Sportscars: Stand van zaken na tien uur tijdens de 63e Rolex 24 At Daytona - crash met zes auto's

Laat op de avond was er het traditionele vuurwerk
Na tien uur in Daytona blijft de strijd in de kopgroep van de GTP-klasse mooi gelijk op gaan, waarbij met name de beide fabrieks-Porsches, de fabrieks-BMW’s en de Whelen-Cadillac de voorste posities in handen hebben. De nodige incidenten leidden ook tot prominente uitvallers. De best geplaatste Nederlanders in de diverse klassen zijn momenteel Robin Frijns, met de nummer 25-BMW als vijfde en Nicky Catsburg, die met de nummer 4-Corvette aan de leiding in GTD-Pro rijdt. Het is in Daytona echter nog niet eens middernacht, dus er is nog meer dan de helft van de race te rijden.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Porsche/Jürgen Tap
Het achtste uur van de race leverde volop drama op. Eerst strandde Roman de Angelis in de nummer 007-Heart of Racing-Aston Martin, toen het linker achterwiel van zijn auto afbrak. Dat zorgde voor de vierde neutralisatie van de race, nadat een uur eerder een andere Aston Martin, de nummer 44-Magnus Racing-Vantage, met Andy Lally achter het stuur was uitgevallen met vloeistof die uit het motorcompartiment liep. Dat was de reden voor de derde neutralisatie.
Kort na de herstart nadat de Heart of Racing-Aston Martin geborgen was, ging het weer mis, geheel indachtig de Engelse autosportwijsheid “yellows breed yellows”. Op koude banden verloor Louis Delétraz de controle over de lange tijd leidende nummer 40-Wayne Taylor-Cadillac (J. Taylor/Delétraz/Kobayashi) bij het uitkomen van bocht 2. Hij ging achterstevoren en kwam dwars gedeeltelijk op de baan tot stilstand, waar Nick Boule in de nummer 2-United Autosports-Oreca (Boule/Patterson/Hanley/Jarvis) en Chris Cumming in de nummer 73-Pratt Muller-LMP2 (Fittipaldi/Roe/Cumming/Ilott) de gestrande Cadillac niet meer konden ontwijken. Ook Jordan Pepper in de Pfaff-Lamborghini, Laurin Heinrich in de AO-Porsche en Max Hesse in de nummer 48-Paul Miller-BMW liepen schade op. De Pfaff-Lamborghini was een officiële uitvaller.
Direct na de herstart werd Sheldon van der Linde in de nummer 25-BMW (Rast/Frijns/S. van der Linde/Wittmann) in de rondte getikt door Neel Jani in de nummer 5-Proton-Porsche (Jani/Vautier/Pino/Andlauer), waarvoor Jani een ‘drive-through’ incasseerde.
Na tien uur is de leiding in handen van de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac (Aitken/Bamber/Vesti/Drugovic), voor de nummer 24-BMW (Eng/D. Vanthoor/Magnussen/Marciello) en de bede fabrieks-Porsches, de nummer 6 (Jaminet/Campbell/Estre) voor de nummer 7 (Nasr/Tandy/L. Vanthoor).
In LMP2 leidt de nummer 99-AO Racing-Oreca (Hyett/Cameron/Edgar/Rasmussen), voor de nummer 04-Crowdstrike (Kurtz/Jakobsen/Sowery/Herta) en de nummer 88-AF Corse (Perez Companc/Murry/Nielsen/Vaxivière). Job van UItert rijdt met zijn team Tower Motorsport op de zevende plaats in de klasse. Hij meldde: “Ik reed een driedubbele stint die wel goed ging. Toen na zes uur voor het eerst punten verdeeld werden, reden we derde in de klasse, maar kort na de rijderswissel had mijn teamgenoot een crash. Daarbij hadden we best veel schade, maar gelukkig was het alleen de neus, dus we hebben de neus gewisseld en daarmee was het verholpen. We laten nu onze ‘brons’-rijder zo snel mogelijk zijn rijtijd afwerken en dan kunnen we hopelijk daarna goed naar voren rijden en meedoen om de zege.”
De Fords blijven het goed doen in de GTD-Pro-klasse en zijn met de uitval van de nummer 48-BMW (Harper/Hesse/Krohn/Farfus) bij de massacrash in het zevende uur een belangrijke concurrent kwijt. Na tien uur leidt de nummer 4-Corvette (Milner/Catsburg/Varrone) met Nicky Catsburg aan het stuur, voor de nummer 64-Ford (Rockenfeller/Priaulx/Cindric) en de 65-Ford (Mies/Vervisch/Olsen). “Alles gaat tot dusver goed, de auto doet het prima en we proberen geen risico’s te nemen”, zei Catsburg.
In GTD leidt de nummer 27-Heart of Racing-Aston Martin (Gamble/Stevenson/Robichon/Drudi), voor de nummer 70-Inception-Ferrari (Iribe/Schandorff/Milroy/Fumanelli( en de nummer 78-Forte-Lamborghini (Goikhberg/Farnbacher/Perera/Kligerman). De nummer 57-Winward-Mercedes (Ward/Ellis/Dontje/Auer) rijdt op de 19e plaats in de klasse. “We hadden eerst schade door contact, maar dat kostte niet zoveel tijd. Vlak daarna ging de gassensor stuk, waardoor het gaspedaal niet meer werkte. Die hebben we moeten vervangen, dat kostte ons zeven ronden, maar gelukkig hebben we door safety-cars die achterstand alweer wat kunnen verkleinen tot vier ronden, dus hopelijk krijgen we nog een paar safety-cars en dan zitten we er weer bij. De snelheid is in ieder geval goed”, zei Dontje.