Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Kort nieuws. Teameigenaren steggelen nog over 2027 design. Eurol sluit deal met Ganassi

Tijdens een besloten telefoongesprek in oktober heeft Penske Entertainment de eerste ontwerp aan vrijwel alle teameigenaren laten zien. Bij Indycar wilde men een feedback hebben zodat het design bijgesteld kon worden. Voorlopig zijn ze het er nog niet over eens.

2024 Dalaara
Voorlopig bestaat er alleen maar een render design bekend bij Dallara en de teambazen. Er wordt nog aardig over gesteggeld hoe dat de auto er uit moet gaan zien.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Indycar/Ganassi Racing/Red Bull


Kort nieuws. Teameigenaren steggelen nog over  2027 design. Eurol sluit deal met Ganassi
Het concept schijnt een evolutie te zijn van de huidige DW12 die inmiddels alweer 15 jaar de basis vormt. Om de kosten te beheersen overweegt Penske Entertainment wel zoveel mogelijk huidige aspecten van het nieuwe design in de nieuwe auto te integreren. Daar waren kennelijk niet alle teambazen het over eens omdat zij juist verandering in het ontwerp willen.

Het DW12 chassis werd in 2012 geïntroduceerd. Tussen 2015-2017 kwam de volgende update en in 2018 werd de Aerokit 18 geïntroduceerd. Vervolgens werd in 2020 het door Red Bull Advanced Technologies het aeroscreen geïntroduceerd. Het maakte de auto nog veiliger. Zeker nadat het ooit tijdens de Indy 500 een wiel bij Conor Daly destijds afweerde.

RB X1
Michael Shank gaf een hint richting RB X1 voor de toekomstige Indycar.

Michael Shank van MSR wil echter een volledig nieuw design. Hij gaf zelfs een hint in de richting van de RB X1 auto van Adrian Newey. “Het is het misschien niet helemaal maar we moeten er wel over nadenken.” Dale Coyne van DCR deelde Shank’s mening.

Dale Coyne: “ Het is toch niet futuristisch meer. Die auto heeft al een jaar of drie updates ondergaan maar ziet er steeds nog hetzelfde uit. We hadden al twee stappen verder moeten zijn. Er moet iets van gemaakt worden dat een ‘’wauw” factor heeft en waar de gamechangers naar kijken en waarvan de mensen zeggen dat echt “cool’’ is. ‘’

Zowel Bobby Rahal als Chip Ganassi waren niet zo fel gekant tegen het voorgestelde design. Ganassi was heel duidelijk: “Je moet de auto technisch gezien eerst laten doen wat je voor de veiligheid, onderhoud, racen op de stratencircuits en de ovals nodig hebt.” Zak Brown van McLaren gaf wel de indicatie dat zijn bedrijf in de toekomst bereid was om aan de styling voor het toekomstdesign mee te werken.
]
2024 Devlin De Francesco
Na een jaar afwezigheid keert Devlin de Francesco toch weer terug in Indycar. Van de 27 zitjes zijn er nu nog maar drie beschikbaar. Twee bij Dale Coyne Racing en één bij Juncos Hollinger.
 
Devlin de Francesco keert weer terug in Indycar
Na een afwezigheid van een jaar keert de Canadees Devlin de Francesco weer terug in de Indycarseries. Na een jaar in het IMSA Weathertech kampioenschap actief te zijn geweest, maakt de Canadees in 2024 een comeback bij het team van Rahal Letterman Lanigan. De voormalige Andretti Global-rijder tekende een meerjarig contract bij RLL. Graham Rahal is inmiddels aan zijn 15e seizoen bezig en Louis Foster, afkomstig uit de Indycar NXT, maakt volgend jaar eveneens deel uit van de line-up.

2024 Ganassi
De samenwerking tussen Eurol en Ganassi leidde vooral op de social media tot speculaties. Ganassi heeft teruggeschaald naar drie auto's en geen zitjes in 2025 beschikbaar.

Smeermiddelenfabrikant Eurol gaat partnership met Ganassi Racing aan
De firma Eurol ontwikkelt high performance smeermiddelen en heeft in de autosport inmiddels als leverancier een sterke portfolio opgebouwd. In Dakar, WTCR, WR2C, en NASCAR is het product inmiddels een vertrouwd gezicht geworden. Nu wordt de portfolio uitgebreid met het NTT Indycarseries team van Chip Ganassi. Dennis Marsman, Marketing Manager bij Eurol, over de samenwerking: “We zijn trots op onze samenwerking met Chip Ganassi Racing, een team dat wereldwijd wordt beschouwd als een van de leiders in de autosport. Voor ons is dit een belangrijke stap in de uitbreiding van Eurol als fabrikant van high-performance smeermiddelen, zowel in Noord-Amerika als wereldwijd.”

Taylor Kiel, Team Manager bij Chip Ganassi Racing: “Bij ons draait alles om het verleggen van de grenzen van prestaties en innovatie. Samen met Eurol zijn we enthousiast om smeermiddeltechnologie van wereldklasse te ontwikkelen die onze prestaties en betrouwbaarheid op het circuit verbetert, zodat we voorop blijven lopen in een dynamische en hypercompetitieve omgeving.”

Sebastiaan Nieland, Innovation Manager bij Eurol, voegt toe: “Met deze samenwerking verleggen we echt de grenzen van wat fysiek en chemisch mogelijk is om de perfecte balans tussen prestaties en betrouwbaarheid te bereiken. Ik kijk ernaar uit om samen de grenzen te verkennen en geweldige prestaties te leveren.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet