Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Historische race in voorprogramma Daytona: lastige première, maar wel veel potentieel

250129 HSR Victory Lane
De winnende Mazda, de Lola-Corvette en de drie Porsches in Victory Lane na afloop van de race

Voor het eerst werd er op zaterdagochtend in het voorprogramma van de Rolex 24 At Daytona een race voor historische sportwagens verreden. Twee jaar geleden nam IMSA de organisatie HSR (Historic SportsCar Racing) over met als een van de doelstellingen om het historische aspect meer aandacht te geven bij de IMSA-evenementen. Een wedstrijd bij een van de grootste sportwagenraces ter wereld leek een zeer aantrekkelijke propositie, maar het begin bleek lastig. Toch is er geen gebrek aan potentieel, zo stelde AUTOSPORT.NL in Daytona vast.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: HSR/Jessica Johnk, Rebocar/R. de Boer

250129 HSR March
De 'Kreepy-Krauly'-March, een creatie van Adrian Newey, was te bewonderen in de 'Fan Zone'

Historische raceauto’s van zeer divers pluimage waren altijd al een vast element in de ‘Fan Zone’ op het binnenterrein van de Daytona International Speedway tijdens de Rolex 24 At Daytona. Dit jaar echter stonden er in de week voorafgaand aan het raceweekeinde slechts twee auto’s, een Triumph TR7 in de kleuren van Group 44 van Bob Tullius en de ‘Kreepy Krauly’-March 84G.03, een ontwerp van Adrian Newey, aangedreven door 2,6-liter Porsche-turbomotor. Dat er ditmaal in de aanloop naar het weekeinde slechts twee auto's stonden, had een reden, want die waren bedoeld om de aandacht te trekken voor de historische auto's die elders waren ondergebracht.

250129 HSR 962s Garage
De 'Garage Area' waar de historische auto's waren ondergebracht, hier de beide Porsche 962's, chassisnummers 123 (l.) en 109.

De overige historische auto’s waren namelijk te vinden in de paddock van de HSR. In december was de historische race in het voorprogramma van de Rolex 24 At Daytona aangekondigd, waarbij er gezien de prestigieuze status van het evenement een flinke belangstelling verwacht werd. Aanvankelijk werden er 21 auto’s ingeschreven, maar in de aanloop naar de race bleek het in de praktijk lastiger. De zware sneeuwval in Florida begin vorige week maakte het voor meerdere eigenaren van historische raceauto’s onmogelijk om in Daytona te komen en anderen namen, heel begrijpelijk, gewoon het risico niet.

250129 HSR 962
De 962 in Rothmans-kleuren tijdens de kwalificatierace op vrijdagavond

Zo kwamen er donderdag in de training tien auto’s in actie, waarvan de Lola-Corvette GTP uit 1985 in handen van Scooter Gabel de snelste was. Zeven auto’s reden op vrijdagochtend vroeg in de kwalificatie, aangevoerd door Tom Long in de door Mazda USA ondersteunde Mazda RX-7 uit 1991. George Krass (Roush-Mustang 1985), zat op 0,099 seconde heel dicht erachter, Jim Norman (Porsche 935 1980) en George Lucas (Porsche 962 1985) eindigden op respectievelijk vier en negen seconden als derde en vierde. De startopstelling voor de hoofdrace werd vervolgens bepaald in een kwalificatierace van een half uur op de vrijdagavond, in het donker. Van de tien gestarte auto’s kwamen er zeven rijdend aan de finish, met Tom Long in de Mazda RX-7 als winnaar, voor Scooter Gabel (Lola-Corvette GTP), Jim Norman (Porsche 935) en Chris Liebenberg (Roush-Mustang).

250129 HSR RX7 Sunset
Op de Mazda RX-7 uit de Mazda Heritage Collection stond het hele weekeinde feitelijk geen maat

Op de vroege zaterdagochtend was het veld nog verder geminimaliseerd: de beide Porsche 962’s waren in de garage gebleven, de beide Roush-Mustangs evenzo, net als een Porsche 944 en een 911. Bij temperaturen van rond de zes graden vonden de eigenaren het duidelijk te riskant en we geven ze, zeker met de waarde van de auto’s in het achterhoofd, geen ongelijk. Toch was het veld van vijf auto’s een vrij treurige aanblik, temeer omdat de beide 911’s achteraan natuurlijk geen partij konden bieden aan de RX-7, de Lola-Corvette GTP en de flink vlammen spuwende 935 die op de eerste drie plaatsen reden. Al bij de start was de Mazda weg, de Lola-Corvette en de 935 kwamen er niet meer in de buurt en zo waren het meer showrondjes dan een serieuze race.

250129 HSR 935
De Interscope-935

Tom Long reed zonder enige tegenstand de algehele overwinning naar huis met de Mazda RX-7 van de Mazda Heritage Collection. Scooter Gabel eindigde met de Lola-Corvette GTP, gerund door het ook uit de moderne racerij bekende Alegra Motorsport van Michael De Quesada als tweede en won de prototype-klasse. De Interscope-Porsche 935 kwam in handen van Jim Norman als derde over de eindstreep.

250129 HSR Doonan
IMSA-president John Doonan genoot ook van de historische auto's in het voorprogramma in Daytona

Het is de bedoeling om van de historische race in het voorprogramma van de Rolex 24 At Daytona een jaarlijks evenement te maken, waarbij er telkens een bepaalde periode uit de rijke IMSA-geschiedenis centraal gesteld wordt. Ondanks de wat problematische première van afgelopen weekeinde toonde IMSA-president John Doonan zich optimistisch: “Natuurlijk hadden we pech, vooral met de sneeuw en de lage temperaturen, maar de belangstelling is er. Ook de fabrikanten hebben mooie auto’s. Mazda is een goed voorbeeld en bracht hier de winnende RX-7 aan de start. De beide Fords zijn ook originele klassewinnaars, en ik probeer BMW in de persoon van hoofd communicatie Tom Plucinsky ook al lange tijd te bewerken om auto’s aan de start te brengen. HSR is een vast onderdeel van het programma voor de komende jaren en ik ben ervan overtuigd dat er veel potentieel is voor toekomstige groei!” De winnende auto's van de diverse klassen werden overigens na de race alsnog opgesteld in de 'fan zone'.

250129 HSR Roush Mustangs
Mooi op de baan...

250129 HSR Mustang Display
...en mooi bij de promotiestand van Ford in het infield, de beide Roush-Mustangs uit 1985 en 1986.

250129 HSR Toyota
Ook deze Toyota GTP MkIII van de All American Racers van Dan Gurney zouden we graag weer in actie zien.

250129 HSR beide 962s
Zo zien we historische raceauto's immers het liefst!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet