Div: De races in Macau op zaterdag
BMW-rijders Marciello en Dries Vanthoor domineerden de GT-kwalificatierace
Op zaterdag werden in Macau de eersre races verreden, in het geval van de FIA Formula Regional World Cup en de FIA GT World Cup de zogeheten Qualification Race respectievelijk Qualifying Race, ter bepaling van de startposities voor de hoofdwedstrijden van morgen, en in het geval van de Kumho FIA TCR World Tour de eerste van de beide wedstrijden van de seizoensfinale van dit weekeinde op het stratencircuit. Bij de formulewagens werd de race onder de safety-car beëindigd na een eerdere rode vlag vanwege een plotselinge regenbui. Hier won Ugo Ugochukwu. Bij de toerwagens was er een rode vlag nadat in de startronde de baan geblokkeerd was bij Lisboa. Lynk & Co-rijder Thed Björk haalde de overwinning binnen. Alleen de GT-race verliep grotendeels zonder incidenten. Raffaele Marciello en Dries Vanthoor maakten er een 1-2 voor BMW van.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: Macau Grand Prix Organizing Committee; FIA
Start van de Formula Regional-kwalificatierace met Ugochukwu (startnr. 4) en MP-rijder Goethe (1) vooraan
Na de kwalificatie op vrijdag die maar liefst zeven keer met de rode vlag onderbroken moest worden en daarmee in totaal bijna twee uur in beslag nam (wat de rijders op een extra bespreking op vrijdagavond kwam te staan), had R-Ace-rijder Ugo Ugochukwu de pole-position voor de kwalificatierace in handen. Hoewel er donkere wolken boven het circuit optrokken toen de rijders hun startposities innamen, begon de race onder droge omstandigheden. Ugochuckwu en Oliver Goethe (MP Motorsport) gingen zij-aan-zij door Mandarin, maar Ugochukwu nam in Lisboa de leiding. Een crash verderop in het veld leidde tot een interventie van de safety-car, waarna aan het eind van de derde ronde de race weer werd vrijgegeven. Ugochukwu behield de leiding bij de herstart, voor Goethe en Noel León (KCMG). In de zesde ronde raakten meerdere rijders van de baan, een duidelijk teken dat de regen had ingezet. De wedstrijd werd onderbroken met de rode vlag, zodat alle auto’s op regenbanden gezet konden worden. Daarna werd achter de safety-car nog een poging gedaan, maar staand water op de baan was de reden dat de race niet meer werd vrijgegeven. Daarmee won Ugochukwu voor Goethe en León. Freddy Slater (SJM Theodore Racing by Prema) werd vierde, voor Enzo Deligny (R-Ace).
Dries Vanthoor leidde de GT-race tot aan Lisboa in de eerste ronde
In de GT-race nam Dries Vanthoor in de WRT-BMW na de start kortstondig de leiding ten koste van zijn merkgenoot, pole-sitter Raffaele Marciello in de Toro Racing-BMW, maar bij het ingaan van Lisboa koos Vanthoor een iets te wijde lijn, waardoor Marciello de leiding weer kon overnemen. Vervolgens behield de Italiaan met Zwitserse licentie de eerste plaats en reed zo de overwinning naar huis. Vanthoor hield de druk erop en was zeker in de tweede racehelft de snelste man op de baan, maar vond geen gelegenheid om Marciello te passeren. Zo completeerde de Belg de 1-2 voor BMW. Antonio Fuoco, die in de openingsronde Maro Engel voorbijgestoken was, eindigde met de AF Corse-Ferrari als derde, voor de Duitser in de GMR-Mercedes. Met Augusto Farfus en Sheldon van der Linde op de vijfde en zesde plaats eindigden er vier BMW’s bij de eerste zes, ondanks een aanpassing van de ‘balance of performance’ voorafgaand aan de kwalificatierace. Porsche kwam niet echt in het verhaal voor, met de zevende en achtste plaats voor de beide Belgen Alessi Picariello en Laurens Vanthoor als beste klasseringen.
Lynk & Co-rijder Thed Björk won de eerste TCR-race en verkleinde daarmee zijn achterstand tot vijf punten op Michelisz
Ook in de TCR-race was de pole-sitter de winnaar, in dit geval Lynk & Co-coureur Thed Björk, die voor de derde keer dit seizoen als eerste werd afgevlagd. Voor de Zweed was het zijn eerste overwinning in Macau. Met zijn zege zorgde Björk er tegens voor dat Cyan Racing Lynk & Co de teamtitel binnen heeft. De race verliep niet zonder incidenten. Na de start, waarbij Björk de leiding nam voor Hyundai-rijder Mikel Azcona, ging het bij het uitkomen van Lisboa mis, na een mislukte aanval van Guerrieri op Ehrlacher. Daarop kwam Guerrieri in botsing met zijn GOAT-Honda-teamgenoot Butti en vervolgens kwamen de beide Honda’s dwars op de baan te staan, wat leidde tot de rode vlag. Na een lange onderbreking werd de race achter de safety-car hervat. Nadat de race weer was vrijgegeven, reed Björk vrij probleemloos naar de overwinning, voor Michelisz, die de tweede plaats in handen had gekregen van merkgenoot Azcona, die uiteindelijk derde werd. Michelisz’ voorsprong in de tussenstand op Björk is voorafgaand aan de slotrace nog maar vijf punten, wat morgen een spannende beslissing belooft. Achter Yann Ehrlacher (Lynk & Co) eindigde Honda-rijder Girolami als vijfde, voor Macau-routinier Rob Huff als beste Audi-coureur.