Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Kort nieuws week 2: Spa, Aston Martin, Alpine

SI202407280683

In de eerste werkweek na het kerstreces kwam het Formule 1-winternieuws langzaam weer op gang. Eerst werd bekend dat Spa op de F1-kalender zou blijven staan, maar niet in alle seizoenen, daarna volgde Aston Martin met een wisseling aan de top. Tot slot kwam Alpine door met niet één, maar twee contracten voor reservecoureurs, waarvan die voor Franco Colapinto het significantst was.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull Content Pool, Alpine F1 Team


GP van België krijgt rotatieschema
Het jaar ging van start met het nieuws dat de Formule 1 zijn afbraak van het Europese kernseizoen vrolijk doorzet. Natuurlijk gaf de rechtenhouder het nieuws een positieve spin door te juichen dat de GP van België in maar liefst vier van de komende zes seizoenen op de kalender zou blijven staan, maar feitelijk kan niemand om de teleurstelling heen dat het circuit van Spa vanaf nu geen vaste waarde meer op de F1-kalender is. Het vermaledijde ‘rotatieschema’ waarvan sprake was voor de GP’s van Nederland en België, komt zo alsnog tot stand.

De contractverlenging met de omissie van de seizoenen 2028 en 2030 was het maximale dat het circuit met steun van de Waalse regering eruit wist te slepen, waarbij het voor de Belgen zelfs een godsgeschenk was dat het circuit van Zandvoort zelf heeft besloten na 2026 de stekker uit het stopcontact van de GP van Nederland te trekken. De grootscheepse verbouwing waaraan het circuit van Spa-Francorchamps nu onderhevig is, was dus niet voldoende om de Grand Prix permanent op de kalender te laten staan. Door het contract blijven nu alleen nog Barcelona en Imola nog ‘zwemmen’. Nu andere landen staan te dringen, zelfs binnen Europa (Turkije), lijken beide circuits weinig kans te maken. Ook sportief gezien is er geen reden om twee GP’s in Spanje en Italië te houden.

SI202407280702

Cowell vervangt Krack als teambaas bij Aston Martin
Vervolgens maakte Aston Martin bekend dat het 2025 ingaat met een nieuwe teambaas: Andy Cowell neemt de plek in van Mike Krack. Cowell gaf jarenlang leiding aan de motorendivisie van Mercedes voordat hij vorig jaar oktober naar Aston Martin kwam als vervanger van Martin Whitmarsh. Het duurde daarna dus maar drie maanden voordat Cowell werd gepromoveerd naar de positie aan de top van de organisatie.

Krack verlaat Aston Martin niet, maar krijgt de functie van chief trackside officer. In de fabriek neemt de van Ferrari afkomstige Enrico Cardile de rol van chief technical officer op zich. Het is nog niet duidelijk wat de demotie van Krack betekent voor oudgediende Ian McCullough. Die voerde tot nu toe als performance director de rol van Krack op het circuit uit. Mogelijk zal die elders binnen Aston Martin aan het werk worden gezet of net als eerder ontwerper Dan Fallows het team verlaten. Rondom deze driehoek van Cowell-Cardile-Krack zwerft uiteraard nog Adrian Newey, de van Red Bull overgekomen ‘managing technical partner’, die ook bij Aston Martin ongetwijfeld zijn zo geliefde rol op het speelveld als ‘technische nummer 10’ op zich zal nemen.

alpine colapinto

Alpine tekent Colapinto en Hirakawa als reserves
Wie begin deze week dacht dat Alpine was voorzien als het ging om reservecoureurs, kwam bedrogen uit. Waar Paul Aron tot nu het alleenrecht op die rol had, kwamen daar in snelle opeenvolging Ryo Hirakawa en Franco Colapinto. Vooral het contract van de laatste deed stof opwaaien, omdat Flavio Briatore – de speciaal adviseur die met stevige volmachten van Renault-topman Luca De Meo het team opnieuw mag opbouwen – liet doorschemeren dat debutant Jack Doohan een contract heeft voor maar vijf of zes races. De loftrompet die Briatore afstak over Colapinto diende kortom als een extra signaal aan de Australiër, die aan het begin van het seizoen voor de zware taak komt te staan om te schitteren en tegelijk de auto heel te houden.

De komst van Colapinto – met een afkoopsom voor Williams – is intussen een hard gelag voor Aron. De Est reed afgelopen seizoen Formule 2 bij Hitech, het team dat onder leiding stond van de nieuwe Alpine-teambaas Ollie Oakes. Zijn contract als reservecoureur bij Alpine lag dus voor de hand, zeker nadat Aron lange tijd veruit de beste rookie van het seizoen was, voordat hij werd overvleugeld door Gabriel Bortoleto. Het nieuws is een tweede teleurstelling voor de Est, die eerder uit het juniorprogramma van Mercedes werd gezet en daarop antwoord gaf met een F2-seizoen waarin hij allicht meer indruk maakte dan de Argentijn die nu zijn positie als eerste reserve inneemt.

alpine hirakawa

Intussen is het in sportief opzicht een volkomen raadsel waarom Alpine ook nog Hirakawa als reserve heeft gecontracteerd. De al 30-jarige Japanner was al testcoureur voor McLaren en Haas en stapt nu om onduidelijke redenen over naar Alpine. Het is twijfelachtig of de Toyota-fabriekscoureur in het WEC überhaupt wist of Alpine ook Colapinto zou vastleggen, maar Hirakawa komt sowieso in een overvolle wachtkamer terecht. Ook F2-coureurs Victor Martins en Kush Maini zitten als leden van de Alpine Academy met hun neus boven op de Formule 1, zodat er nu feitelijk vijf Alpine-coureurs azen op het plekje van Doohan. Hirakawa zal net als Aron ongetwijfeld een plek krijgen in het TPC-programma, waarin talenten de gelegenheid krijgen om in oudere F1-auto’s kilometers te maken. Of dat voldoende zal blijken om uiteindelijk een plek in de Formule 1 te veroveren, is echter zeer de vraag.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet