Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Günther in slotfase naar winst, De Vries grijpt net naast podium in eerste race Jeddah

JEDDAH, SAUDI ARABIA - FEBRUARY 14: Maximilian Gunther of Germany driving the (7) DS Penske DS E-Tense FE25 leads  Pascal Wehrlein of Germany driving the (1) TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 99X Electric Gen3and Oliver Rowland of Great Britain driving the (23) Nissan Formula E Team Nissan e-4ORCE 05  during the Jeddah E-Prix, Round 3 of the 2025 FIA Formula E World Championship at Jeddah Corniche Circuit on February 14, 2025 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Simon Galloway/LAT Images for Formula E)
Startfase met Günther voor Wehrlein en Rowland

Na zijn eerste pole-position met DS Penske haalde de Duitser Maximilian Günther in de eerste van de twee Formule E-races in Jeddah ook zijn eerste overwinning na de overstap naar het Frans/Amerikaanse team binnen. Met een uitstekende manoeuvre in de laatste race profiteerde hij van het feit dat Nissan-rijder Oliver Rowland, die lange tijd het veld had aangevoerd, geen energie meer had en nam de leiding. Rowland eindigde als tweede, voor de opnieuw sterk rijdende McLaren-coureur Taylor Barnard. Die streed lange tijd met onze landgenoot Nyck de Vries, die uiteindelijk als vierde net naast het podium greep. Robin Frijns kwam opnieuw niet in het verhaal voor en eindigde als 13e. Tijdens de race werd voor het eerst gebruik gemaakt van de ‘pit boost’, een extra energiestop van 30 seconden


Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formula E

Maximilian Günther bleef in de kwalificatie als inige onder de 1:15 en behaalde zijn eerste pole voor DS Penske met een tijd van 1:14,911 minuten. Pascal Wehrlein (Porsche) had in de finale het nakijken en start als tweede, voor Oliver Rowland (Nissan), Taylor Barnard (McLaren), Mitch Evans (Jaguar) en Nyck de Vries (Mahindra). Liep het voor De Vries goed, dat kann van Robin Frijns niet worden gezegd: de Envision-rijder kwam niet verder dan de 19e startplaats. Teamgenoot Buemi deed het met de 17e tijd overigens niet noemenswaardig beter.

Bij de start van de race neemt Günther de leiding. Wehrlein verliest de tweede plaats aan Row. Bij Evans hangt de voorvleugel scheef na contact, Bird gaat in de rondte. De Vries is in de eerste ronde al vierde. Wehrlein rijdt de pits in met een lekke rechter achterband, het gevolg van contact met Evans. Günther slaat gelijk al een flink gat naar Rowland. Daarachter Barnard, De Vries, Huges, Vergne, Ticktum, Evans, Cassidy en Félix da Costa. Frijns rijdt op de 16e plaats. In de zevende ronde komt de safety-car in actie vanwege een brokstuk dat op de baan ligt.

De race wordt in de negende ronde weer vrijgegeven. Geen positiewisselingen in de top tien, iedereen lijkt zijn kruit nog droog te houden.  In de elfde ronde passeert Rowland Günther en neemt daarmee de leiding over. De Vries pakt de derde plaats. Barnard raakt in de twaalfde ronde de achterkant van de auto van Nyck de Vries, die heel dwars gaat, maar zijn auto wel onder controle kan houden en de derde laats vasthoudt. Dennis is de eerste die de ‘attack mode’ activeert. Rowland, Cassidy, Vandoorne en Buemi doen dat in de 14e ronde. De eerste rijders komen ook de pits in voor de ‘pit boost’: Hughes, Barnard en Félix da Costa, die 30 seconden lang extra energie mogen halen. Een ronde later doen Ticktum en Mortara hetzelfde. Nyck de Vries en Maximilian Günther maken in de 17e ronde hun stops. De Vries komt voor Günther weer de pits uit. Rowland stopt in de 18e ronde en komt voor De Vries weer de baan op, waarmee de Brit virtueel de leiding in de race behoudt.

Frijns stopt in de 19e ronde, waarop alleen nog Beckmann, Wehrlein, Di Grassi und Meloni hun pitstops moeten maken. Rowland heeft na 21 ronden riant de leiding, voor De Vries, Hughes, Barnard, Vergne, Günther, Félix da Costa, Buemi en Mortara. Frijns rijdt op de 14e plaats. In de 25e ronde halen De Vries en Günther op de tweede en derde plaats beide voor de tweede keer extra vermogen met de ‘attack mode’. Rowland blijft riant aan de leiding. In de 29e ronde, nadat bij De Vries en Günther hun extra vermogen op is, passeert Barnard De Vries en pakt daarmee weer de derde plaats. Rowland heeft problemen, zijn auto glijdt meer en meer terwijl Günther steeds dichterbij komt. In de laatsate ronde ruikt Günther zijn kans: hij passeert Rowland en rijdt de overwinning naar huis, zijn eerste zege met DS Penske. Rowland, die ook geen stroom meer heeft, eindigt als tweede, voor Barnard, De Vries, Hughes, Verhne, Mortara, Bird, Félix da Costa en Vandoorne. Robin Frijns sluit de race als 13e af.

JEDDAH, SAUDI ARABIA - FEBRUARY 14: Race winner Maximilian Gunther of Germany and DS Penske celebrates after the Jeddah E-Prix, Round 3 of the 2025 FIA Formula E World Championship at Jeddah Corniche Circuit on February 14, 2025 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Simon Galloway/LAT Images for Formula E)
Maximilian Günther na zijn eerste overwinning met DS Penske

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet