Sportscars: Porsche op 1 en 2 na 16 uur in Daytona, Nederlandse leiders in LMP2 en GTD

De nummer 7-Porsche leidt na twee derde van de race in Daytona
Met nog acht uur te gaan tijdens de 63e Rolex 24 At Daytona rijden de beide Porsches van Jaminet/Campbell/Estre en Nasr/Tandy/L. Vanthoor van het fabrieksteam Porsche Penske Motorsport op de eerste en tweede plaats, op een halve minuut gevolgd door de nummer 60-Acura (Blomqvist/Braun/Dixon/Rosenqvist). In LMP2 leidt de Tower Motorsport-Oreca met Job van Uitert (Farano/Alvarez/Bourdais/Van Uitert), dicht gevolgd door de Crowdstrike by APR-auto (Kurtz/Jakobsen/Sowery/Herta). In GTD-Pro leidt met de nummer 77-AO-‘Rexy’ (Heinrich/Bachler/Picariello) ook een Porsche, terwijl in GTD de aanvankelijk vertraagde Winward-Mercedes met Indy Dontje (Ellis/Ward/Dontje/Auer) de leiding in handen heeft. Over ruim een uur komt in Daytona de zon op.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: IMSA, Porsche/Jürgen Tap (Instagram: @jtap)
Ook in de nacht waren er de nodige incidenten. Zo crashte in het elfde uur de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac (Aitken/Bamber/Vesti/Drugovich), die daarvoor lange tijd goed voorin had meegereden en ook een tijdlang de leiding in de wedstrijd in handen had. De crash, met Vesti aan het stuur, leek te zijn veroorzaakt door een technisch probleem. De nummer 25-BMW, waarin ook Robin Frijns in actie komt (Wittmann/S. van der Linde/Frijns/Rast) verloor twee ronden toen de remmen op de achterwielen moesten worden vervangen, iets wat een aantal uren eerder bij de nummer 24-zusterauto (Eng/D. Vanthoor/Magnussen/Marciello) ook al gebeurd was.
Achter de beide Porsches en de nummer 60-Acura zit de nummer 24-BMW inmiddels ook weer goed voorin, gevolgd door de enige nog resterende Cadillac, de nummer 10 van WTR (R. Taylor/Albuquerque/Stevens/Hartley). De JDC Miller Motorsports-Porsche van onder anderen de inmiddels jarige Tijmen van der Helm (Van der Helm/Bruni/Wehrlein/Aron) kreeg met Bryce Aron aan het stuur twee keer een ‘drive through’, eenmaal voor wegrijden na een stop terwijl er nog apparatuur aan de auto hing en eenmaal voor inhalen onder geel. Daarmee liep de Porsche een ronde achterstand op de top vijf op.

De Tower Motorsport-Oreca met Job van Uitert leidt LMP2
In LMP2 rijdt Tower Motorsport met Job van Uitert (Farano/Alvarez/Bourdais/Van Uitert), die daarmee sterk is teruggekomen na wat tijdverlies eerder in de race, toen Farano de muur in was gegaan. Ook in dezelfde ronde rijden de nummer 04-Crowdstrike-Oreca (Kurtz/Jakobsen/Sowery/Herta) en de nummer 22-United Autosports-auto (Goldburg/Di Resta/Allen/Lindh).
In GTD-Pro is het spannend met de nummer 77-AO-Porsche (Heinrich/Bachler/Picariello), de nummer 65-Multimatic-Ford (Mies/Vervisch/Olsen), de nummer 1-Paul Miller-BMW (Snow/Verhagen/De Phillippi/K. van der Linde) en de nummer 3-Corvette (García/Sims/Juncadella) allemaal op korte afstand van elkaar. Ook de nummer 69-GetSpeed-Mercedes (Bartone/Martin/Schiller/Stolz), de nummer 81-DragonSpeed-Ferrari (Costa/Rigon/Molina/Neubauer) en de nummer 4-Corvette (Milner/Catsburg/Varrone) zijn nog zeker niet kansloos.

De Winward-Mercedes met Indy Dontje kwam na eerder tijdverlies sterk terug en leidt in GTD
De meerdere ‘yellows’ waar Indy Dontje op hoopte om de opgelopen achterstand als gevolg van de gaspedaalsensor te kunnen goedmaken, kwamen er inderdaad, zodat de Winward-Mercedes (Ellis/Ward/Dontje/Auer) nu ondanks het tijdverlies toch weer aan de leiding rijdt in de GTD-klasse, voor de nummer 120-Wright-Porsche (Adelson/Skeer/Sargent/Güven) en de nummer 80-LoneStar-Mercedes (Knox/Andrews/Figueiras/Aron).