Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Algarve Pro Racing wint beide Asian Le Mans Series-races in Dubai, Job van Uitert zorgt voor Nederlands podiumsucces

250209 ALMS APR Zondag
Algarve Pro Racing won beide wedstrijden op Dubai Autodrome, hier de winnende auto op zondag van Lentoudis/Caldwell/Gunn

Algarve Pro Racing blijft dominant in de Asian Le Mans Series. De beide vier-uursraces op Dubai Autodrome van dit weekeinde resulteerden in evenzovele overwinningen voor het team van Stewart en Samantha Cox. Op zaterdag zegevierden Malthe Jakobsen, Valerio Rinicella en Michael Jensen, op zondag was de winst voor Kriton Lentoudis, Alex Quinn en Olli Caldwell. Het beste Nederlandse resultaat kwam op naam van Job van Uitert, die samen met Laurents Hörr en Georgios Kolovos namens DKR Engineering in de zaterdagsrace als tweede eindigde. De LMP3-zeges gingen naar Bretton Racing op zaterdag en RLR M Sport op zondag. Het Mercedes-team 2Seas Motorsport en het Porsche-team Herberth Motorsport waren de respectievelijke GT-klassewinnaars.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Asian Le Mans Series


De zaterdagsrace moest voor een uur met de rode vlag worden onderbroken na een crash van Todd Coleman in de nummer 8-Dragon Racing-Ferrari, die veel schade aan de vangrails veroorzaakte. Voorafgaand aan de onderbreking had de nummer 91-PureRxcing-Oreca van Alex Malykhin, Harry King en Julien Andlauer de leiding in handen, nadat Malykhin de van pole gestarte Proton-Oreca (Giorgio Roda/Vladimir Lomko/Tom Dillmann) had ingehaald. Na de hervatting bleef Pure Rxcing aan de leiding, maar toen Julien Andlauer in de rondte ging, kwam Malthe Jakobsen in de nummer 25-Algarve Pro-Oreca snel dichterbij en wist uiteindelijk de kop over te nemen. Een tijdstraf voor Andlauer vanwege een aanrijding met de GetSpeed-Mercedes wierp Pure Rxcing nog verder terug, waarop de winst voor Algarve Pro Racing met Mikkel Jensen, Malthe Jakobsen en Valerio Rinicella een feit was. De DKR Engineering-Oreca van Job van Uitert, Laurents Hörr en Georgios Kolovos eindigde als tweede, de andere Algarve Pro-auto van Lentoudis/Caldwell/Quinn werd derde. Nicky Catsburg en zijn Nielsen Racing-teamgenoten Naveen Rao en Matthew Bell werden als zevende geklasseerd.

In LMP3 behaalde het Tsjechische team Bretton Racing met Jens Reno Moeller, Griffin Peebles en Theodor Jensen zijn eerste seizoenszege, nadat Jensen in een spannend gevecht in de slotfase Matteo Quintarelli in de nummer 35-Ultimate-Ligier (Stern/Quintarelli/Colavita) achter zich wist te houden. In GT3 leek de Manthey-Porsche van Klaus Bachler, Antares Au en Joel Sturm op weg naar een comfortabele zege, maar Bachler moest met minder dan twee minuten op de klok nog een keer de pits in. Daarmee was de winst voor de 2Seas-Mercedes van Ben Barnicoat, Parker Thompson en Anthony McIntosh, De Manthey-EMA-Porsche van Richard Lietz, Riccardo Pera en Ryan Hardwick werd tweede.

250209 ALMS APR zatzerdag
Winst op zaterdag voor Jensen/Jakobsen/Rincella met de nummer 25-Algarve Pro Racing-Oreca

Zondagsrace:
Op zondag leek er succes weggelegd voor de nummer 22-Proton-Oreca van Giorgio Roda, Vladimir Lomko en Tom Dillmann. De Fransman had riant de leiding in handen, totdat hij, met nog vier minuten te gaan, in botsing kwam met een GT-auto, in de rondte ging en de eerste plaats verloor aan Alex Quinn in de nummer 20-Algarve Pro-Oreca. Die reed vervolgens de overwinning naar huis, het tweede succes van het weekeinde en zelfs de derde zege op rij voor het team van Stewart en Samantha Cox. De RD Limited-Oreca van Fred Poordad, Tristan Vautier en James Allen werd tweede, de AD Corse-Oreca van François Perodo, Mathieu Vaxivière en Alessio Rovera completeerde als derde het podium. Nicky Catsburg was ditmaal, opnieuw als zevende met de Nielsen Racing-Oreca, de beste Nederlander, twee plaatsen voor de DKR-auto met Job van Uitert. Die voerde halverwege enige tijd het veld aan, maar een gebroken demper leidde tot een tijdverlies van ruim zes minuten.

In LMP3 was het ditmaal RLR M Sport dat met Ian Aguilera, Chris Short en Nick Adcock de overwinning behaalde, gevolgd door de Bretton Racing-rijders Theodor Jensen, Jens Reno Moeller en Griffin Peebles, de winnaars van zaterdag. Hier bracht de laatste reeks pitstops het voordeel voor RLR M Sport. In de GT-klasse wonnen Ralf Bohn en Alfred en Robert Renauer met de Herberth-Porsche, voor de Winward-Mercedes van Luca Stolz, Gabriele Piana en Rinat Salhikov en de EBM-Astin Martin van Gabriel Rindone, Jamie Day en Mattia Drudi.

De commentaren van de beide Nederlanders in het veld:
Job van Uitert: “Het was een interessant weekend. In de eerste race was  ik erg tevreden met de tweede plek, dat was eenb goed teamresultaat. We hebben goede stappen gemaakt met de auto en In de race waren we best wel competitief. Positief om te zien dat we toch meer meedoen om de podiumplekken. Race twee was natuurlijk doodzonde: er was demper kapot gegaan, gewoon in tweeën gebroken, iets wat het team nog nooit gezien had en ik ook niet. We hadden hoe dan ook nog een penalty te pakken omdat Giorgios bij een ‘full-course yellow’ bij het uitrijden van de pitstraat iemand gepasseerd had. Wel raar overigens dat die straf pas na 2,5 uur uitgesproken werd. Volgende week Abu Dhabi, het team schijnt daar goed te zijn, dus ik ben heel benieuwd. Zelf heb ik er sinds de GP3 in 2017 niet meer gereden, dus daar kijk ik wel naar uit.”

Nicky Catsburg: “We hebben het hele weekend veel moeite gehad om de juiste set-up te vinden. We komen duidelijk wat snelheid tekort ten opzichte van de snelste auto’s. Mijn teamgenoot Naveen heeft zich als zevende en zesde gekwalificeerd. Tijdens de eerste race waren we duidelijk niet niet snel genoeg en hadden ook niet de juiste strategie. Tijdens de avond hadden we een goede debrief en hebben goed nagedacht over de set-up. Dat heeft gelukkig vandaag gewerkt, want het was een stuk beter. We zijn nog steeds niet de snelsten, maar het was wel een stap vooruit. Helaas heeft Naveen een spin gehad en we hebben ook wat verloren met de pitstops en op strategie. Wel heb ik in het laatste halfuur een enorm gat kunnen dichtrijden, dus dat was een goed gevoel. De auto was zeker sneller dan voorheen, dus zo blijven we lekker aan het werk en gaan met een positief gevoel naar Abu Dhabi.”


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet