Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR: Chevrolet onthulde EV.R NASCAR Prototype op Daytona

Voorafgaande aan de Daytona 500 onthulde Chevrolet het EV.R NASCAR Prototype. Bij GM stelt men dat de Blazer een voorbeeld is van Chevrolet’s voortdurende test-leer en verkenningstocht naar nieuwe technologieën die zowel in de racerij als op de productiemodellen kunnen worden toegepast.

Front 3/4 view of Chevrolet Blazer EV.R NASCAR Prototype with livery.
Het NASCAR Prototype dat tjdens de Speedweeks op Daytona te bewonderen viel.


Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: GM Motorsport


Chevrolet onthulde EV.R NASCAR Prototype op Daytona
Eric Warren van GM Motorsport: “Hoewel wij de komende jaren met onze bewezen en winnende V8 technologieën in NASCAR zullen blijven racen zijn we voortdurend op zoek naar manieren om de combinatie van vermogen, duurzaamheid en efficiëntie te verbeteren om de op de circuits geleerde lessen over te brengen naar de showrooms. Vooral omdat we het assortiment van Chevy consumentenvoertuigen versterken.”

Dankzij driefasige elektromotoren levert het prototype maar liefst meer dan 1300 pk bij een toerental van 15.000 toeren per minuut. Deze elektromotoren worden aangestuurd door een vloeistof gekoelde accu van 78kW.

2024 Blazeer EV 1
De Blazer EV1 waarop het NASCAR model is gebaseerd.

Door technologieën te verkennen kan men bij Chevrolet de geleerde lessen toepassen op voertuigen in de showroom. De klant staat centraal in Chevrolet’s keuze op de markt, met een brede reeks van voertuigen in de industrie. Het bedrijf biedt ook diesel, benzine en EV aangedreven voertuigen voor haar klantenkring aan.

Eric Warren: “Autosport is een testomgeving voor innovatie en een oefenterrein voor onze ingenieurs. Een terrein waarop Chevrolet nieuwe technologieën kan uitproberen in een snel veranderende omgeving tegen de beste concurrenten.”

Gebouwd op NASCAR’s NextGen chassis en ophangingselementen brengt de Blazer EV.R zijn kracht op het wegdek over via een programmeerbaar vierwielaandrijvingssysteem op Goodyear Racing Eagle banden. Voor het prototype heeft men bij Chevrolet nauw met de NASCAR-organisatie en andere fabrikanten samengewerkt. Het EV.R Prototype was overigens gebaseerd op het Blazer EV SS productiemodel.

Front 3/4 view of the Chevrolet Blazer EV.R NASCAR Prototype.
Het EV R Prototype dat in januari op Carolina Motorsports Park werd getest.

Phil Zak executive Director van Chevrolet Global Design: “Dit programma was een geweldige kans met NASCAR om een nieuwe crossover utility vehicle body te ontwerpen en de designelementen van onze Blazer EV SS naar voren te halen.”

De GM ingenieurs slaagden erin om het prototype van concept naar realiteit om te zetten en op Carolina Motorsports Park werden vorige maand in South Carolina de eerste rondjes op wedstrijdsnelheid gedraaid. Justin Allgaier, de 2024 Xfinity-series kampioen voerde de eerste tests uit.

Justin Allgaier: “Er zijn zoveel dingen waar je niet aan denkt totdat je in de auto zit en hem daadwerkelijk test. Ik ben eraan gewend om mijn snelheid te kennen en door te schakelen om vervolgens naar het toerental van de motor te luisteren. Maar ik moest de manier waarop ik de snelheid bij het ingaan van een bocht totaal veranderen. Met dit platform leren we hoe we regeneratief remmen strategisch kunnen aanpassen wat een grote impact heeft op de remsecties en de balans in de bochten’’

2024 NASCAR Xfinity Series Champion Justin Allgaier poses with the Chevrolet Blazer EV.R NASCAR Prototype at Carolina Motorsports Park.
2024 Xfinity kampioen Justin Allgaier verrichtte het testwerk voor GM op Carolina Motorsports Park.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet