GT: WRT scoort één-twee voor BMW na strategisch spelletje in Bathurst 12H
BMW is de achtste verschillende constructeur om de Bathurst 12 Hour te winnen in het GT3-tijdperk en doet dat meteen met een één-twee
De Meguiar's Bathurst 12 Hour werd verreden van 's avonds tot 's morgensvroeg Nederlandse tijd, maar wakker blijven bleek niet moeilijk dankzij spannende gevechten van start tot finish. Augusto Farfus, Kelvin van der Linde en Sheldon van der Linde zagen uiteindelijk als eerste het zwart-witgeblokt voor WRT-teamgenoten Raffaele Marciello, Valentino Rossi en Charles Weerts. Morris Schuring was de enige Nederlander in het veld. Hij pakte een podium in de Pro-Am-klasse met de Manthey-EMA-Porsche van team The Bend Motorsport Park.
Tekst: Vincent Bruins (@VincentJBruins)
Foto's: Gruppe C en Bathurst 12 Hour
De 12-uursrace op het Mount Panorama Circuit diende als de seizoensopener van de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli. Maxi Götz (Craft-Bamboo Racing) vertrok in het donker vanaf de pole position, maar maakte direct in de eerste bocht een klein foutje. Daardoor ging hij al toucherend driedik met Ricardo Feller (Jamec Racing) en Maro Engel (GruppeM Racing) richting de tweede bocht, maar gelukkig liep dat met een sisser af. De eerste helft van de wedstrijd bleek een kwestie van overleven en dat lukte sommigen beter dan anderen. Net na de eerste pitstop stond Götz vast in de grindbak. Hij had een tik gekregen van de Arise Racing GT-Ferrari van Will Brown. De Duitser kwam een ronde achter te liggen, maar kon dat al gauw goedmaken. Na de herstart maakte Craig Lowndes een zeldzaam foutje. De V8 Supercars-legende had de muur geschampt, waardoor de aandrijfas later als het ware ontplofte op Conrod Straight. Het was meteen einde verhaal voor de Scott Taylor Motorsport-Mercedes-AMG die hij deelde met Thomas Randle en Cam Waters. Fellers teamgenoot Liam Talbot liep een lekke band op na contact met Kenny Habul (SunEnergy1 Racing).
De start werd traditioneel een halfuur vóór zonsopgang gehouden en dat zorgt ieder jaar weer voor mooie plaatjes
Verdere problemen gebeurden vooral in het midden- en achterveld buiten de Pro-klasse. Ryan Sorensen lag aan de leiding in de GT4-divisie, maar verloor de controle over de Method Motorsport-McLaren bij het uitkomen van McPhillamy Park en crashte zwaar. Marcel Zalloua (Geyer Valmont Racing) lag op dat moment eerste in Pro-Am, maar kon geen kant op. Sorensen stak door de impact de baan weer over en knalde in de zijkant van de Audi. Zalloua zette woest zijn auto aan de kant. Op hetzelfde punt gebeurde nog geen uur later een nog angstaanjagender ongeluk. Stephen Grove remde erg vroeg voor Skyline en Habul dook bij hem aan de binnenkant. Er was een touché en de Grove Racing-Mercedes-AMG werd tegen de muur gekatapulteerd, vloog de lucht in en kwam met een smak weer terug op het asfalt. Grove werd naar het ziekenhuis vervoerd vanwege rugklachten en de ernst van zijn blessure zal na meerdere medische tests pas bekend worden, maar hij maakt het wel goed, zo liet het team in een verklaring weten.
Stephen Grove mag eigenlijk van geluk spreken dat hij binnen de muren van het circuit is gebleven en niet van de berg af is gevlogen
De Jamec Racing-Audi zou de finish eveneens niet bereiken. Feller kwam in The Chase in de grindbak terecht, toen een onderdeel aan de voorkant van de bolide de geest gaf. Het programma van Jamec Racing was op het laatste moment samengesteld met Broc Feeney, Feller en Talbot, maar ze waren tot dan het hele weekend erg rap geweest en prima hersteld van de eerdergenoemde lekke band. Bij het uitkomen van diezelfde bocht stuiterde Maxime Martin over een kerb en crashte hij met nog vijf uur te gaan, waardoor hij ook de race niet uit kon rijden samen met Engel en Mikaël Grenier. De tweede helft op Mount Panorama werd zonder neutralisaties verreden en dus draaide het vanaf dat moment juist om strategie en snelheid. De topteams hadden twee keuzes: of drie pitstops maken en benzine sparen of vier pitstops maken en voluit kunnen rijden.
Morris Schuring zorgde voor Nederlands succes 'Down Under' met de tweede positie in de Pro-Am-klasse
Team WRT koos voor de eerste tactiek en dat pakte maar al te goed uit. Farfus en de gebroeders Van der Linde bezorgden BMW hun eerste Bathurst-overwinning in het GT3-tijdperk. Jules Gounon, Habul en Luca Stolz waren op jacht naar de tweede plek, totdat ze in de slotfase werden gepasseerd door de andere WRT-BMW van Marciello, Rossi en Weerts. Toch was het trio in de SunEnergy1-Meredes-AMG tevreden met de derde stek, want het was hun vierde podium op rij. Brown, Chaz Mostert en Daniel Serra waren het hoogst geklasseerd van de deelnemers die kozen voor voluit rijden met een extra pitstop, mede dankzij een geweldige laatste stint van Mostert. De Ferrari-coureurs pakten de vierde plaats voor Lucas Auer, Götz en Jayden Ojeda, en Absolute Racing-trio Matt Campbell, Ayhancan Güven en Alessio Picariello, die het hele weekend last hadden van balansproblemen met hun Porsche.
Kelvin van der Linde sloot zich voor 2025 aan bij BMW en om dan samen met je jongere broertje te winnen is natuurlijk heel speciaal
Uit de problemen blijven was de sleutel tot succes in de andere klasses. Ross Gunn, Ian James en Zach Robichon waren eigenlijk foutloos en schreven de overwinning in de Bronze-klasse op hun naam met de SPS automotive performance-Mercedes-AMG van The Heart of Racing. Ze waren zevende algemeen geworden, één plekje voor Jaxon Evans, Alessio Rovera, Brad Schumacher en Elliott Schutte (Arise Racing GT) die zegevierden in de Pro-Am-klasse. Schuring lag lange tijd eerste in Pro-Am met Laurin Heinrich en broers Sam en Yasser Shahin, maar de Nederlander moest de leiding opgeven door een langzame pitstop, mogelijk door problemen met de tankslang. Jamie Day, Jaylyn Robotham en Mateo Villagomez (Volante Rosso Motorsport) domineerden hun klasse, totdat de koppeling van de Gulf-Aston Martin ermee ophieldt, en dus gingen Tony D'Alberto, Adrian Deitz, Grant Denyer en Brendon Leitch (Wall Racing) er met de Silver-zege vandoor. Josh Buchan, Anthony Levitt en Jake Santalucia wonnen in de GT4-divisie met de enige overgebleven Method-McLaren, nadat de Nineteen-Mercedes-AMG van Daniel Bilski, Adam Christodoulou en Mark Griffith mechanische problemen had opgelopen.
Het was geen probleemloze race voor SunEnergy1, maar toch is het Bathurst-inwoner Kenny Habul weer gelukt een beker te verdienen
UITSLAG RACE
De volgende langeafstandsrace die meetelt voor de Intercontinental GT Challenge powered by Pirelli, zal de ADAC RAVENOL 24h-Nürburgring zijn. Deze staat op de planning voor 21-22 juni, in het weekend gepropt tussen de 24 Uur van Le Mans en de CrowdStrike 24 Hours of Spa.