Sportscars: Robin Frijns snelste in tweedaagse FIA WEC-test Qatar, Nyck de Vries snelste Toyota-rijder, WEC-première Lin Hodenius

Snelste tijd van de tweedaagse sessie voor Robin Frijns in de nummer 20-BMW
In de aanloop naar de seizoensstart van het FIA World Endurance Championship, de 1812-kilometer-race van volgende week vrijdag in Qatar, vond op diezelfde locatie de tweedaagse ‘Prologue’-test plaats. Onze landgenoot Robin Frijns liet met de nummer 20-BMW in de vierde en laatste sessie de snelste tijd van de tweedaagse test noteren. In totaal eindigden er tien verschillende startnummers met zeven verschillende merken binnen een seconde. In de GT-klasse bepaalden drie rijders van het Vista AF Corse-Ferrari-team in de twee auto’s van het team het tempo.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA WEC/DPPI
Natuurlijk moet er zoals altijd niet teveel in de verschillende rondetijden geïnterpreteerd worden, want teams werken tijdens zo’n test uiteenlopende programma’s af, maar in de vierde en afsluitende sessie werd er toch wel behoorlijk vlot gereden, wat erin resulteerde dat de uiteindelijk snelste tijd van Robin Frijns, 1:38,971 minuten in de nummer 20-BMW, onder de pole-winnende tijd voor de WEC-race van vorig jaar lag. Dat belooft wat voor als het eind komende week echt serieus wordt.
Frijns was content met de geboekte vooruitgang: “Ik denk dat het best goed ging. We hadden een testprogramma voordat we naar Qatar gingen, dat hebben we in grote lijnen kunnen afwerken en alles voelt goed aan. Nu moeten we de puzzel in elkaar zetten en ons voorbereiden op het raceweekeinde, wat een beetje anders is. Vandaag was onze enige gelegenheid om voorafgaand aan de race in het donker te rijden, want in de eerste en tweede vrije training rijden we overdag. Daarom was dit voor ons best belangrijk. Nu volgen er veel gesprekken en gaan we kijken hoe we ons pakket voor de race verder kunnen verbeteren.”
Op 0,145 seconde van Frijns liet de Fransman Sébastien Bourdais met de nummer 38-Cadillac van het Cadillac Hertz Team Jota de tweede tijd noteren, op 0,025 seconde gevolgd door Robert Kubica als snelste Ferrari-rijder in de nummer 83-auto van AF Corse. De plaatsen vier tot en met zes waren een kopie van de eerste drie posities met een BMW (Dries Vanthoor met de nummer 15), een Cadillac (Alex Lynn met de nummer 12) en een Ferrari (Antonio Fuoco met de nummer 50). Mick Schumacher was als zevende snelste Alpine-rijder, gevolgd door Nyck de Vries, die de test in de nummer 7-Toyota als achtste en snelste Toyota-rijder afsloot.

Nyck de Vries was in de nummer 7 de snelste Toyota-rijder
Nyck de Vries zei: “Het is mooi om voorafgaand aan een nieuw seizoen weer bij elkaar te zijn met het team. We hebben in de twee dagen heel wat ronden afgelegd en veel geleerd. Het is lastig om een eerste beeld te krijgen, maar het lijkt erop dat het een uitdagende race voor ons kan gaan worden. We gaan kijjken naar alles wat we hebben getest en zien wat we kunnen leren om ons pakket voor de race te optimaliseren.”
Terwijl er bij Porsche voor het eerst in het programma met de 963 (“na zo’n 420.000 kilometer”, zei coördinator Urs Kuratle) een motordefect optrad, kenden de andere fabrikanten een redelijk probleemloze start. De Aston Martin Valkyrie beleefde zijn première in WEC-verband en liet in handen van Harry Tincknell met de nummer 007 in totaal de 23e tijd noteren. Het productiefst was Robert Kubica in de nummer 83-AF Corse-Ferrari, die maar liefst 183 rondjes reed. Het kleinste aantal ronden, namelijk 47, kwam op naam van Neel Jani in de Proton-Porsche, die ook nog eens onderaan de tijdenlijst van de in totaal 54 rijders in de hypercar-klasse eindigde.
Bij de GT’s waren de beide Ferrari’s van het Vista AF Corse-team het snelst, met de beste tijd op naam van Simon Mann in de nummer 21, voor Francesco Castellacci en Davide Rigon, beide aan boord van de nummer 54. Snelste niet-Ferrari-rijder was Zach Robichon in de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin met de vierde tijd.

Lin Hodenius rijdt met de nummer 61-Iron Lynx-Mercedes
Onze landgenoot Lin Hodenius debuteerde met de Mercedes-AMG GT3 van Iron Lynx en reed de 26e tijd, twee plaatsen en 0,067 seconde achter Maxime Martin, die snelste Mercedesrijder was. “Natuurlijk is de auto vrij nieuw en Mercedes is ook nog bezig met van alles en nog wat, want het is allemaal nieuw voor hen en ook voor het team”, liet hij vanuit Qatar weten. “We zijn vooral bezig geweest om data te verzamelen en iets minder met 'driver performance', maar het ging als geheel best goed. Voor mij is het de eerste keer in een WEC-evenement, het was wel even wennen in het verkeer met de hypercars, maar dat ging wel goed. De LMGT3 is iets anders dan een normale GT3, dus het is ook even wennen met de nieuwe systemen, zeker die ‘torque sensor’. Ik heb alleen enkele stints gereden, nog geen dubbele. De Goodyear-banden gaan best lang mee. We gaan zien hoe het komende week loopt.”