Racing Shows: De reïncarnatie van het Belgische Autosalon met een klein sportief tintje
Na een jaar afwezigheid keerde het Belgische Autosalon weer terug in de Brusselse Heysel paleizen. Een flinke laag sneeuw onder het Atomium deed fraaie herinneringen aan vroeger tijden oproepen toen het allemaal niet op kon en de sport hoog bij de diverse exposanten en fabrikanten hoog in het vaandel stond. De tijden zijn veranderd en de focus ligt vooral op elektrisch alhoewel een aantal fabrikanten alweer een flinke ommezwaai heeft gemaakt.
We beginnen maar direct met de meest indrukwekkende bolide die we zagen. De Bugatti Type 35 Homage met een W16 motor waarmee nog steeds getest wordt. De Bugatti heeft maar liefst 1600 pk onder de wielen.
Tekst en Foto’s: Willem J. Staat
De reïncarnatie van het Belgische Autosalon met een klein sportief tintje
Terwijl in Amsterdam zelfs het RAI gebouw mogelijk ten grave gedragen gaat worden, is daar in de Brusselse Heysel paleizen zelfs geen sprake van. Na een onderbreking van een jaar keerde het Autosalon opnieuw terug. Compacter en anders. Dat de Belgische V.A.G. importeur D’Ieteren daar in rol in gespeeld moge duidelijk zijn. Met de merken Volkswagen, Skoda, Rimac, Porsche, Bugatti en Lamborghini nam D’Ieteren zelfs een complete hal voor haar rekening. De Stellantis Groep alsmede Mercedes en Renault waren sterk vertegenwoordigd. De Renault 5 werd overigens tot auto van het jaar verkozen. En ook sportief gezien waren de Fransen uit Dieppe sterk vertegenwoordigd. Een lichtpuntje ten opzichte van de concurrentie. Dat Red Bull in de evenementenhal met een jaren oude F1 RB Honda van Max en Sergio uitpakt verdient niet bepaald een schoonheidsprijs. In totaal waren maar liefst 63 fabrikanten vertegenwoordigd. Daaronder bevonden zich vijf wereldprimeurs, 14 Europese primeurs en een aantal conceptvoertuigen. Het blijft natuurlijk afwachten of de traditie in Brussel voortgezet kan worden. Wat dit betreft staan onze zuiderburen met 1-0 voor op de Nederlanders. Maar of dit zo blijft zal de toekomst moeten uitwijzen want de automobielsector staat globaal behoorlijk onder druk. Wij maakten voor U een kleine sportieve rondgang.
De indrukwekkende achterkant van de Type 35 Homage. Bij de aanblik van deze fantatische bolide word je er al warm van.
Een blik op de indrukwekkende cockpit.
De elektrische Rimac Nevara R die in Kroatië wordt gebouwd.
Uiteraard in Lamborghini groen. Dit is toch wel de standaardkleur van het merk eigenlijk toch? De fraaie Lamborghini Temario. Vraag blijft natuurlijk wanneer gaan ze ermee racen?