Sportscars: Stand van zaken na vier uur in de 63e Rolex 24 At Daytona

Start van de 63e Rolex 24 At Daytona
Terwijl het in Nederland tegen middernacht loopt, is in Florida de 63e editie van de Rolex 24 At Daytona in volle gang. Na vier uur zijn er al de eerste uitvallers te noteren. Diverse teams met Nederlandse inbreng rijden goed voorin mee, maar er waren ook tegenslagen en tijdverlies. Een korte update voordat ook in Daytona de zon ondergaat.
UPD: Een paar minuten na het verstrijken van het vierde uur ging het mis voor Alex Palou in de nummer 93-Acura (Van der Zande/Yelloly/Palou/Ohta), die strandde met een gebroken ophanging links achter, wat tot een 'full-course yellow' leidde. Ondertussen ging John Farano in de Tower-LMP2, waarmee ook Job van Uitert rijdt, achterstevoren en viel terug.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Rolex/Zach Stovall/Jensen Larson, Rebocar/R. de Boer
Om 13.40 uur ging de race van start en Dries Vanthoor leidde het veld in de nummer 24-BMW de eerste bocht in. Het eerste uur leverde in de topklasse weinig spektakel op, afgezien van het feit dat de Lamborghini SC63 (Mortara/Kvyat/Grosjean/Bortolotti) aan het eind van het uur met een probleem met de waterdruk de garage in reed. Korte tijd later vermeldde het team de officiële uitval, waarmee het eerste optreden van de Lamborghini LMDh in Daytona (vorig jaar maakte de auto pas in Sebring zijn IMSA-debuut) na 34 ronden al ten einde was.
Vooraan reed de nummer 24-BMW met Dries Vanthoor probleemloos zijn ronden, maar bij de tweede pitstop na ruim anderhalf uur ging het mis, toen Vanthoor bij het aansturen van zijn pitstopplek met de linker voorkant van de auto nogal ongelukkig de muur raakte. De schade bleef beperkt, maar door het incident en een daaropvolgende drive-through vanwege tanken toen de auto nog niet op zijn wielen stond, verloor de BMW wel de leiding. Vervolgens voerde de nummer 93-Acura (Ohta/Palou/Yelloly/Van der Zande) een tijdlang het veld aan, terwijl daarna de nummer 25-BMW (Rast/Frijns/S. van der Linde/Wittmann) en de beide Porsches, 6 (Estre/Campbell/Jaminet) en 7 (Vanthoor/Tandy/Nasr) goed naar voren kwamen. Na vier uur rijden de nummer 7 en de nummer 6-Porsche, de nummer 25 en de nummer 24-BMW in die volgorde op de eerste vier plaatsen. De nummer 93-Acura rijdt negende, twee plaatsen daarachter de JDC-Miller-Motorsport-Porsche met Tijmen van der Helm.
In LMP2 leidt de nummer 99-AO Racing-Oreca (Rasmussen/Edgar/Cameron/Hyett), voor de nummer 2-United-Oreca (Jarvis/Hanley/Patterson/Boulle) en de nummer 88-AF Corse-auto (Vaxivière/Nielsen/Murry/Perez Companc). De Tower-auto met Job van Uitert is tiende in de klasse.
In GTD-Pro bepalen de beide Fords nog steeds het tempo, met de nummer 64 (Cindric/Priaulx/Rockenfeller) voor de nummer 65 (IOlsen/Vervisch/Mies), gevolgd door de nummer 9-Pfaff-Lamborghini (Hinchcliffe/Mapelli/Pepper/Caldarelli). De Corvettes rijden op de plaatsen vier en vijf, met de nummer 4-auto van Nicky Catsburg als vijfde.

Reparatie in de pits voor de Winward-Mercedes met schade aan de rechter frontpartij
In GTD leidt de Heart of Racing-Aston Martin (Drudi/Robichon/Stevenson/Gamble), voor de nummer 78-Forte-Lamborghini (Kligerman/Perera/Farnbacher/Goikhbergh). Problemen waren er in het derde uur voor de nummer 57-Winward-Mercedes met Indy Dontje, die met Russell Ward aan het stuur met schade aan de rechter frontpartij de garage in moest voor reparatie. De achterstand bedraagt zeven ronden.