V8 Supercars: Cadillac ’s F1 plannen forceerden Triple Eight’s overstap naar Ford. WAU presenteert 2025 kleurenschema’s
Afgelopen zondag vond op het Nieuw Zeelandse Highlands Park de finale van de Formula Regional Oceania plaats. Het circuit is eigendom van de Schot Tony Quinn die in de dierenvoeding business een fortuin maakte. Quinn is in Nieuw Zeeland niet alleen eigenaar van meerdere circuits maar tevens groot aandeelhouder(40 procent) van het Triple Eight Red Bull Ampol Racing Supercars Racing Team. Afgelopen weekend verklaarde Quinn de overstap van het team naar Ford.

Tony Quinn, eigenaar van de fameuze Tyrrell P34 zeswieler, is niet alleen eigenaar van meerdere circuits maar ook aandeelhouder van het Red Bull Ampol Racing Team.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: PR/ Red Bull/WAU
Cadillac ’s F1 plannen forceerden Triple Eight’s overstap naar Ford. WAU presenteert 2025 kleurenschema’s
Enkele jaren geleden werd het ter ziele gegane merk Holden door de Chevrolet Camaro’s in de Supercars vervangen. Inmiddels zijn wereldwijd zowel de productie als de assemblage van het huidige Camaro model tot stilstand gekomen. Afgelopen weekend legde Quinn voor de televisiecamera’s uit waarom het team weer terug naar Ford is overgestapt.

Tony Quinn had geen vertrouwen meer in de GM Sportpolitiek. Er was voor T8 geen noodzaak om naar Ford over te stappen maar de toekomstomstandigheden forceerden dit. Hopelijk maakt men bij GM niet dezelfde fout als bij Audi waar ineens alles ten koste van de Formule 1 moest gaan.
Tony Quinn: “ Wij hebben aan GM gevraagd hoe dat zij over de toekomst dachten en wij waren ervan overtuigd dat er iets groots uit zal komen. Maar er kwam totaal niets uit. Wij zeiden dit bedrijf heeft geld nodig want coureurs vragen altijd meer geld. Toen zijn we gewoon rond gaan bellen. Ford was erg geïnteresseerd en toen zijn de gesprekken begonnen.”Bij de aankondiging van de overstap legde teambaas Jamie Whincup uit dat het een bonus was dat Red Bull en Ford in de F1 samengaan maar dat het in principe geen optie voor Triple Eight om naar een andere fabrikant overstap. Buiten de F1 lijkt de autosport toekomst voor de GM Modellen zelfs in de NASCAR-wereld voorlopig erg wazig te zijn. Ford gaat in Down Under in ieder geval groot uitpakken. Er komt een Mustang Cup en diverse GT3 programma’s.
Walkinshaw Andretti United presenteert 2025 kleurenschema’s
Mobil1 zet zijn iconische positie op de motorkap van de No.25 van Chaz Mostert voort, vergezeld door de rode Pegasus. Mostert rijdt dit seizoen met een gloednieuw chassis dat eind vorig jaar eigenlijk al een keer werd uitgeprobeerd. De inmiddels 32-jarige Mostert eindigde de afgelopen vijf jaar vijfmaal in de Top 10 van het Supercars-kampioenschap.

Het 2025 kleurenschema van Chaz Mostert's Mustang.
WAU CEO Bruce Stewart: “ Het heeft ons echt pijn gedaan dat we vorig jaar in de allerlaatste wedstrijd niet meer voor de titel konden gaan. Het finaleformaat(playoff systeem.red) dat dit jaar voor opschudding gaat zorgen betekent dat het voor iedereen dit jaar enorm spannend gaat worden en we moeten er gewoon zorgen dat we er tijdens het finale weekend gewoon bijzitten.
De samenwerking tussen Walkinshaw Andretti United gaat al terug tot 1994. Voor de No 2 Ford Mustang van Ryan Wood geldt eigenlijk hetzelfde. In het ontwerp is men een stapje verder gegaan dan in het design van 2024. Bij WAU is men ervan overtuigd dat Wood dit jaar voor podiumposities en overwinningen kan gaan. Het team verwacht dat Ryan dit seizoen zeker een kanshebber voor hoge klasseringen zal zijn.

Ryan Wood bevindt zich eigenlijk nog in een "development" stadium. Maar de verwachtingen zijn hoog bij Walkinshaw Andretti United.
De 21-jarige Wood werd vorig jaar na slechts één seizoen in de Dunlop Super2 Series eigenlijk gewoon voor de leeuwen geworpen. Toch was Wood vaak in de kopgroep te vinden en kwalificeerde zich al eenmaal voor de eerste startrij en wist éénmaal als vierde te eindigen. Ryan Wood: “Dit gaat zeker geen gemakkelijk jaar worden maar ik wil zeker met wat bekers naar huis gaan.” Voor WAU wordt het een druk jaar want men gaat ook de Supra ontwikkelen. Insiders verwachten dat GM met de Camaro volledig uit de Supercars zal verdwijnen.

Tony Quinn, eigenaar van de fameuze Tyrrell P34 zeswieler, is niet alleen eigenaar van meerdere circuits maar ook aandeelhouder van het Red Bull Ampol Racing Team.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: PR/ Red Bull/WAU
Cadillac ’s F1 plannen forceerden Triple Eight’s overstap naar Ford. WAU presenteert 2025 kleurenschema’s
Enkele jaren geleden werd het ter ziele gegane merk Holden door de Chevrolet Camaro’s in de Supercars vervangen. Inmiddels zijn wereldwijd zowel de productie als de assemblage van het huidige Camaro model tot stilstand gekomen. Afgelopen weekend legde Quinn voor de televisiecamera’s uit waarom het team weer terug naar Ford is overgestapt.

Tony Quinn had geen vertrouwen meer in de GM Sportpolitiek. Er was voor T8 geen noodzaak om naar Ford over te stappen maar de toekomstomstandigheden forceerden dit. Hopelijk maakt men bij GM niet dezelfde fout als bij Audi waar ineens alles ten koste van de Formule 1 moest gaan.
Tony Quinn: “ Wij hebben aan GM gevraagd hoe dat zij over de toekomst dachten en wij waren ervan overtuigd dat er iets groots uit zal komen. Maar er kwam totaal niets uit. Wij zeiden dit bedrijf heeft geld nodig want coureurs vragen altijd meer geld. Toen zijn we gewoon rond gaan bellen. Ford was erg geïnteresseerd en toen zijn de gesprekken begonnen.”Bij de aankondiging van de overstap legde teambaas Jamie Whincup uit dat het een bonus was dat Red Bull en Ford in de F1 samengaan maar dat het in principe geen optie voor Triple Eight om naar een andere fabrikant overstap. Buiten de F1 lijkt de autosport toekomst voor de GM Modellen zelfs in de NASCAR-wereld voorlopig erg wazig te zijn. Ford gaat in Down Under in ieder geval groot uitpakken. Er komt een Mustang Cup en diverse GT3 programma’s.
Walkinshaw Andretti United presenteert 2025 kleurenschema’s
Mobil1 zet zijn iconische positie op de motorkap van de No.25 van Chaz Mostert voort, vergezeld door de rode Pegasus. Mostert rijdt dit seizoen met een gloednieuw chassis dat eind vorig jaar eigenlijk al een keer werd uitgeprobeerd. De inmiddels 32-jarige Mostert eindigde de afgelopen vijf jaar vijfmaal in de Top 10 van het Supercars-kampioenschap.

Het 2025 kleurenschema van Chaz Mostert's Mustang.
WAU CEO Bruce Stewart: “ Het heeft ons echt pijn gedaan dat we vorig jaar in de allerlaatste wedstrijd niet meer voor de titel konden gaan. Het finaleformaat(playoff systeem.red) dat dit jaar voor opschudding gaat zorgen betekent dat het voor iedereen dit jaar enorm spannend gaat worden en we moeten er gewoon zorgen dat we er tijdens het finale weekend gewoon bijzitten.
De samenwerking tussen Walkinshaw Andretti United gaat al terug tot 1994. Voor de No 2 Ford Mustang van Ryan Wood geldt eigenlijk hetzelfde. In het ontwerp is men een stapje verder gegaan dan in het design van 2024. Bij WAU is men ervan overtuigd dat Wood dit jaar voor podiumposities en overwinningen kan gaan. Het team verwacht dat Ryan dit seizoen zeker een kanshebber voor hoge klasseringen zal zijn.

Ryan Wood bevindt zich eigenlijk nog in een "development" stadium. Maar de verwachtingen zijn hoog bij Walkinshaw Andretti United.
De 21-jarige Wood werd vorig jaar na slechts één seizoen in de Dunlop Super2 Series eigenlijk gewoon voor de leeuwen geworpen. Toch was Wood vaak in de kopgroep te vinden en kwalificeerde zich al eenmaal voor de eerste startrij en wist éénmaal als vierde te eindigen. Ryan Wood: “Dit gaat zeker geen gemakkelijk jaar worden maar ik wil zeker met wat bekers naar huis gaan.” Voor WAU wordt het een druk jaar want men gaat ook de Supra ontwikkelen. Insiders verwachten dat GM met de Camaro volledig uit de Supercars zal verdwijnen.