Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - ONRK: Rostek pakt in extremis de titel tijdens Jacks Drenthe Rally

D63E2216

Assen
– Witte rook! Nee, geen geplofte koppakking of een vreugdevolle burn-out, maar wel nieuws vanuit Houten, daar waar de KNAF gezeteld is. Op maandagavond wordt daar namelijk bekend dat, na een mooie overwinning van de Duitser Dennis Rostek in Assen, ook de titel voor hem is. “Ik ben hier gekomen om te winnen en om de powerstage te winnen. Dat heb ik met veel vechtlust gedaan en ik ben vijf keer de snelste in de powerstage en in de wedstrijd voor het kampioenschap dit jaar” meent Rostek na afloop van de wedstrijd en dus nog vóór zijn titel gevierd kon worden. Waarom het tot maandagavond moest duren? De aanloop er naartoe kunnen we alvast reconstrueren.

Tekst en foto's: Dré Galiart

Echt herfstweer
Een seizoensfinale van een Nederlands rallykampioenschap behoort traditioneel herfstig te zijn. Met kleur aan de bomen, glibberige omstandigheden, een verdwaalde plensbui en modder. Voor wat betreft de setting slaagde Assen volledig. De zon en regen wisselde elkaar af. Er was zelfs hagel en een regenboog. En dan de mist… die was er niet, maar toch wel in spreekwoordelijke zin. Want de mist van Hengelo was nog maar net opgetrokken en een nieuwe wedstrijd stond voor de deur. Zeven proeven waaronder één powerstage. Elk cruciaal want zowel de einduitslag als die van de powerstage zouden gaan bepalen wie er aanspraak op de titel mocht maken.

Twee Rally2 Fiesta’s
De oplettende fan die het paddock van het TT Circuit op loopt valt meteen één ding op. Bij Hans Weijs Motorsport staan er niet één, maar twee Rally2 Fiesta’s onder de tent. En zo starten zowel Weijs als Vrielink in een gelijk strijdwapen en kan Vrielink dus opnieuw met semi gelijke wapens strijden met Rostek. Dit keer mét echte wedstrijdkilometers in de auto in de benen.

Weijs opent op de eerste proef het snelste, voor Ten Vregelaar (Škoda, +7,1s) en Van Deijne (Hyundai +10s). Twee theoretische titelkandidaten direct op afstand van Weijs. Maar waar zijn de grootste uitdagers? Rostek meldt zich met de Škoda op 14,1s van Weijs en Vrielink moet direct nog ‘s 7 seconden extra toegeven. Buiten de tijd van Weijs, is de opening dus onverwacht. Rostek herpakt zich ietwat en realiseert op de tweede proef wél de tweede tijd, respectabel achter Weijs. Van Deijne doet ondertussen wel genoeg om tweede te blijven in de wedstrijd. Vrielink geeft 4,6 seconden toe op Rostek.

IJsrijden op zand
Na de twee proeven op en rond het circuit trekt de rally richting een buitenproef. Gedurfd is de keuze van de organisatie om voor een proef vol onverhard te gaan, zeker gezien het feit dat het kampioenschap al veel van dit soort proeven geschrapt zag worden, vanwege het natte jaar. Met nóg een extra emmer regen in de ochtend, lijken sommige stukken zand meer veranderd in een ijsbaan. Verrassend is dan ook dat Vrielink de beproeving het beste doorstaat. Weijs en Ten Vregelaar zijn ex aequo tweede op 2,2 seconden en good old Jan de Winkel (Clio Rally3) laat de vierde tijd noteren. Rostek ia pas vijfde en rijdt zo een slechte generale voor de powerstage die deze proef in de tweede omloop is. Van Deijne? Die lijkt een ochtend hard werken op en rond het TT Circuit weg te gooien. Hij geeft 29 seconden toe op Vrielink en dus staat het klassement weer op z’n kop. Weijs en Rostek nog 1 en 2, maar Vrielink nadert Rostek tot op 1,5 seconde. Het is ‘game on!’ voor de strijd om de titel!

D63E1615

Einde voor Weijs?
De verrassingen zijn nog niet op, als de vierde proef wordt verreden. Ineens is daar een scratch voor Kevin van Deijne, nog  vóór Vrielink en Rostek. Weijs verliest een pak tijd en komt voor de vijfde proef niet meer aan de start. “We hebben problemen met de krukas poulie en daardoor was ’t vermogen al een paar keer weg” laat Weijs weten en dus zijn Rostek en navigator Stefan Kopczyk de nieuwe leiders na KP 5. Van Deijne volgt op een krappe 15 seconden en Vrielink krap vijf seconden daarna.  Nog twee proeven voor de wielen en de powerstage op het programma. Twee proeven die op zichzelf al een artikel waardig zullen blijken te zijn.

De Powerstage
Het was glibberen en glijden de eerste doortocht en dus is het wachten op wie deze omloop aan de proef ten prooi valt. Duidelijk is dat Rostek moet aanvallen, hij moet zoveel mogelijk punten afsnoepen van Vrielink om zijn kansen op de titel levend te houden. Beiden komen vol door op de proef als de eerste berichten doorkomen dat de nul auto bij de onverharde finish vast staat. Niet lang daarna volgt het volgende bericht; Ten Vregelaar ligt in de sloot en de proef wordt stilgelegd om niet meer opnieuw te starten. Maar dan de tijden? Is Vrielink weer de snelste en praten we over een ‘vorentscheidung’? Nee, Rostek is het snelste, Van Deijne volgt op anderhalve seconde. Geerlings, onderweg in de oude I20 van Bob de Jong, is derde en Vrielink, genavigeerd door Harm van Koppen, moet bijna zes seconden prijsgeven. De hoop op een kampioenschap blijft dus levend voor Rostek, “Het was als een rit op een kanonskogel. Dat had net zo goed fout kunnen gaan. Nu moeten we zien of Kevin ertussen blijft, als dat niet zo is, dan hebben we er alles aan gedaan” meent Rostek op de laatste service. Hij blijft voor het kampioenschap afhankelijk van het feit of Van Deijne Vrielink kan afhouden.

D63E1280

Ultieme push
Nog een krappe 22 kilometer scheiden ons van het einde van het kampioenschap. Aangezien de twee originele proeven worden omgebouwd tot één groot geheel, duurt het geruime tijd voor er gestart kan worden. Het schemert al als de 0 auto onderweg gaat. In de schemer duikt ook ineens de auto van Hans Weijs weer op, op de proef om aansluitend opnieuw op te geven met motorproblemen. Vrielink wordt door zijn navigator Harm van Koppen richting de start geduwd. De Fiesta komt moeilijk weg van de start en als er een aantal officials voorover lijkt te vallen bij het wegrijden, blijkt dat er een subtiel duwtje is gegeven. Van Deijne is als eerste gestart door de problemen van Vrielink en realiseert een tijd van 13m59,9s. Rostek moet 10 seconden toegeven op Van Deijne en dus is het de vraag. Wat doet Vrielink? Hij is het snelste! Met13m53.5s komt hij aanvankelijk echter wel 0,6 seconde tekort om Van Deijne te matchen qua tijd. “Over ’t algemeen was ’t een goede wedstrijd, maar op de laatste proef was de koppeling kapot en dat kost me gewoon een hoop tijd” laat Vrielink aan de finish optekenen. Later krijgt Van Deijne nog een tijdscorrectie op KP1 en is het uiteindelijke verschil 2,6 seconden. Rostek wint, Van Deijne is tweede en Vrielink pakt plek drie. De titel lijkt voor Rostek...

Aftermath
De proeven zijn gereden, het klassement bekend en toch is er een onrustige stemming op het paddock van het TT Circuit. Door het stilleggen van de powerstage wordt openlijk in twijfel getrokken of deze mee kan tellen in het kampioenschap.  Dan duiken ook de eerste beelden op van het aanduwen van Vrielink bij de laatste proef. Het blijft nog lang onrustig in Assen, maar wel wordt ’s avonds al duidelijk dat er volgens de wedstrijdleiding geen sprake was van onrechtmatig handelen bij het duwen van Vrielink bij het starten van de laatste proef. En dus volgt er een definitieve uitslag van de wedstrijd. Rondom de powerstage blijft het stil. Gelukkig was er al wel duidelijkheid over de titel bij de navigatoren. Die is voor Hein Verschuuren, navigator van Van Deijne. Er is dus enkel nog geen rijderskampioen, ook nog niet in de late namiddag op maandag. Maar enkele uren daarna volgt het verlossende woord vanuit de KNAF in Houten. Rostek is kampioen en een uitleg zal volgen. Vrielink reageert alvast sportief en noemt het ‘een gouden seizoen met een zilveren randje’. Nu Rostek kampioen is geworden ziet het er positief uit dat we hem volgend jaar in meer Nederlandse wedstrijden gaan zien.

D63E1997

Ook andere titels beslist
Waar we al zoveel woorden nodig hadden voor de ONRK titel, zo was het ook in het NRK nog spannend, al was het ogenschijnlijk met minder rivaliteit. Ben van de Laar (Clio Rally3) en Edwin Wils (Lancer Evo 7) konden beide nog kampioen worden. Van de Laar was in Assen wel duidelijk de bovenliggende partij met de nieuwere Clio. Ook hier speelde de powerstage een rol, want Wils maakte bij winst op de powerstage nog kans op de titel. In de algemene stand was er van een gevecht weinig sprake. Van de Laar won alle proeven van de deelnemers aan het NRK, maar juist op KP3 was het verschil het kleinste. 0,1 seconde kwam Wils tekort op Van de Laar. “Het kan niet mooier om zo het seizoen af te sluiten. Ik ben als uitdaging de rallysport ingekomen. Ik had nooit gedacht dat ik dit in mijn derde seizoen kon behalen” aldus een enthousiaste Van de Laar, die zich het hele seizoen door Manon Krieger de weg liet wijzen. Toch bleef ook Wils, genavigeerd door Wim Stupers, niet met lege handen. Hij won de Masters titel.

D63E1538

In het historic kampioenschap vochten er twee om een been en ging de derde er mee heen. Peter Mangus en Antoine Biesheuvel leken de sterkste kaarten te hebben, waarbij de M3 van Biesheuvel bij voorbaat te sterk leek voor de Talbot Lotus van Mangus, viel Mangus al op KP1 uit. Biesheuvel had daarmee theoretisch de titel voor het grijpen en leidde ook tot het moment dat de versnellingsbak van de M3 het begaf. Van der Heijden (Audi) erfde de leiding, maar viel ook uit en dus won Wouter Koenderink in de BMW CSL. Die winst bleek voldoende voor de Historics titel.

D63E1735

Uitblinkers
In alle tumult rondom de kampioenschappen zouden we bijna vergeten dat er ook veel te genieten was van auto’s én prestaties. En er was genoeg! Te beginnen met de WRC demo. Want waar we 15 jaren geleden nog niet blikte of bloosde bij de volgende groep A of WRC is ’t nu toch echt wel nostalgisch om ze te zien en horen. De bemodderde aanblik van N555BAT liet menigeen mijmeren over de finish van een proef als ‘Sweet Lamb’ in Wales in de jaren 90. Chapeau dat zij er waren! Maar er waren ook hele nieuwe aanwinsten, zoals Stan Pex die direct netjes met de Fabia Rally2 in de top 10 meedraaide en daarmee bijdroeg aan de Junior titel bij de navigatoren voor Jorie Christiaens. Ook mooi was er de Renault Rentree van Jan de Winkel. Notabene een top 4  tijd op proef 3 en ‘maar’ 17 seconden achter kersverse NRK kampioen Ben van de Laar. Tot slot was het Thomas Geerlings, met Timo van der Marel op de hotseat, die indruk maakte. Problemen tijdens de eerste boucle stonden een goed overall resultaat in de weg, maar in de tweede boucle was hij steevast in de top vijf te vinden.

D63E1149

Uitslag Jack’s International Drenthe Rally

Rostek- Kopczyk Škoda Fabia Rally2 59m19,5s Van Deijne – Verschuuren Hyundai I20 Rally2 +6,2s Vrielink – Van Koppen Ford Fiesta Rally2 +8,8s Van de Laar – Krieger Renault Clio Rally3 +2m53.6s De Winkel – Van Hoek Renault Clio Rally3 +3m11.2s Pex – Christiaens Škoda Fabia Rally2 +3m14,0s Wils – Stupers Mitsubishi Lancer Evo 7 +4m51,2s Brouwer – Van Goor Audi S1 +7m31,3s Van As – Crooijmans Toyota Yaris GR +9m12,9s Moree – Moree Mitsubishi Lancer Evo 6 +9m50.9s
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet