Indycar: Ganassi opent met dubbeloverwinning in St. Petersburg. Zege voor Palou. VeeKay uitstekend 9e
In een wedstrijd die vooral in de eerste helft voor de TV kijkers veel te strategisch was heerste uiteindelijk het team van Chip Ganassi met een dubbeloverwinning. Regerend kampioen Alex Palou pakte een strategische zege terwijl zijn teamgenoot Scott Dixon in de allerlaatste ronde nog Penske-coureur wist te verschalken. Een uitstekend begin voor Rinus VeeKay die zijn eerste wedstrijd voor het team van Dale Coyne Racing met een Top 10 resultaat wist af te sluiten. De Nederlander eindigde voor zijn nieuwe team als negende.

Winnaar Palou is niet alleen een bandenfluisteraar maar erg tactisch met het in/uitrijden van de pits.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s Indycar
Indycar: Ganassi opent met dubbeloverwinning in St. Petersburg. Zege voor Palou. VeeKay uitstekend 9e
Rinus VeeKay is het seizoen 2025 uitstekend voor zijn nieuwe team begonnen. De Nederlander kwam na een solide en verstandige wedstrijd als negende over de eindstreep. Het betekende het eerste Top 10 resultaat voor Dale Coyne Racing sinds 2023. Afgelopen seizoen was een 13e plek het beste resultaat voor Dale Coyne Racing. Dit opent zeker perspectief voor het verloop van het verdere seizoen. VeeKay heeft in St. Petersburg een prachtig visitekaartje afgegeven.

Rinus VeeKay voor ons en DCR duidelijk de man van de wedstrijd. Eveneens uitstekend tactisch gereden.
Polesitter Scott McLaughlin slaagde er niet in om zelfs maar zijn pole in een podiumpositie te verzilveren en eindigde als vierde. De man van de wedstrijd was zonder meer regerend kampioen Alex Palou die in St. Petersburg de twaalfde Indycar-overwinning op zijn CV mocht bijschrijven. De sterkte van Palou ligt duidelijk bij het efficiënt in/uitrijden van de pits waarmee hij duidelijk meer tijd dan de concurrentie wint. En ook St. Petersburg was geen uitzondering. Juist op cruciale momenten weet de Spanjaard toe te slaan. In de krachtsverhoudingen is er weinig verandering gekomen want de teams van Ganassi, Penske en Andretti bepaalden opnieuw het gezicht van de wedstrijd. Maar liefst zes auto´s van deze powerhouses in de Top 6. Na vanaf de eerste startrij vertrokken te zijn eindigde de wedstrijd voor Colton Herta in een anticlimax. Bij één van de laatste stops slaagde men er niet direct in om het rechterachterwiel goed te monteren waardoor Herta voor een goede klassering kansloos werd.Callum Ilott wist voor het team van Prema gedurende lange tijd de 10e positie vast te houden maar hij werd uiteindelijk als 19e geklasseerd.
Bandenkeuze
Harde compound
Scott McLaughlin, Felix Rosenqvist, Marcus Armstrong, Christian Lundgaard, Nolan Siegel, David Malukas, Santino Ferrucci, Graham Rahal, Pato O´Ward, Callum Ilott
Alternate(zachte compound)
Colton Herta, Scott Dixon, Marcus Ericsson, Alex Palou, Kyle Kirkwood, Josef Newgarden, Rinus VeeKay, Will Power, Devlin De Francesco, Kyffin Simpson, Louis Foster, Robert Schwartzman, Conor Daly, Christian Rasmussen, Jacob Abel, Stingray Robb

Al in de eerste ronde ging het mis tussen Will Power en Louis Foster
Race
Direct in de eerste ronde ging het mis nadat Will Power, Nolan Siegel en Louis Foster. Bijna een kopie van het incident van twee jaar geleden. Omdat mogelijk Devlin De Francesco bij het incident betrokken zou zijn wordt het door de wedstrijdleiding na de race onderzocht.
Herta, Power en VeeKay maakten direct van de gelegenheid om hun banden te wisselen. In de Top 9 veranderde er weinig. Bij de herstart nam polesitter Scott McLaughlin opnieuw de leiding terwijl ook Rosenqvist een super herstart produceerde.
Stand 10e ronde: McLaughlin,Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Rossi, Malukas, Ferrucci, Rahal, Herta, Ilott
Stand 20e ronde: McLaughlin, Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Rossi, Malukas, Ferrucci, Rahal. Herta, Ilott. VeeKay P16. Pato O´Ward liet zich drie ronden later van de harde compound verlossen waardoor hij in 24e positie van de vrije lucht kon profijt kon trekken. Ook Arrow McLaren-coureur O´Ward had in de beginfase onvrijwillig van compound moeten wisselen.
Stand 30e ronde: McLaughlin, Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Rossi, Malukas, Rahal, Herta, Ilott, Newgarden. VeeKay P15. Twee ronden later kwam McLaughlin voor zijn eerste reguliere stop naar binnen terwijl MSR-coureur Felix Rosenqvist dat één ronde eerder had gedaan. Hierdoor kwam Marcus Armstrong virtueel voor de eerste maal aan de leiding. VeeKay kwam in de 34e ronde voor zijn tweede stop naar binnen. In 22e positie kwam de Nederlander weer terug op de baan. Ook waren er aanpassing aan de voorvleugel gedaan. Herta verloor bij het monteren van de rechterachterband in de ronde 35e ronde onnodig veel tijd en werd daardoor kansloos voor de eindzege.
Stand 40e ronde: McLaughlin, Armstrong, Lundgaard, Rosenqvist, Rossi, Malukas, Rahal, Ferrucci, Newgarden. VeeKay P16. Vanwege brandstofproblemen moest Colton Herta opnieuw naar binnen werd daarmee kansloos voor een goed eindresultaat. Marcus Armstrong moest na goede kwalificatie en na geruime tijd op P2 gereden te hebben in de 46e ronde definitief de strijd staken.
Stand 50e ronde: Lungaard, Rossi, Dixon, Newgarden, Palou, Kirkwood, McLaughin, Ilott, O´Ward, VeeKay. De Nederlander beschikte over dezelfde strategie als de koplopers en reed vrijwel identieke rondetijden.

Drama voor Colton Herta. Een slechte stop vergooide zijn kansen definitief.
Stand 60e ronde: Lundgaard, Rossi, Dixon, Newgarden, Palou, Kirkwood, McLaughlin, Ericsson, VeeKay, Rosenqvist. In de 65e ronde kwam Alex Rossi voor een reguliere stop naar binnen. VeeKay volgde één ronde later. Koploper Christian Lundgaard kwam in de 69e ronde voor een switch naar de zachte groene compound naar beneden.
Stand 70e ronde: Dixon, Palou, McLaughlin, Rosenqvist, Newgarden, Lundgaard, Kirkwood, Herta, Simpson, O´Ward. Na een serie van reguliere stops begon de wedstrijd werkelijk tot leven tot komen waarbij vrijwel iedereen zich op de harde compound bevond.
Stand 80e ronde: Palou, Newgarden, Dixon, McLaughlin, Kirkwood, O´Ward, Ericsson, Rosenqvist, VeeKay Lundgaard. O´Ward kwam vijf ronden later voor een allerlaatste stop naar binnen.

Sterk optreden van Felix Rosenqvist in het eerste wedstrijdgedeelte.
Stand 90e ronde: Palou, Newgarden, Dixon, McLaughlin, Kirkwood, Ericsson, Rosenqvist, Lundgaard, VeeKay, Rossi. Zoals verwacht moest VeeKay in de 91e ronde zijn positie Lundgaard prijsgeven. Eindelijk begon de strijd om de kop zich tussen Alex Palou en Josef Newgarden te ontbranden. Met nog zeven ronden te gaan leek de Amerikaan duidelijk op de Spanjaard in te lopen. Palou kon even profiteren bij het inhalen van achterblijver Stingray Robb waardoor hij zich een voordeel wist te verschaffen. Een verrassende move van Scott Dixon levert het team van Ganassi op het allerlaatste moment een dubbeloverwinning op. Saillant detail in St. Petersburg, maar liefst drie kampioenen bij de seizoensopener op het podium.

P9 met uitstekende vooruitzichten voor VeeKay voor de rest van 2025.
Uitslag Firestone GP van St. Petersburg
1. Alex Palou Dallara Honda
2. Scott Dixon Dallara Honda + 2.8669 secs.
3. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 6.2044 secs
4. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 8.6878 secs.
5. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 10.9709 secs.
6. Marcus Ericsson Dallara Honda + 23.0836 secs.
7. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 24.2895 secs.
8. Christian Lundgaard Dallara Chevrolet+ 32.2045 secs.
9. Rinus VeeKay Dallara Honda + 38.9445 secs.
10. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 42.3395 secs.

Winnaar Palou is niet alleen een bandenfluisteraar maar erg tactisch met het in/uitrijden van de pits.
Tekst: Willem J. Staat
Foto´s Indycar
Indycar: Ganassi opent met dubbeloverwinning in St. Petersburg. Zege voor Palou. VeeKay uitstekend 9e
Rinus VeeKay is het seizoen 2025 uitstekend voor zijn nieuwe team begonnen. De Nederlander kwam na een solide en verstandige wedstrijd als negende over de eindstreep. Het betekende het eerste Top 10 resultaat voor Dale Coyne Racing sinds 2023. Afgelopen seizoen was een 13e plek het beste resultaat voor Dale Coyne Racing. Dit opent zeker perspectief voor het verloop van het verdere seizoen. VeeKay heeft in St. Petersburg een prachtig visitekaartje afgegeven.

Rinus VeeKay voor ons en DCR duidelijk de man van de wedstrijd. Eveneens uitstekend tactisch gereden.
Polesitter Scott McLaughlin slaagde er niet in om zelfs maar zijn pole in een podiumpositie te verzilveren en eindigde als vierde. De man van de wedstrijd was zonder meer regerend kampioen Alex Palou die in St. Petersburg de twaalfde Indycar-overwinning op zijn CV mocht bijschrijven. De sterkte van Palou ligt duidelijk bij het efficiënt in/uitrijden van de pits waarmee hij duidelijk meer tijd dan de concurrentie wint. En ook St. Petersburg was geen uitzondering. Juist op cruciale momenten weet de Spanjaard toe te slaan. In de krachtsverhoudingen is er weinig verandering gekomen want de teams van Ganassi, Penske en Andretti bepaalden opnieuw het gezicht van de wedstrijd. Maar liefst zes auto´s van deze powerhouses in de Top 6. Na vanaf de eerste startrij vertrokken te zijn eindigde de wedstrijd voor Colton Herta in een anticlimax. Bij één van de laatste stops slaagde men er niet direct in om het rechterachterwiel goed te monteren waardoor Herta voor een goede klassering kansloos werd.Callum Ilott wist voor het team van Prema gedurende lange tijd de 10e positie vast te houden maar hij werd uiteindelijk als 19e geklasseerd.
Bandenkeuze
Harde compound
Scott McLaughlin, Felix Rosenqvist, Marcus Armstrong, Christian Lundgaard, Nolan Siegel, David Malukas, Santino Ferrucci, Graham Rahal, Pato O´Ward, Callum Ilott
Alternate(zachte compound)
Colton Herta, Scott Dixon, Marcus Ericsson, Alex Palou, Kyle Kirkwood, Josef Newgarden, Rinus VeeKay, Will Power, Devlin De Francesco, Kyffin Simpson, Louis Foster, Robert Schwartzman, Conor Daly, Christian Rasmussen, Jacob Abel, Stingray Robb

Al in de eerste ronde ging het mis tussen Will Power en Louis Foster
Race
Direct in de eerste ronde ging het mis nadat Will Power, Nolan Siegel en Louis Foster. Bijna een kopie van het incident van twee jaar geleden. Omdat mogelijk Devlin De Francesco bij het incident betrokken zou zijn wordt het door de wedstrijdleiding na de race onderzocht.
Herta, Power en VeeKay maakten direct van de gelegenheid om hun banden te wisselen. In de Top 9 veranderde er weinig. Bij de herstart nam polesitter Scott McLaughlin opnieuw de leiding terwijl ook Rosenqvist een super herstart produceerde.
Stand 10e ronde: McLaughlin,Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Rossi, Malukas, Ferrucci, Rahal, Herta, Ilott
Stand 20e ronde: McLaughlin, Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Rossi, Malukas, Ferrucci, Rahal. Herta, Ilott. VeeKay P16. Pato O´Ward liet zich drie ronden later van de harde compound verlossen waardoor hij in 24e positie van de vrije lucht kon profijt kon trekken. Ook Arrow McLaren-coureur O´Ward had in de beginfase onvrijwillig van compound moeten wisselen.
Stand 30e ronde: McLaughlin, Rosenqvist, Armstrong, Lundgaard, Rossi, Malukas, Rahal, Herta, Ilott, Newgarden. VeeKay P15. Twee ronden later kwam McLaughlin voor zijn eerste reguliere stop naar binnen terwijl MSR-coureur Felix Rosenqvist dat één ronde eerder had gedaan. Hierdoor kwam Marcus Armstrong virtueel voor de eerste maal aan de leiding. VeeKay kwam in de 34e ronde voor zijn tweede stop naar binnen. In 22e positie kwam de Nederlander weer terug op de baan. Ook waren er aanpassing aan de voorvleugel gedaan. Herta verloor bij het monteren van de rechterachterband in de ronde 35e ronde onnodig veel tijd en werd daardoor kansloos voor de eindzege.
Stand 40e ronde: McLaughlin, Armstrong, Lundgaard, Rosenqvist, Rossi, Malukas, Rahal, Ferrucci, Newgarden. VeeKay P16. Vanwege brandstofproblemen moest Colton Herta opnieuw naar binnen werd daarmee kansloos voor een goed eindresultaat. Marcus Armstrong moest na goede kwalificatie en na geruime tijd op P2 gereden te hebben in de 46e ronde definitief de strijd staken.
Stand 50e ronde: Lungaard, Rossi, Dixon, Newgarden, Palou, Kirkwood, McLaughin, Ilott, O´Ward, VeeKay. De Nederlander beschikte over dezelfde strategie als de koplopers en reed vrijwel identieke rondetijden.

Drama voor Colton Herta. Een slechte stop vergooide zijn kansen definitief.
Stand 60e ronde: Lundgaard, Rossi, Dixon, Newgarden, Palou, Kirkwood, McLaughlin, Ericsson, VeeKay, Rosenqvist. In de 65e ronde kwam Alex Rossi voor een reguliere stop naar binnen. VeeKay volgde één ronde later. Koploper Christian Lundgaard kwam in de 69e ronde voor een switch naar de zachte groene compound naar beneden.
Stand 70e ronde: Dixon, Palou, McLaughlin, Rosenqvist, Newgarden, Lundgaard, Kirkwood, Herta, Simpson, O´Ward. Na een serie van reguliere stops begon de wedstrijd werkelijk tot leven tot komen waarbij vrijwel iedereen zich op de harde compound bevond.
Stand 80e ronde: Palou, Newgarden, Dixon, McLaughlin, Kirkwood, O´Ward, Ericsson, Rosenqvist, VeeKay Lundgaard. O´Ward kwam vijf ronden later voor een allerlaatste stop naar binnen.

Sterk optreden van Felix Rosenqvist in het eerste wedstrijdgedeelte.
Stand 90e ronde: Palou, Newgarden, Dixon, McLaughlin, Kirkwood, Ericsson, Rosenqvist, Lundgaard, VeeKay, Rossi. Zoals verwacht moest VeeKay in de 91e ronde zijn positie Lundgaard prijsgeven. Eindelijk begon de strijd om de kop zich tussen Alex Palou en Josef Newgarden te ontbranden. Met nog zeven ronden te gaan leek de Amerikaan duidelijk op de Spanjaard in te lopen. Palou kon even profiteren bij het inhalen van achterblijver Stingray Robb waardoor hij zich een voordeel wist te verschaffen. Een verrassende move van Scott Dixon levert het team van Ganassi op het allerlaatste moment een dubbeloverwinning op. Saillant detail in St. Petersburg, maar liefst drie kampioenen bij de seizoensopener op het podium.

P9 met uitstekende vooruitzichten voor VeeKay voor de rest van 2025.
Uitslag Firestone GP van St. Petersburg
1. Alex Palou Dallara Honda
2. Scott Dixon Dallara Honda + 2.8669 secs.
3. Josef Newgarden Dallara Chevrolet + 6.2044 secs
4. Scott McLaughlin Dallara Chevrolet + 8.6878 secs.
5. Kyle Kirkwood Dallara Honda + 10.9709 secs.
6. Marcus Ericsson Dallara Honda + 23.0836 secs.
7. Felix Rosenqvist Dallara Honda + 24.2895 secs.
8. Christian Lundgaard Dallara Chevrolet+ 32.2045 secs.
9. Rinus VeeKay Dallara Honda + 38.9445 secs.
10. Alexander Rossi Dallara Chevrolet 42.3395 secs.