Formule E: Nissan-coureur Oliver Rowland doorbreekt Porsche-dominantie met winst in Mexico

Eerste seizoenszege en eerste winst in Mexico voor Nissan-rijder Oliver Rowland
Tot dusver was Mexico vooral Porsche-territorium in de Formule E, maar daaraan maakte Nissan-coureur Oliver Rowland in de tweede seizoensrace een einde. Hij kon na een safety-car nog één ronde profiteren van extra vermogen, reed daarmee goed naar voren en haalde vervolgens de overwinning binnen. De beide Porsche-rijders António Félix da Costa en Pascal Wehrlein eindigden als tweede en derde. Nyck de Vries werd achtste, Robin Frijns twaalfde.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: FIA Formule E
Het Porsche-fabrieksteam had voor de eerste maal in de Formule E de volledige eerste startrij in handen met de pole-position voor Pascal Wehrlein, die met zijn tijd van 1:10,984 minuten als enige onder de 1:11 bleef. Zijn teamgenoot António Félix da Costa kwaliceerde zich met een achterstand van 0,115 seconde als tweede. Daarachter volgden Jean-Eric Vergne (DS Penske), Oliver Rowland (Nissan), Mitch Evans (Jaguar) en Maximilian Günther (DS Penske). Nyck de Vries (Mahindra) kwalificeerde zich als 14e, Robin Frijns (Envision) kwam niet verder dan de 20e tijd, één plaats voor zijn teamgenoot Sébastien Buemi, vanwege straffen voor de rijders met Jaguar-aandrijving.
Wehrlein houdt bij de start zijn teamgenoot Félix da Costa achter zich, daarachter Vergne, Rowland, Dennis, Günther, Evans en Müller. De Vries is elfde, Frijns 21e. De beginfase is relatief rustig, Bird en Beckmann zijn de eersten die hun ‘attack mode’ activeren, daarna ook De Vries. Mortara en Bird komen met elkaar in botsing, Mortara raakte de Brit bij een wat al te drieste inhaalpoging aan de binnenkant.
De Vries passeert in de elfde Ronde Bird en neemt de achtste plaats over, direct daarna verliest Bird nog een plek aan Müller, die prompt met extra vermogen ook De Vries kan inhalen, nadat bij onze landgenoot de ‘attack mode’ afgelopen is. Müller passeert ook Evans en Günther en profiteert dus behoorlijk van zijn extra power. In de 14e ronde opent Rowland vanaf de derde plaats de aanval op Félix da Costa, terwijl Dennis de vierde plek verovert van Dennis. Wehrlein activeert zijn ‘attack mode’ zonder terreinverlies, maar Félix da Costa moet uitwijken en valt terug naar de vijfde plaats. In de 16e ronde valt Dennis Wehrlein aan in de strijd om de leiding. Dennis neemt de kop over.
Halverwege de geplande afstand van 36 ronden leidt Dennis voor Wehrlein, Rowland, Félix da Costa, Vergne, Günther, Müller, De Vries, Evans en Bird. Frijns rijdt op de 20e plaats. Félix da Costa haalt extra vermogen en passeert daarmee Rowland en Wehrlein en pakt vervolgens de leiding van Dennis. Wehrlein haalt in de 20e ronde zes minuten ‘attack mode’. Daarmee haalt hij Evans in, maar ook Dennis activeert nog een keer zijn extra vermogen. Wehrlein passeert in de 22e ronde Müller, Félix da Costa laat Dennis voorbij voor de leiding. Félix da Costa heeft een ronde langer ‘attack mode’ dan Wehrlein en passeert daarmee ook Dennis weer in de 23e ronde, zodat hij weer de leiding in handen heeft. Wehrlein haalt Dennis in en verovert de tweede plaats.
Frijns rijdt met extra vermogen vanaf de 25e ronde wat naar voren en kan drie plaatsen goedmaken, waarmee hij 15e is. Félix da Costa en Wehrlein lopen samen een beetje weg op Dennis, maar daarachter rijdt Rowland op de vierde plaas, die nog zijn volledige ‘attack mode’ kan gebruiken. Beckmann gaat in de 29e ronde in de rondte na te zijn geraakt door Di Grassi en blijft op de baan staan. Dat leidt tot een interventie van de safety-car. Rowland, Vergne en Günther activeren hun ‘attack mode’, maar hebben daar uiteraard niets aan.
Félix da Costa leidt voor Wehrlein, Dennis, Rowland, Vergne, Günther, Müller, Evans, Vandoorne en De Vries. Frijns is 13e. In de 30e ronde wordt de race weer vrijgegeven. Rowland heeft nog wat extra vermogen over en passeert Dennis en vervolgens Wehrlein. Dan plaatst hij de aanval op Félix da Costa, de twee raken elkaar, maar Rowland houdt de druk erop en pakt de leiding. Evans crasht in de muur, waarop de safety-car opnieuw in actie komt.
De berging van de gestrande Jaguar van Evans duurt één ronde. In de 33e ronde wordt de race weer vrijgegeven. Rowland loopt direct wat uit, Félix da Costa volgt, maar Wehrlein valt wat terug. Daarachter rijdt Dennis op de vierde plaats, gevolgd door de beide DS Penskes van Vergne en Günther. Frijns op de twaalfde plaats activeert zijn resterende twee minuten ‘attack mode’. Er worden geen extra ronden toegevoegd, dus het is voluit naar de finish. Félix da Costa en Wehrlein hebben beide nog twee procent meer energie dan leider Rowland. Félix da Costa houdt de druk erop, maar Rowland redt het tot aan de eindstreep en wint, voor de beide Porsche-rijders Félix da Costa en Wehrlein, Dennis, Vergne, Günther, Vandoorne, De Vries, Müller en Barnard. Frijns sluit de race als twaalfde af.