Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

NLS: Auer/Grenier winnen slotrace seizoen, Schuring op podium bij GT3-première, Adrenalin-BMW-rijders kampioen

241116 VLN Adrenalin
Blijdschap bij het BMW-team Adrenalin Motorsport, dat voor het zevende jaar op rij de NLS-kampioenstitel won

Het Canadees/Oostenrijkse duo Mikaël Grenier/Lucas Auer won met de Landgraf-Mercedes-AMG GT3 de 56e ADAC Barbarossa-Preis, de laatste NLS-race van het seizoen. Gestart vanaf de pole-position reed de Landgraf-Mercedes gedurende de hele race in de top mee. In de slotfase kwam Morris Schuring in de Manthey-EMA-“Grello”-Porsche, die hij deelde met de Turkse rijder Ayhancan Güven, nog dichtbij, maar een ‘code 60’ waardoor Schuring van het gas moest, terwijl Grenier er net voorbij was, besliste de strijd in het voordeel van de Mercedes. De Prosport-Aston Martin van Marek Böckmann, Nico Bastian en Adam Christodoulou eindigde op de derde plaats. De kampioenstitel ging voor het zevende jaar op rij naar Adrenalin Motorsport: Sven Markert, Ranko Mijatovic en Toby Goodman wonnen de BMW 240i Racing Cup-klasse en behaalden daarmee de algemene titel, omdat de Avia-W&S-Porsche Cayman van Joshua Bednarski, Lucas Daugaard en Moritz Oberheim in het derde uur was uitgevallen vanwege een defect relais van de brandstofpomp.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, X: @renedeboer)
Foto’s: VLN/Jan Brucke, Rebocar/R. de Boer


Met een temperatuur van net boven het vriespunt was het winters op de Nürburgring, maar anders dan in de afgelopen dagen was het in ieder geval niet mistig, zodat het evenement in ieder geval zoals gepland kon plaatsvinden, met de kwalificatie vanaf 8.30 uur en de vier-uursrace vanaf het middaguur. Daarmee werden alle twijfels weggenomen bij degenen die zich afvroegen hoe je medio november nog een race op de Nürburgring kunt laten verrijden.

241116 VLN Grello
De Manthey-EMA-'Grello'Porsche van Morris Schuring en Ayhancan Güven op weg naar de grid

In de kwalificatie was de Oostenrijker Lucas Auer in de nummer 48-Landgraf-Mercedes (Grenier/Auer) de snelste: op zijn laatste ronde liet Auer een tijd van 7.51,376 minuten noteren en was daarmee ruim 1,6 seconde sneller dan Frank Stippler, die de kwalificatie in de nummer 15-Scherer-Audi (Stippler/Winkelhock) gereden had. Achter de Prosport-Aston Martin (Böckmann/Bastian/Christodoulou) en de HRT-Mercedes (Fetzer/Wiebelhaus/Owega) stnd de Manthey-EMA-“Grello”-Porsche van Morris Schuring en Ayhancan Güven op de vijfde startplaats.

241116 VLN Start
Laatste NLS-racestart van het seizoen, de 56e ADAC-Barbarossa-Preis, met de Landgraf-Mercedes aan de leiding

Bij de start van de race nam Auer de leiding en sloeg snel een gat. Böckmann pakte de tweede plaats, Schuring reed de start in de “Grello”-Porsche en veroverde nog voor het opgaan van de Nordschleife de derde positie ten koste van Stippler in de Audi. Stippler maakte relatief snel het verloren terrein weer goed en in het eerste uur ontspon zich na een vroege stop van de Mercedes een mooie strijd tussen Auer, Stippler en Böckmann, terwijl Schuring keurig de vierde plaats consolideerde.

Voor de Scherer-Audi gingen de kansen op een goede klassering verloren toen Markus Winkelhock in het begin van het derde uur bij Quiddelbacher Höhe over een kerbstone de controle over de auto verloor en van de baan raakte. Daarmee ging de strijd aan kop tussen de Landgraf-Mercedes, de Manthey-Porsche en de Prosport-Aston Martin. Na 21 ronden kwam de Mercedes voor de laatste keer de pits in, Grenier nam het stuur over van Auer, die ook direct moest afreizen vanwege andere verplichtingen. Een ronde later stopte de Porsche, Güven stapte uit en Schuring stapte in voor de laatste stint. Na de stops was het verschil slechts acht seconden, wat een spannende ontknoping beloofde, maar een late ‘code 60’ toen de Mercedes er net voorbij was en Schuring het tempo moest reduceren, besliste de strijd in het voordeel van Auer en Grenier. Het was de eerste overwinning van Landgraf Motorsport in de serie, ook voor Auer en Grenier was het de eerste overwinning.

241116 VLN Morris Gerwin
Morris Schuring deelt zijn ervaringen met vader Gerwin, die in 2015 de Barbarossapreis-race op de Nordschleife won

Schuring was tevreden met het resultaat in zijn eerste race op de Nordschleife met een GT3-auto. “Natuurlijk jammer van die ‘code 60’ in de slotfase, waardoor ik geen aanval meer kon plaatsen, maar hier bij mijn eerste race met de ‘Grello’-Porsche direct op het podium te staan is een mooi succes. Ik heb veel ervaring opgedaan vandaag, ik heb er erg van genoten!”

241116 VLN Menten
Jos Menten in de Cup-911 van Scherer-PHX

Voor Jos Menten, die de Cup-Porsche 911 van het Scherer-PHX-team deelde met de Luxemburger Carlos Rivas, meervoudig winnaar van de amateurtitel in de Duitse Carrera Cup, was de race met nog iets meer dan een uur te gaan ten einde nadat Rivas gecrasht was bij Hohe Acht. Flynt Schuring, de jongere broer van Morris Schuring, reed dit weekeinde zijn eerste race op de Nordschleife voor het verkrijgen van zijn ‘permit’. Met de Porsche Cayman van het team Black Falcon eindigde hij als negende in de Cayman-klasse.

241116 VLN Flynt
Flynt Schuring reed met de Black Falcon-Cayman zijn eerste race op de Nordschleife

Nederlands klassesucces was er ook voor John van der Sanden, die tweede werd in de BMW 240i Racing Cup, achter het Adrenalin-trio Markert, Mijatovic en Goodman, dat de algemene NLS-titel behaalde. Piet-Jan Ooms eindigde met de BMW 330i van Sorg Rennsport als derde in de VR2-R+4WD-klasse.

241116 VLN Ooms
Derde plaats in de klasse voor Piet-Jan Ooms met de BMW 330i van Sorg Rennsport
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet