Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Ford vanaf 2027 met LMDh in hypercar-klasse FIA WEC

250130 Ford Le Mans 19666
Bijna 60 jaar na het legendarische eerste succes in Le Mans in 1966 keert Ford in 2027 terug op het hoogste niveau in de lange-afstandsracerij

Ford stapt vanaf 2027 met een LMDh-prototype in de hypercar-klasse van het FIA World Endurance Championship. Daarmee strijdt het merk voor het eerst sinds 1969 (de kansloze C100 in de Groep C-dagen van de vroege jaren tachtig laten we maar even buiten beschouwing) weer mee om de algehele overwinning in Le Mans. Dat maakte bestuursvoorzitter Bill Ford bekend tijdens de tweede editie van de Season Launch van Ford Performance in Charlotte in de Amerikaanse staat North Carolina. Over IMSA werd opmerkelijk genoeg (nog) niet gesproken. Nadere mededelingen omtrent rijders, team en chassispartner (naar we aannemen Oreca) werden nog niet gedaan.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto's: PR

Het was afgelopen weekeinde in Daytona al een veelbesproken onderwerp. Ook IMSA-president John Doonan sprak openlijk over “geruchten omtrent de ‘Blue Oval’” als kandidaat voor een raceproject met een prototype. Toch betreft de aankondiging die vandaag tijdens de seizoenspresentatie in Charotte werd gedaan, vooralsnog uitsluitend het FIA WEC. Naar verluidt vindt Ford dat het in de VS al genoeg aandacht krijgt met de deelname aan de NASCAR-competitie en daar niet ook nog eens het IMSA-kampioenschap bij hoeft te hebben. Deelname aan de IMSA-serie is echter niet uitgesloten, afgelopen weekeinde sprak IMSA-topman Jim France in Daytona ook met hooggeplaatste Ford-mensen en vanaf 2016 reed Ford met de GT ook zowel in het FIA WEC als in de IMSA-serie.

Met de al deelnemende merken Alpine, Aston Martin, BMW, Cadillac, Ferrari, Peugeot, Porsche en Toyota en het volgend jaar debuterende Genesis zou de komst van Ford in 2027 het aantal fabrikanten in de hypercar-klasse op tien brengen, een nog niet eerder vertoond aantal voor de topcategorie. Dan is er nog Lamborghini, waarvan de status enigszins onduidelijk is, terwijl ook de komst van McLaren meer dan waarschijnlijk is. Daarnaast doen nog geruchten over een mogelijk LMDh-project van Mercedes de ronde, zeker ook tegen de achtergrond van de deelname vanaf dit jaar aan de LMGT3-klasse.

Vanaf 2016 was Ford met de genoemde  GT actief in de GTLM-klasse, sinds vorig jaar wordt er met de Mustang GT3 geracet, die afgelopen weekeinde goed was voor de zege in de GTD-Pro-klasse in Daytona. Met de deelname aan de hypercar-klasse van het FIA WEC vanaf 2027 keert Ford na een afwezigheid van bijna 60 jaar terug op het hoogste niveau van de sportwagenracerij, waarin het merk van 1966 tot en met 1969 vier overwinningen op rij tijdens de 24 Uur van Le Mans behaalde. Daarmee herleeft ook de intense strijd tussen Ford en Ferrari, die destijds al tot de verbeelding sprak en ook het onderwerp was van de succesvolle film ‘Ford vs. Ferrari’, gebaseerd op het boek ‘Go like hell’ van auteur AJ Baime.

250130 Ford GT IMSA 2016
Met de GT racete Ford vanaf 2016 zowel in het FIA WEC als in de IMSA-serie

“We beginnen bij Ford aan een nieuw tijdperk voor performance en autosport”, zei topman Bill Ford. “Dat kun je zien aan wat we op het circuit en op onverhard terrein doen. Als we racen, willen we winnen. En geen race of circuit is belangrijker in onze geschiedenis dan Le Mans. Daar namen we het in de jaren zestig op tegen Ferrari en wonnen. Daar beleefden we vijftig jaar later onze terugkeer, deden de wereld versteld staan en versloegen Ferrari opnieuw. Ik ben super blij dat we naar Le Mans terugkeren en strijden op het hoogste niveau van de lange-afstandsracerij. We zijn er klaar voor om opnieuw de wereld uit te dagen en ‘go like hell’.”

Frédéric Lequien, directeur van het FIA WEC, zei: “Ford staat al tientallen jaren voor succes op en naast de baan en we zijn blij dat het bedrijf het FIA World Endurance Championship heeft uitgekozen voor zijn nieuwste uitdaging. Dat we in 2027 minstens tien grote automerken hebben die zich voor de topklasse van de serie hebben vastgelegd is een bewijs voor de uitzonderlijke vooruitgang en groei van de serie.”

Pierre Fillon, president van de Automobile Club de l’Ouest, verklaarde: “Het is prachtig nieuws dat we Ford vopr het eerst in bijna 60 jaar opnieuw welkom mogen heten op het hoogste niveau bij de 24 Uur van Le Mans. Het is een merk dat altijd nauw met deze zeer bijzondere race verbonden is geweest en de geschiedenis toont dat Ford niet deelneemt om tweede te worden. De hernieuwing van de beroemde rivaliteit met Ferrari is een spannend vooruitzicht.”

Richard Mille, president van de FIA-lange-afstandscommissie, zei: “Ford en lange-afstandsracen passen perfect bij elkaar, zoals het al keer op keer bewezen is. Het is een merk met een lange en rijke historie in de autosport en een passie voor de competitie waarvoor de basis is gelegd door Henry Ford zelf. De terugkeer van het merk op het hoogste niveau van de categorie toont eens te meer het succes en de aantrekkingskracht van het huidige hypercar-reglement aan. Het gouden tijdperk van lange-afstandsracen is hier en nu!”

Nadere details over de invulling van het programma worden in de aanloop naar het wedstrijddebuut bekendgemaakt. Het tekent zich af dat het Franse Oreca het basischassis zal leveren, wat enigszins verrassend is gezien de bestaande samenwerking tussen Ford en Multimatic, dat de Mustang in GT3-uitvoering heeft ontwikkeld en inzet in de IMSA-serie. Als operationeel team zou Chip Ganassi Racing in aanmerking kunnen komen, dat al eerder in IMSA en WEC de inzet van de fabrieks-GT’s voor Ford verzorgde. Sinds het wegvallen van het fabrieksproject van Cadillac voor dit seizoen heeft de organisatie van Ganassi geen project in de lange-afstandsracerij meer.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet