Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Last-minute pole-position voor Ferrari-rijder Antonio Giovinazzi in FIA WEC Qatar, United-McLarens vooraan in GT3

GELAEL Sean (ina), United Autosports, McLaren 720S GT3 Evo #95, LM GT3, GIOVINAZZI Antonio (ita), Ferrari AF Corse, Ferrari 499P #51, Hypercar, portrait during the Qatar 1812 KM, 1st round of the 2025 FIA World Endurance Championship, from February 25 to 28, 2025 on the Losail International Circuit in Lusail, Qatar - Photo Julien Delfosse / DPPI
De beide pole-winnaars voor de FIA WEC-seizoensstart in Qatar, Sean Gelael (l.) en Antonio Giovinazzi

Lange tijd leek BMW-rijder Dries Vanthoor een maand na het binnenhalen van de pole-position voor de Rolex 24 At Daytona ook voor de FIA WEC-seizoensstart in Qatar de beste startplek te veroveren, maar in de slotfase van de hyperpole haalde Antonio Giovinazzzi in de nummer 51-Ferrari een streep door de rekening, waarmee de 499P, die de Italiaan deelt met Alessandro Pier Guidi en James Calado morgen om 12.00 uur Nederlandse tijd vanaf de pole mag vertrekken. In de LMGT3-klasse was er een ‘front row lock-out’ voor de beide McLarens van United Autosports, met de snelste tijd op naam van Sean Gelael in de nummer 95 (Leung/Gelael/Sato).

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: FIA WEC/DPPI

De kwalificatie, waarvan de snelste tien rijders door mochten naar de aansluitende Hyperpole-sessie, leverde al de nodige verrassingen op, waaronder de uitschakeling van de beide fabrieksauto’s van Porsche Penske Motorsport alsmede de nummer 8-Toyota, die met Brendon Hartley op zijn laatste snelle ronde ook nog eenmaal in de rondte ging. Dat de beide gloednieuwe Aston Martins de ‘cut’ niet haalden, was wellicht iets minder onverwacht.

In de hyperpole was Dries Vanthoor in de nummer 15-BMW snel, nadat merkgenoot Robin Frijns met de nummer 20-BMW in de kwalificatie lange tijd bovenaan had gestaan. Vanthoor greep uiteindelijk echter net naast de pole-position als gevolg van een sterke slotronde van Antonio Giovinazzi, die met een tijd van 1:38,359 minuten 0,136 seconde onder de tijd van Vanthoor dook. De BMW start als tweede, gevolgd door de nummer 50-Ferrari en de beide Cadillacs van het Cadillac Hertz Team Jota. Robin Frijns reed in de nummer 20-BMW de zesde tijd, Nyck de Vries kwalificeerde de nummer 7-Toyota als zevende.

De beide McLarens van United Autosports eindigden vooraan in de LMGT3-klasse, aangevoerd door Sean Gelael, die in de nummer 95 een tijd van 1.54,239 minuten reed, 0,239 seconden sneller dan zijn teamgenoot Sébastien Baud in de nummer 59-United-McLaren. De Duitse debutant Finn Gehrsitz deed het keurig met de derde tijd in de nummer 68, voor de beide Ferrari’s van Vista AF Corse met respectievelijk Francesco Castellacci in de nummer 54 en Simon Mann in de nummer 21. Valentino Rossi reed voor het eerst de hyperpole en kwalificeerde de nummer 46-WRT-BMW als achtste. Opmerkelijk was dat ook hier de beide Porsches de hyperpole niet haalden, evenmin als de beide Iron Lynx-Mercedessen, die achteraan in de GT3-klasse starten. De auto met Lin Hodenius, waarin Christian Ried zoals voorgeschreven de kwalificatie reed, start als voorlaatste. “Zelf heb ik in de vrije trainingen weinig gereden. Onze auto komt op het rechte stuk veel snelheid tekort, maar we gaan proberen er het beste van te maken”, aldus onze landgenoot.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet