Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Porsche wint Rolex 24 At Daytona met Nasr, Tandy en Vanthoor, Nederlandse LMP2-klassezege met Job van Uitert (lang)

250126 Tower podium
Winst in LMP2 voor Job van Uitert en zijn teamgenoten van Tower Motorsports

In de LMP2-klasse schenen de leiders in de laatste drie uur geen geluk te hebben: eerst trof het de nummer 88 van AF Corse, die crashte met een technisch probleem in de International Horseshoe. Daarmee kwam de leiding in handen van de nummer 99-AO-Oreca, maar met nog een uur en 25 minuten te gaan kwam die de pits in met een transmissieprobleem. Daarmee kwam de leiding weer in handen van de Tower Motorsport-auto met Sébastien Bourdais aan het stuur. In de 726e ronde bleef Bourdais na zijn voorlaatste stop Paul di Resta in de nummer 2-United Autosports-Oreca net voor. Chatin had echter in de ERA-auto de leiding overgenomen, omdat het team bij de laatste tankstop minder brandstof aan boord had genomen.

250126 Uitert actie
Winst voor Tower Motorsport in LMP2

Met 24 minuten te gaan raakte Chatin in de ERA-LMP2 na een aanrijding van de baan, waarmee hij de leiding kwijtraakte. Beche in de nummer 52 kreeg een drive-through voor de actie, waarmee Bourdais in de Tower-auto de leiding weer in handen kreeg. Vervolgens reed hij de zege naar huis, een indrukwekkend succes voor Tower Motorsport dat hij deelde met John Farano, Sebastian Alvarez en Job van Uitert, die daarmee de mooie traditie van Nederlandse klasse-overwinningen voortzette.

250126 Olsen
Winst voor de Ford Mustang met Dennis Olsen, Chris Mies en Frédéric Vervisch in GTD-Pro

In de GTD-Pro was er een geweldige strijd na de laatste herstart met beide Corvettes, de nummer 65-Mustang, de nummer 77-AO-Porsche en de nummer 1-Paul Miller-BMW. De Porsche liep schade op en was daarmee zijn kansen kwijt, maar een driestrijd tussen Sims in de nummer 3-Corvette, Olsen in de Ford en Kelvin van der Linde in de Paul Miller-BMW was geweldig om te zien. In het laatste kwartier had Olsen de leiding in handen, maar daarachter streden Van der Linde en Sims op het scherpst van de snede met herhaaldelijk contact, totdat Varrone in de nummer 4-Corvette de BMW aantikte, waarop Van der Linde in de rondte ging. De nummer 4-Corvette kreeg een ‘drive-through’ en reed daarmee niet meer vooraan mee, zodat de strijd ging tussen de Ford, de BMW en de nummer 3-Corvette. Uiteindelijk behaalde Ford een jaar na het lastige debuut van de Mustang het eerste grote succes. De Corvette van António García, Alex Sims en Daniel Juncadella eindigde als tweede, de andere Ford met Mike Rockenfeller, Sebastian Priaulx en Austin Cindric werd als derde geklasseerd.

250126 GTD
Close finish in GTD met de nummer 13-AWA-Corvette en de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin

In GTD reed de nummer 120-Wright-Porsche aan de leiding toen de laatste neutralisatie werd uitgeroepen, maar die auto moest naar binnen voor brandstof, ondanks dat de pits op dat moment gesloten was. Daarmee kwam de AWA-Corvette aan de leiding, maar ook die had weinig brandstof meer over. Hetzelfde verhaal gold voor de nummer 57-Winward-Mercedes, die ook de pits in moest voor een ‘emergency fuel stop’ en na de volgende, reguliere stop terugviel naar de achtste plaats in de klasse. De strijd om de overwinning in de klasse ging daarop tussen Matt Bell in de AWA-Corvette en en Mattia Drudi in de Heart of Racing-Aston Martin. Bell bracht de Corvette als winnaar over de eindstreep en deelde het succes met Lars Kern, Marvin Kirchhöfer en Orey Fidani. De Wright-Porsche van Ayhancan Güven, Tom Sargent, Elliott Skeer en Adam Adelson eindigde op de tweede plaats, voor de Heart of Racing-Aston Martin van Tom Gamble, Casper Stevenson, Zach Robichon en Mattia Drudi. Het Winward-Mercedes-team met Indy Dontje, Lucas Auer, Russell Ward en Philipp Ellis eindigde na de extra tankstop als vierde en greep daarmee net naast het podium. Wel werd het team nog beloond met de BDO Knows Strategy Award voor de geweldige strategie, waarmee het viertal de al vroeg in de race opgelopen achterstand van zeven ronden nog wist goed te maken, een indrukwekkende prestatie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet