkwam. De eer komt volledig aan Christopher toe. Hij liet me echt hard werken en eigenlijk was een complete sukkel. Door mij te overmeesteren heeft hij geweldig werk geleverd. Hij deed het gewoon op de juiste manier.”
Chase Elliott viel na contact met Ross Chastain in de beginfase van de wedstrijd ver terug. Elliott bleef op de baan om punten te verzamelen. Vanwege een reparatie aan de pedalen viel Elliott naar de 36e plek terug maar wist zich opnieuw naar voren te werken. De “call’ van crewchief Alan Gustafson voor vers rubber tijdens de laatste neutralisatie zorgde ervoor dat Eliott als vierde kon eindigen.

Kyle Busch verdedigt zich fel tegenover Christopher Bell maar wist ook dat hij hem niet meer kon tegenhouden.
Chase Elliott: “Het was een rare dag. Ik werd in de eerste bocht geraakt en ik ben benieuwd om het terug te zien. Ik heb het nog steeds niet gezien om te weten of ik iets verkeerds heb gedaan. We hadden schade en dit was gewoon balen. Alan heeft aan het einde gewoon een goede beslissing genomen om er nieuwe banden onder te zetten. We rolden er aan het einde echt goed doorheen. Als je zo’n goede auto hebt had ik natuurlijk graag met de toppers willen strijden. Maar het was een geweldig herstel vanwaar we aan het einde van het tweede wedstrijdsegment stonden."

Conor Zilisch was goed bezig maar zag het zwart-wit geblokt helaas niet.
De Top 10 werd gecompleteerd door Shane van Gisbergen, Chris Buescher, Noah Gragson, Alex Bowman en Todd Gilliland. Het debuut van het 18-jarige roadrace fenomeen Conor Zilisch eindigde in de 50e ronde voortijdig na contact met teamgenoot Daniel Suarez.Komend uit Turn 19 ging Suarez iets te wild over de curbstones terwijl de achtervolgende auto’s hem probeerden te ontwijken. Toen Zilisch naar rechts stuurde vond hij de auto van Suarez op zijn pad, raakte zijn teamgenoot en knalde tegen de buitenzijde van de safer barrier. Voor beiden betekende het einde wedstrijd. Bij de start was Zilisch ook al betrokken bij het incident tussen Chastain en Elliott. Conor moest met een lekke band richting pits en viel terug naar de 33e plek. Aan het einde van het tweede wedstrijdsegment had hij zich alweer naar de 14e positie op weten te werken.

Christopher Bell op weg naar zijn tweede seizoenszege.
Conor Zilisch: “ Het enige dat ik zag was een rookwolk en toen ik hem zag was het te laat om nog iets te doen. Ik zag hem naar links spinnen en ik dacht dat hij die kant op zou gaan of daar zou blijven. Ik denk dat hij rechtsom ging en op mij afkwam. Een ongelukkige manier om Cup-series debuut te beëindigen. In het tweede segment behoorden we tot de vijf snelste auto’s. Ik van buiten de Top 30 naar P14. Ik voelde mij comfortabel in onze Chevy. Zowel in de trainingen als in de kwalificaties hebben wij vooruitgang geboekt. Het was een ongelukkige manier om de wedstrijd te beëindigen.”
Shane van Gisbergen: “Het was goed om een aantal ronden aan de leiding te liggen maar we hadden gewoon moeite met de herstarts en zakten gewoon weg in het derde gedeelte van de wedstrijd.”

Goed bezig. Drie races en twee overwinningen voor Christopher Bell.
Uitslag EchoPark Automotive Grand Prix COTA
1. (19) Christopher Bell, Toyota, 95 ronden
2. (15) William Byron, Chevrolet, 95 ronden
3. (1) Tyler Reddick, Toyota, 95 ronden
4. (3) Chase Elliott, Chevrolet, 95 ronden
5. (8) Kyle Busch, Chevrolet, 95 ronden
6. (6) Shane Van Gisbergen #, Chevrolet, 95 ronden
7. (24) Chris Buescher, Ford, 95 ronden
8. (17) Noah Gragson, Ford, 95 ronden
9. (21) Alex Bowman, Chevrolet, 95 ronden
10. (10) Todd Gilliland, Ford, 95 ronden