Formule 4: Formula Winter Series schrijft historie met negen vrouwen op de grid

Of er talenten aan de start staan die gaan uitgroeien tot coureurs van wereldklasse, weten we pas over een paar jaar, maar het staat vast dat het om een memorabel weekend voor de autosport ging. Maar liefst negen vrouwen stonden afgelopen weekend op Portimão samen met hun mannelijke collega’s aan de start voor de Formula Winter Series. Dat betekent dat de grid voor ruim 30% uit vrouwen bestond: een uniek feit voor een gemengde race. De Nederlandse Nina Gademan speelde daarin een opvallende hoofdrol.
Tekst en foto’s: Carlo Senten

Naast Gademan, uitkomend voor Hitech, verschenen de volgende acht vrouwen aan de start: rookie Payton Wescott (VS) bij Van Amersfoort Racing, Joanne Ciconte (Australië) bij AKM Motorsport, Alisha Palmowski (VK) en Rafaela Ferreira (Brazilië), beiden bij Campos, Mathilda Paatz (Duitsland) bij AS Motorsport, rookie Alba Hurup Larsen (Denemarken) bij Jenzer Motorsport, Kornelia Olkucka (Polen) en Avia Anagnostiadis (Australië) bij Cram Motorsport.

Enkele dames in dit rijtje hebben inmiddels een zitje weten te bemachtigen voor het F1 Academy-seizoen 2025, dat wederom een van de zeven raceweekenden present is tijdens de Grand Prix van Nederland in Zandvoort. Zo stapt Nina Gademan in bij Alpine (team nog niet bekend, maar waarschijnlijk Hitech. Verder verschijnt Alba Hurup Larsen aan de start voor het Nederlandse MP Motorsport en vertrekken Rafaela Ferreira en Alisha Palmowski beiden Campos. Mogelijk worden er binnenkort nog meer van deze dames bevestigd voor een F1 Academy-zitje.

Bij VAR stapte naast hun Amerikaanse rookie-teamgenoot Payton Westcott de Italiaan Maksimilian Popov en de Australiër Dante Vinci in. De laatste neemt ook als rookie deel aan deze Formula Winter Series, het F4-winterkampioenschap van organisator Gedlich Motorsport.

Tijdens de eerste twee testsessies op vrijdag maakten rookies Fionn McLaughlin en Thomas Bearman van Hitech de dienst uit aan de kop van het klassement, maar in de afsluitende testsessie was het de Braziliaan Gabriel Gomez, uitkomend voor US Racing, die de snelste tijd klokte.

Q1
Met een top-zes binnen vijf tienden van een seconde zetten US Racing en Hitech samen de toon, met de Braziliaan Gomez als snelste. Popov verdedigede de VAR-eer op een zevende positie. Nina Gademan kwam niet verder dan een 13e positie, maar was daarmee desondanks veruit de snelste dame van het veld. Hitech-rookies Bearman en McLaughlin vestigden zich netjes als vierde en vijfde op de grid voor race 1 en 2. Derde debutant op de grid was VAR-rijder Vinci, terug te vinden was op een 14e positie, vlak achter onze landgenote.

Q2
De Spanjaard Edu Robinson troefde zijn teammaat Gomez met slechts negen duizendsten af voor de pole voor race 3. Ook de rookies deden aan stuivertje wisselen maar wel een positie verder op de grid omdat zij de Duitser Maxim Rehm – eveneens van US Racing – voor zich moesten dulden. Waar zij VAR-coureur Popov wisten voor te blijven, wist VAR-rookie Vinci Nina Gademan voorbij te gaan. Dit resulteerde in een 15e startplek voor haar in race 3.

R1
Met een wereldstart pakte Hitech-coureur Leo Robinson de beide US Racing-coureurs op de eerste rij. Achter hen zorgde een incident tussen Popov en Bearman ervoor dat de top-tien flink door elkaar gehusseld werd. Daarvan wist ook Gademan te profiteren: ze kwam voor het eerst als negende door.
Een incident tussen Enea Frey (Jenzer Motorsport) en Sebastian Bach (AS Motorsport) zorgde met slechts nog acht minuten op de klok voor een safety car-procedure. Nadat de auto’s op een veilige plaats geborgen waren werd de race weer vrijgegeven voor slechts één finaleronde. Na de herstart was het meerdere bochten nek aan nek, maar uiteindelijk was het Gabriel Gomez die aan het langste eind trok. Achter hem spinde VAR-rookie Vinci nog, die daardoor terugviel naar een 26e positie. VAR’s tweede rookie Westcott finishte als zevende Rookie en zesde dame. Dat klassement werd met een negende positie algemeen aangevoerd door Nina Gademan.