24H Series: PureRxcing-Porsche op pole voor Michelin 24H Dubai (UPD: gridstraffen in 992-klasse)

Blijdschap bij PureRxcing na het binnenhalen van de pole met rijders Malykhin, Preining en King (vlnr)
De nummer 92-PureRxcing-Porsche 911 GT3 R start vanaf de pole-position voor de 20e editie van de 24H Dubai. In de kwalificatie kwamen Alex Malykhin, Harry King en Thomas Preining tot een gecombineerd gemiddelde van 1:58,353 minuten en veroverden daarmee de beste startplaats. Het is voor het eerst sinds 2021 (destijds Herberth Motorsport) dat er weer een Porsche op pole staat voor de race in Dubai. Loek Hartog is in de Dinamic GT-Porsche op de derde plaats de beste Nederlander op de grid. In de 992-Cup-klasse was Red Camel-Jordans.nl met onder anderen Rik en Luc Breukers het snelst. De Lamborghini Super Trofeo van Leipert Motorsport start als eerste in de GTX-klasse, de CMR-Ginetta behaalde de eerste plek in GT4 en de AsBest Racing-Cupra staat vooraan in TCE.
UPD (21.10 uur): Bij de keuring na afloop van de kwalificatie werden in de Porsche 992-Cup-klasse twee overtredingen van het technisch reglement vastgesteld. Zowel bij de aanvankelijk pole-winnende Red Camel-Jordans.nl-Porsche als bij de als tweede geklasseerde nummer 888-SebLajoux-Porsche werd ontdekt dat de brandblusser niet geactiveerd was, wat in strijd is met artikel 18.5.17 van het technisch reglement. Voor beide auto’s resulteerde dit in een gridstraf van twee plaatsen, waarmee de nummer 992-SebLajoux-Porsche (Lajoux/Artemyev/Meijer/Naurov/Perrot) de pole-position in de klasse en de subcategorie 992-Am erft.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Creventic/Nico Mombaerts
De GT3-kwalificatie liep aanzienlijke vertraging op nadat de nummer 99-Tresor-Attempto-Audi (Aka/Zhou/Patrese/Marschall/Deng) met Bihuang Zhou aan boord tijdens zijn eerste ronde in de eerste van drie heats zwaar gecrasht was. Zhou reed zig-zag om de banden een beetje op te warmen, waarbij het eerst tot een misverstand met Alexander Prinz in de Hofor-Mercedes kwam en de Chinees vervolgens de controle over zijn Audi verloor en hard in de vangrails crashte. Zhou bleef ongedeerd, maar de schade aan de auto was enorm en ook de vangrails waren beschadigd. Zo werden na minder dan drie minuten al de rode vlaggen gezwaaid. Er volgde een lange onderbreking, in totaal zo’n drie kwartier. Omdat inmiddels de zon onderging, vond de rest van de kwalificatie vrijwel volledig in het donker plaats.
Na de hervatting van de sessie sloot Thomas Kiefer met de Dinamic-Porsche (Misnky/Bachler/Hartog/Fjordbach/Kiefer) de sessie als snelste af, maar in de tweede heat veroverde Harry King in de PureRxcing-Porsche de voorlopige pole-position, waarop Thomas Preining in de derde en afsluitende manche de snelste tijd nog eens scherper stelde en het gemiddelde van het team op 1:58,353 minuten bracht, waarmee de pole-position een feit was. Klaus Bachler had in de Dinamic-Porsche geen weerwoord, waardoor Gabriele Piana in de nummer 16-Winward-Mercedes (Stolyarov/Salikhov/Piana/Shaytar) er nog voorbij kwam en de tweede startplaats algemeen en de pole-position in GT3-Pro-Am opeiste. De Dinamic-Porsche eindigde als derde algemeen, waarmee Loek Hartog de best geplaatste Nederlandse rijder op de grid is. Daarachter volgden de BMW van Al Manar Racing by WRT (Leung/Al Zubair/Tuck/Hesse/Harper), de Dragon Racing-Ferrari (Blattner/McDonald/Liddy/Bell) als tweede Pro-Am-auto en de Herberth Motorsport-Porsche (Bohn/Pedersen/Van Berlo/Renauer/Renauer) als zesde algemeen en derde in GT3-Pro-Am. De pole in de subklasse GT3-Am was voor de Paradine Competition-BMW (Leung/Sowery/Al Harthy/Traves). De HRT-Mercedes (Juffali/Haupt/Owega/Andriolo) en de MP Motorsport-Mercedes (De Jong/De Jong/De Heus/Van Lagen) completeerden de top tien algemeen met de negende en tiende plaats, respectievelijk als tweede Am-team en als vierde in Pro-Am.

De Red Camel-Jordans.nl-Porsche was het snelst in de 992-kwalificatie
In de 992-Cup-klasse was de snelste tijd voor de Red Camel-Jordans.nl-Porsche (Breukers/Breukers/Breukers/Danz), waarin Fabian Danz en broers Rik en Loek Breukers de kwalificatie reden. Danz opende met de snelste tijd in de eerste heat, waarop Rik Breukers in de tweede heat deze klassering herhaalde. Zijn tijd van 2:01,843 minuten was de snelste ronde van de volledige 992-kwalificatie. Direct daarop kwam Rik Breukers ook de pits in, zodat zijn broer Luc zo vers mogelijke banden zou hebben in de derde en afsluitende heat. Weliswaar moest de jongste Breukers daarin genoegen nemen met de vijfde tijd, maar de marge van het team was groot genoeg om de pole-position niet in gevaar te brengen. Matthys Jaubert was in de nummer 888-SebLajoux Racing-Porsche (Perrin/Joubert/Leroy/Lajoux/Perrot) het snelst in deze sessie, waarmee de Porsche van het Franse team als tweede algemeen en als snelste in de 992-Am-subklasse eindigde. De andere SebLajoux-Porsche, de nummer 992 (Lajoux/Artemyev/Meijer/Nauroy/Perrot) eindigde als derde algemeen en als tweede in 992-Am.

De Leipert-Lamborghini Super Trofeo eindigde bovenaan in GTX
Snelste GTX-auto was de Lamborghini Huracán Super Trofeo van Leipert Motorsport (Watzinger/’Takis’/Song/Yount/Leitch), voor de CMR-Ginetta (Mouez/Gillion/Creed/Mogica/Gialdini) en de 111-IRC-GT (Currie/Donaldson/Camilleri/Griffith). In GT4 was de andere Ginetta van CMR (Tomlinson/Tomlinson/Simpson/Prost) het snelst, voor de WS Racing-BMW (Küpper/Bleekemolen/Gatehouse/De Heus/King). Bij dit team nam Bernd Küpper, wiens team Küpper Racing de auto voor WS Racing runt, de plek in van Tim Pappas, die in verband met de branden in Californië spoorslags terug naar huis moest. Het Duitse team AsBest Racing, dat zijn eerste 24-uursrace beleeft, behaalde de eerste twee startplaatsen in de TCE-divisie, met de Cupra TCR (Obermann/Sandell/Umemoto/Gupta/Zuhour) als snelste in de klasse.
