Sportscars: Volledig Ferrari-podium bij WEC-seizoensstart Qatar, eerste Corvette-zege in LMGT3 (lang)

Winst voor de nummer 50-Ferrari van Fuoco, Molina en Nielsen in de FIA WEC-seizoensstart in Qatar
Was het vorig jaar Porsche dat het volledige podium bezette na de openigsrace van het FIA WEC-seizoen in Qatar, ditmaal was het Ferrari dat de volledige top drie voor zich opeiste. De overwinning in de race, die over tien uur ging (de geplande 355 ronden werden niet gehaald) ging naar Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen in de nummer 50-Ferrari, voor de AF Corse-klantenauto van Robert Kubica, Yifei Ye en Phil Hanson en de nummer 51-fabrieks-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi. Nyck de Vries was in de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/De Vries) de beste Nederlander op de zesde plaats, een positie voor de nummer 20-BMW met Robin Frijns (Rast/Frijns/S. van der Linde). In de GT-klasse ging de winst na een geweldige slotfase naar de nummer 33-TF Sport-Corvette van Ben Keating, Jonny Edgar en Daniel Juncadella, voor de nummer 59-United-McLaren (Cottingham/Baud/Saucy). Lin Hodenius kwam bij zijn WEC-debuut niet aan rijden toe: een spin van Christian Ried in de beginfase betekende het einde van de race voor de nummer 61-Iron Lynx-Mercedes (Ried/Hodenius/Martin).
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI

Start van het FIA WEC-seizoen 2025 met de Ferrari's al direct op het eerst plan
Dat de Ferrari’s over één ronde op het Losail International Circuit in Qatar snel zijn, bleek gisteren al tijdens de kwalificatie, maar ook en met name op de long-runs bepaalden de beide fabrieksauto’s van AF Corse en de op klantenbasis ingezette, en grotendeels door Robert Kubica met Orlen-geld gefinancierde, derde Ferrari in de tien-uursrace het tempo. Al snel was het niet zozeer de vraag of Ferrari de race ging winnen, maar eigenlijk alleen nog maar welke Ferrari. De beslissing viel uiteindelijk uit in het voordeel van de nummer 50, omdat de nummer 51 in de loop van de race te veel straffen opliep (safety-car-procedures, track limits) om nog voor de winst in aanmerking te komen. De nummer 83-AF Corse-Ferrari eindigde als tweede na een sterke slotfase van Robert Kubica, die op gebruikte banden Alessandro Pier Guidi in de nummer 51 op nieuwe Michelins toch achter zich wist te houden. De zege voor de fabrieks-Ferrari is de eerste WEC-overwinning voor het fabrieksteam buiten Le Mans.
Nyck de Vries was op de zesde plaats de best geklasseerde Nederlander
Achter de drie Ferrari’s op de eerste drie plaatsen werd de nummer 15-BMW van Dries Vanthoor, Raffaele Marciello en Kevin Magnussen vierde, voor de beide fabrieks-Toyota’s, die in de race duidelijk sneller waren dan in de kwalificatie. De nummer 8 met de jarige Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa werd vijfde, de nummer 7 met Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries eindigde als zesde. “Het was best lastig, maar de snelheid was goed”, zei De Vries, fris als een hoentje na een sterk gereden driedubbele stint tegen verslaggever Bruce Jouannay van de WEC-TV-feed. In de analyse van ‘The B-Pillar’ kwam De Vries achter Molina als één-na-snelste rijder van het hypercar-veld uit de bus. De nummer 20-BMW met Robin Frijns eindigde op de zevende plaats.
De eerste winnaars van het seizoen 2025: Molina, Fuoco en Nielsen (vlnr) zorgden voor de eerste zege van het fabrieksteam buiten Le Mans
In de beginfase leken de Jota-Cadillacs ook nog een woordje te kunnen meespreken in de strijd om de ereplaatsen, maar het team verspeelde alle kansen toen beide Cadillacs, die dankzij een afwijkende pitstopstrategie de Ferrari’s hadden ingehaald en de eerstee en tweede plaats in handen hadden, bij de herstart na een virtuele safety-car-fase verwikkeld raakten in een kop-staartbotsing. Jenson Button ging op de rem, Alex Lynn reed er achterin en liep flinke schade op. De achtste plaats voor de nummer 12 van Lynn, Norman Nato en Will Stevens was het enige tastbare resultaat. Daarachter completeerden de nummer 93-Peugeot (Di Resta/Jensen/Vergne) en de nummer 5-Penke-Porsche (Andlauer/Christensen/Jaminet) de top tien. Met name de Porsches kwamen op geen enkel moment in het spel voor, wat ongetwijfeld voor de nodige discussie in Weissach, Mannheim en Mooresville gaat zorgen. De Alpines konden ook niet echt potten breken, bij het debuterende Aston Martin eindigde de nummer 009, waarvan tijdens de race het rechter portier wegvloog, in de achterhoede, de nummer 007 viel uit als gevolg van een transmissieprobleem.
GT3-winnaars Ben Keating, Johnny Edgar en Daniel Juncadella (vlnr)
In LMGT3 ging het al vroeg in de race mis toen François Hériau in de nummer 21-Vista AF Corse-Ferrari en Petru Umbraescu in de nummer 87-Akkodis-ASP-Lexus met elkaar in botsing raakten. Dat leidde tot de eerste neutralisatie in de wedstrijd en ook tot de Lexus als eerste uitvaller van het seizoen. Korte tijd later was de race over voor Christian Ried in de nummer 61-Iron Lynx-Mercedes, nadat de Duitser van de baan was geraakt. Dat betekende dat Lin Hodenius niet aan rijden toe kwam in wat eigenlijk zijn eerste WEC-race had moeten worden. Het was als geheel een lastige première voor Iron Lynx met de Mercedes, want de andere auto van het team stond lange tijd in de pits en eindigde met een enorme achterstand.
Mooie strijd in de slotfase tussen Dani Juncadella in de uiteindelijk winnende TF Sport-Corvette en Grégory Saucy in de United-McLaren
Vooraan ging de strijd in de laatste drie uur tussen de nummer 33-TF Sport-Corvette (Keating/Edgar/Juncadella), de vanaf de eerste rij gestarte nummer 59-United-McLaren (Cottingham/Baud/Saucy), de nummer 31-Bend-WRT-BMW (Shahin/Boguslavskiy/Farfus) en de enige resterende Akkodis-ASP-Lexus met het nummer 78 (Robin/Gehrsitz/Barnicoat). De Lexus liep in het voorlaatste uur een stopstraf van vijf seconden op als gevolg van een technisch vergrijp en nadat de BMW in het laatste halfuur nog een keer naar binnen moest voor brandstof, ging de strijd om de zege tussen Dani Juncadella in de Corvette en Greg Saucy in de McLaren. Juncadella verdedigde voor wat hij waard was en zag zijn inzet uiteindelijk beloond met de eerste WEC-overwinning voor Corvette in het GT3-tijdperk. De United-McLaren, in aanwezigheid van mede-teameigenaar Zak Brown, die na de F1-tests vanuit Bahrein overgekomen was, eindigde op de tweede plaats, voor de WRT-BMW. Greg Saucy maakte indruk als snelste GT3-rijder.