Retro: Jacky Ickx viert 80e verjaardag

Jacky Ickx is sinds het voorjaar van 2024 actief als ambassadeur voor het Zuid-Koreaanse luxemerk Genesis
Twee meervoudig Le Mans-winnaars vieren op 1 januari hun verjaardag: Hans-Joachim Stuck wordt vandaag 74, Jacky Ickx wordt 80 jaar oud. De Belg behoort onbetwist tot wat ze in Vlaanderen zo mooi de ‘grote tenoren’ van de autosport noemen: hij was succesvol in de Formule 1 met onder andere acht Grand Prix-zeges, won zes keer Le Mans, werd tweemaal wereldkampioen bij de sportwagens en won Parijs-Dakar. Bovendien is hij ook nog eens een keer een bijzonder boeiend en aimabel mens. Een kort portret ter gelegenheid van zijn 80e verjaardag.
Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto’s: Willem J. Staat, archief Porsche, archief Mercedes, Rebocar/R. de Boer
In navolging van zijn oudere broer Pascal ontwikkelde Jacky Ickx, zoon van de Belgische autojournalist Jacques Ickx, meer en meer belangstelling voor gemotoriseerde sporten, hoewel in eerste instantie zijn interesse uitging naar de natuur. “Ik had ook jager of boomkweker kunnen worden”, zei hij wel eens in een gesprek. Via de motorcross kwam hij uiteindelijk in de autosport terecht en al korte tijd na zijn première op vier wielen won hij in 1966 met een fabrieks-BMW samen met Hubert Hahne de 24 Uur van Spa-Francorchamps, een jaar nadat broer Pascal, eveneens met BMW, de Belgische klassieker gewonnen had.

Nadat Patrick Depailler met een deltavlieger was gecrasht, reed Jacky Ickx de tweede helft van het seizoen 1979 als invaller bij Ligier
Nog in hetzelfde jaar reed Ickx met Tyrrell ook in de Formule 2, een seizoen later reed hij zijn eerste wedstrijden in de formule 1, inclusief zijn eerste WK-punt als beloning voor de zesde plaats op Monza met een Cooper-Maserati. In 1968 werd Ickx fabriekscoureur voor Ferrari en behaalde in de Franse Grand Prix op het circuit van Rouen-Les Essarts zijn eerste overwinning in de Formule 1. Via Brabham, opnieuw Ferrari, McLaren, Lotus, Williams, Wolf, Ensign en de tweede seizoenshelft van 1979 als vervanger voor de geblesseerde Patrick Depailler bij Ligier kwam Ickx in totaal op 116 Grand Prix-deelnames, met in totaal acht overwinningen, waaronder ook de Grote Prijs van Nederland op Zandvoort in 1971.

Overwinning samen met Gijs van Lennep met de Porsche 936 in Le Mans in 1976
Ook in de lange-afstandsracerij was Ickx succesvol. In 1969 won hij voor de eerste maal Le Mans met de Ford GT40, na een zinderend duel met Porsche-rijder Hans Herrmann. De meeste Le Mans-successen behaalde Ickx met Porsche: winst in 1976 met de 936 samen met Gijs van Lennep, een jaar later opnieuw met de 936 samen met Jürgen Barth en Hurley Haywood (nadat de auto waarmee hij oorspronkelijk zou rijden was uitgevallen), in 1981 met de 936/81 samen met Derek Bell en in 1982 bij de succesvolle Le Mans-première van de 956 opnieuw met Bell. Ickx won ook tweemaal op Sebring, in 1969 met de Ford GT40 samen met Jackie Oliver en in 1972 met de Ferrari 312 samen met Mario Andretti. Tot Ickx’ belangrijke successen behoort ook de overwinning in Parijs-Dakar in 1983 met een Mercedes-Benz G-Klasse, met Claude Brasseur als bijrijder.

Succes met de 956 in Groep C, hier de race op Spa-Francorchamps in 1982
Medio jaren negentig beëindigde de Belg zijn actieve loopbaan, maar hij is nog steeds een graag geziene gast bij tal van evenementen, jarenlang voor het Volkswagen-concern en meer specifiek voor Porsche en sinds het afgelopen voorjaar voor het Koreaanse luxemerk Genesis, waarvoor hij ambassadeur is en ook als adviseur betrokken is bij het geplande project in de sportwagenracerij, zoals hij dat eerder onder andere ook voor Mazda deed. Sinds zijn Dakar-ervaringen heeft Ickx een grote passie voor Afrika.

Overwinning in Parijs-Dakar 1983 met de Mercedes-Benz G-Klasse, samen met Claude Brasseur

Demonstratie met een ex-Michael Schumacher-F1-Ferrari tijdens de Masters op Zandvoort in 2004

Altijd plezierig contact met uw redacteur, niet zelden in het Hotel de France, al jarenlang ons beider onderkomen tijdens de 24 Uur van Le Mans