Formule 1: Kort nieuws week 48: General Motors, stoelendans 2025
Tijdens een ‘triple header’ kun je in de Formule 1 weinig nieuws van naast de baan verwachten, maar deze week volgde de uitzondering die de regel bevestigde: General Motors wordt vanaf 2026 alsnog toegelaten tot het rennerskwartier. Ook de dans om de weinige resterende zitjes in 2025 kreeg een bescheiden vervolg.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Cadillac Communications, Red Bull Content Pool
General Motors via Cadillac vanaf 2026 het 11e F1-team
De toelating in tweede instantie van General Motors – zonder Andretti – was eigenlijk geen verrassing meer. Na de aanvankelijke afwijzing door de F1-gemeenschap van Andretti Global ging Andretti gewoon door met bouwen aan de nieuwe fabriek bij Silverstone en bleef het bedrijf ook personeel aannemen. De nieuwste aanwinst was deze week Rob White, die voorheen verantwoordelijk was voor de F1-motoren bij Renault en nu COO wordt van het nieuwe team. De verwelkoming van GM vroeg enkel om het herschikken van de poppetjes – of meer specifiek om het verwijderen van Michael Andretti van het toneel. Diens vader Mario liet gisteren weten dat ‘persoonlijke zaken’ een rol speelden in het lostrekken van het wrak dat de F1-aanvraag van Andretti even leek te worden.
In de officiële aankondiging van de F1-rechtenhouder schitterde de naam van Andretti dan ook door afwezigheid, zelfs in de naam van het bedrijf dat voor GM het werk in de praktijk gaat uitvoeren. Naar Andretti Global werd plotseling verwezen met TWG Global, het investeringsvehikel dat grotendeels eigenaar is van het Andretti-imperium. De CEO van TWG, Dan Towriss, werd opgevoerd als woordvoerder van het team, wat geen verrassing meer was nadat het team zelf Towriss al naar voren had geschoven als de man die vanaf nu de touwtjes in handen heeft. Als zoenoffer besloot GM om Mario Andretti aan te stellen als (niet-uitvoerend) directeur in de leiding van het team.
Het is nu de verwachting dat de auto’s Cadillac gaan heten, met motoren die vanaf 2028 uit eigen GM-huis komen. Tot die tijd sluit GM een overeenkomst met Ferrari. Eerder was Andretti in gesprek met Renault, maar die route is onmogelijk geworden door de Franse beslissing om vanaf 2026 geen F1-motoren meer te produceren.
Stoelendans 2025 nadert ontknoping
In de stoelendans van het seizoen 2024-’25 werd deze week weliswaar geen stoel vergeven, maar er waren aardig wat schoten voor de boeg te noteren. Yuki Tsunoda liet bijvoorbeeld weten dat uit de simulator blijkt dat zijn rijstijl aansluit op die van de Red Bull RB20. Mick Schumacher maakte intussen bekend dat hij in 2025 geen Mercedes-reserve meer is, een besluit dat waarschijnlijk wordt opgevolgd door het nieuws dat oudgediende Valtteri Bottas die rol overneemt. Diens huidige teamgenoot Zhou Guanyu wierp zich intussen op als mogelijke Ferrari-reserve.
Bottas gaf als verklaring dat een overstap naar de IndyCars te vroeg kwam, zeker nu er in 2026 weer twee verse auto’s (zie boven) bij komen. Voor een van die auto’s ziet Mario Andretti nog altijd kansen voor Colton Herta, die dit jaar sterk presteerde door tweede in het IndyCar-kampioenschap te worden. Ook Sergio Pérez werd in Qatar gevraagd naar een IndyCar-toekomst, maar die wees die mogelijkheid af. De Mexicaan vertelde dat hij na F1 geen belangstelling meer heeft in een nieuw kampioenschap, maar nog wel losse wedstrijden zoals de 24-uursraces van Le Mans en Daytona wil overwegen.