Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: RD en APR winnen in Asian Le Mans Series, geen Nederlandse podiumsuccessen op Sepang

Asian Le Mans Series 4 Hours of Sepang Race 1 Start
Start van het seizoen in de Asian Le Mans Series op het circuit van Sepang

Op het circuit van Sepang startte het seizoen 2024/2025 in de Asian Le Mans Series met twee wedstrijden van vier uur elk. De winst in de openingsrace was voor het nieuwe RD Limited van Romain Dumas met Tristan Vautier, James Allen en Fred Poordad na een spannende finale. In LMP3 wonnen Ultimate-rijders Matteo Quintarelli, Bence Valint en Stéphane Lémeret, de CarGuy-Ferrari van Daniel Serra, Esteban Mason en Yudai Uchida won GT3. De tweede race werd na iets meer dan drie uur gestopt en ook niet meer hervat vanwege zware regenval. Daarmee was de overwinning voor Algarve Pro Racing met Michael Jensen, Malthe Jakobsen en Valerio Rinicella. Het Ultimate-team behaalde de tweede opeenvolgende zege in LMP3, het Winward-Mercedes-trio Jules Gounon, Gabriele Piana en Rinat Salhiko won de GT3-klasse. Voor de beide Nederlandse rijders Job van Uitert en Nicky Catsburg waren er geen podiumsuccessen weggelegd.

Tekst: René de Boer (X/Bluesky: @renedeboer)
Foto: PR


In de eerste race werd de strijd om de zege pas in de laatste ronde beslist, met meerdere wisselingen aan de leiding tussen Tristan Vautier en AF Corse-rijder Matthieu Vaxivière. Uiteindelijk trok Vautier aan het langste eind en bezorgde daarmee het nieuwe sportwagenteam van Porsche-fabrieksrijder Romain Dumas de eerste overwinning. Vaxivière eindigde met Alessio Rovera en François Perrodo op de tweede plaats, voor PureRxcing met Louis Delétraz, Harry King en Alex Malykhin.

In LMP3 hield Matteo Quintarelli in de slotstrijd met Anders Fjordbach in de High Class Racing-Ligier het hoofd koel en won. Fjordbach deelde de High Class-auto met Dennis Anderson en Seth Lucas. De Graff Racing-Ligier van James Winslow, Alexander Bukhantsov en Danial Frost werd derde. Ferrari domineerde de GT3-klasse, met winst voor het CarGuy-team van Daniel Serra, Esteban Masson en Yudai Uchida. De overwinning was de 100e zege wereldwijd voor de Ferrari 296 GT3. De nummer 51-AF Corse-Ferrari van Cédric Sbirrazzouli, Ricardo Agostini en Custodio Toledo werd tweede, de Manthey EMA-Porsche van Richard Lietz, Ricardo Pera en Ryan Hardwick werd uiteindelijk nog derde na een 30-seconden-tijdstraf voor de nummer 74-Kessel-Ferrari van Blattner, Tuck en Marschall.

Daags erna kregen de deelnemers te maken met sterk wisselende omstandigheden, wat de reden was dat er ook maar drie van de vier uur lang geracet werd. APR-rijder Malte Jakobsen had de leiding in handen toen de safety-car vanwege het weer de baan op kwam met nog 56 minuten op de klok. Negen minuten later werd de rode vlag gezwaaid en de race werd ook niet meer hervat. De RD-Oreca van Vautier, Allen en Poordad werd tweede, voor de tweede APR-auto van Alex Quinn, Olli Caldwell en Kriton Lentoudis. In LMP3 won Ultimate opnieuw, ditmaal voor High Class Racing met Anders Fjordbach, Mark Patterson en Seth Lucas, RLR Msport eindigde met Ian Aguilera, Nick Adcock en James Dayson op de derde plaats. In GT3 won de Winward-Mercedes van Jules Gounon, Gabriele Piana en Rinat Salhikov, voor de Manthey-Porsche van Antares Au, Joel Sturm en Klaus Bachler en de nummer 28-AF Corse-Ferrari van Manny Franco, Massimiliano Wiser en Davide Rigon.

Nicky Catsburg, die de Nielsen Racing-Oreca LMP2 deelde met Naveen Rao en Matt Bell, eindigde in beide races als vijfde. Job van Uitert reed samen met de Griek Giorgios Polovos en de Duitser Laurents Hörr in de DKR-Oreca. In de eerste race werden ze zevende, in de tweede race negende. “Heel lastig weekend, veel degradatie, weinig pace in trainingen, pace in de race was wel beter, maar die waren weer niet foutloos. We hadden ‘drive-throughs’, namen verkeerde beslissingen met de regen en fouten in het verkeer, het waren niet de resultaten die we wilden”, zei Van Uitert, die wel enthousiast was over het circuit. “Een heel vette baan”, vond hij. Het ALMS-seizoen wordt op 8 en 9 februari voortgezet met twee races in Dubai.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet