V8 Supercars: Will Brown wint Supercars kampioenschap in Adelaide. Teamgenoot Broc Feeney wint R23
Will Brown is de nieuwe Supercars kampioen. De 26-jarige Australiër is in het 64-jarige bestaan van het kampioenschap en treedt daarmee in de voetsporen van zijn voorganger Brodie Kostecki en SVG die voor het team van Red Bull Ampol Racing drie titels in de wacht wist te slepen. En ook in de voorlaatste wedstrijd op het stratencircuit van Adelaide heersten “The Bulls” Het team behaalde met Broc Feeney en Will Brown niet alleen een dubbeloverwinning maar tevens voortijdig het kampioenschap.
Will Brown is nieuwe Repco Supercars kampioen en heeft zeker een hele mooie toekomst voor zich.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull, Chevrolet Racing, DJR Shell V Power Racing/BJR Racing/PR
Will Brown wint Supercars kampioenschap in Adelaide. Teamgenoot Broc Feeney wint eerste wedstrijd
Om de titelstrijd open te houden moest Broc Feeney maar één ding doen. Winnen in Adelaide. Hij deed wat hij moest doen. Maar het was onvoldoende. Zijn teamgenoot Will Brown had aan een tweede plek voldoende om de prestigieuze Supercars-titel voortijdig veilig te stellen. Teamgenoot Broc Feeney wist dankzij een combinatie van snelheid en een slimme strategie de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap op zijn naam te schrijven. De door SVG aanbevolen Will Brown ontpopte zich bij het team van Red Bull Ampol Racing als een waardige opvolger.
Voor de eerste pitstopcyclus heersten de Tickford Mustangs van Thomas Randle en Cameron Waters terwijl Broc Feeney in de openingsfase zijn derde plek aan de Penrite Ford Mustang van Matt Payne moest prijsgeven. Een truc van de Red Bull Ampol Racing ingenieurs zorgde ervoor dat Broc Feeney dankzij een kortere stop de leiding kon nemen. De stops van de Tickford-rijders duurde gemiddeld 15-17 secs. terwijl men bij Feeney slechts 12 seconden nodig had.
Will Brown de kersverse kampioen.
Brown is na de eerste pitstopcylus slechts zesde maar behield het contact met de koplopers. Na de tweede cyclus komt Brown als vijfde terug op de baan maar vervolgens begon de leider in de tussenstand van het kampioenschap alle registers open te trekken. Vervolgens moest een aantal voor hem liggende concurrenten eraan geloven en met nog amper drie ronden te gaan wist Brown de Tickford Mustang van Cameron Waters te passeren en stelde daarmee zijn eerste Supercars-titel veilig. In het eerste wedstrijdgedeelte waren de Tickford Mustangs bijzonder sterk. Thomas Randle had met zijn Castrol Mustang teamgenoot Cameron Waters geheel onder controle.
Bij het aanbreken van de tweede pitstopcyclus in de 50e ronde ging Thomas Randle als eerste naar binnen. Teamgenoot Cameron Waters volgde in de ronde daarop. Broc Feeney volgde in de 52 ronde maar kwam nipt voor de Tickford Mustang van Cameron Waters weer terug op de baan. Daarna was de wedstrijdvolgorde Feeney, Waters, Randle, Brown en Payne. In de 57e ronde wist Brown Randle in Turn 9 te passeren. Vervolgens lag zijn focus op de Mustang van Cameron Waters. Het verschil tussen beiden bedroeg op dat moment nog maar liefst seconden.
De BJR Chevrolets deden het in de kwalificaties uitstekend. Mooi intern teamduel tussen André Heimgartner en Jaxon Evans die zich voor de eerste maal in de Top 10 wist te kwalificeren.
Maar met een behoorlijk hoog tempo liep Will heel snel op de Tickford Mustang van Cameron Waters in. Uiteindelijk moest de Tickford Racing-coureur in Turn 6 zin positie prijsgeven en Brown P2 kon innemen. Daarmee stelde de Red Bull Ampol Racing-coureur niet alleen de tweede plek veilig maar ook zijn allereerste Repco Supercars titel.
Erebus-coureur Jack LeBrocq werd vanwege de bevalling van zijn eerste kind door teameigenaresse Betty Saunders Klimenko afgelopen vrijdag terug naar huis gestuurd. LeBrocq werd door Cooper Murray vervangen die helaas bij verschillende incidentjes in de wedstrijd betrokken was. Volgens reglement had de Top 3 na afloop van de wedstrijd op het rechte stuk voor de tribunes tot stilstand moeten komen i.p.v. de pitlane. Rijders en teams liepen voor deze overtreding van het reglement flinke boetes op. Een zure gewaarwording…….
Na de Porsche Supercup, de Australische Supercars. Geen gemakkelijke opgave zoals Jaxon Evans afgelopen seizoen uitvond maar voor de eerste maal in de Top 10 kwalificatie in Adelaide.
Uitslag Adelaide 500 Race 23
1 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 1:47:07.659
2 87 Red Bull Ampol Racing Will Brown Chev Camaro ZL1 1:47:20.462
3 6 Monster Castrol Racing Cam Waters Ford Mustang GT 1:47:21.440
4 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 1:47:21.689
5 55 Monster Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 1:47:32.587
6 1 Erebus Motorsport Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 1:47:42.162
7 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Chev Camaro ZL1 1:47:48.662
8 7 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 1:47:49.745
9 11 Shell V-Power Racing Anton De Pasquale Ford Mustang GT 1:47:50.696
10 2 Mobil1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 1:47:56.695
Will Brown is nieuwe Repco Supercars kampioen en heeft zeker een hele mooie toekomst voor zich.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Red Bull, Chevrolet Racing, DJR Shell V Power Racing/BJR Racing/PR
Will Brown wint Supercars kampioenschap in Adelaide. Teamgenoot Broc Feeney wint eerste wedstrijd
Om de titelstrijd open te houden moest Broc Feeney maar één ding doen. Winnen in Adelaide. Hij deed wat hij moest doen. Maar het was onvoldoende. Zijn teamgenoot Will Brown had aan een tweede plek voldoende om de prestigieuze Supercars-titel voortijdig veilig te stellen. Teamgenoot Broc Feeney wist dankzij een combinatie van snelheid en een slimme strategie de voorlaatste wedstrijd van het kampioenschap op zijn naam te schrijven. De door SVG aanbevolen Will Brown ontpopte zich bij het team van Red Bull Ampol Racing als een waardige opvolger.
Voor de eerste pitstopcyclus heersten de Tickford Mustangs van Thomas Randle en Cameron Waters terwijl Broc Feeney in de openingsfase zijn derde plek aan de Penrite Ford Mustang van Matt Payne moest prijsgeven. Een truc van de Red Bull Ampol Racing ingenieurs zorgde ervoor dat Broc Feeney dankzij een kortere stop de leiding kon nemen. De stops van de Tickford-rijders duurde gemiddeld 15-17 secs. terwijl men bij Feeney slechts 12 seconden nodig had.
Will Brown de kersverse kampioen.
Brown is na de eerste pitstopcylus slechts zesde maar behield het contact met de koplopers. Na de tweede cyclus komt Brown als vijfde terug op de baan maar vervolgens begon de leider in de tussenstand van het kampioenschap alle registers open te trekken. Vervolgens moest een aantal voor hem liggende concurrenten eraan geloven en met nog amper drie ronden te gaan wist Brown de Tickford Mustang van Cameron Waters te passeren en stelde daarmee zijn eerste Supercars-titel veilig. In het eerste wedstrijdgedeelte waren de Tickford Mustangs bijzonder sterk. Thomas Randle had met zijn Castrol Mustang teamgenoot Cameron Waters geheel onder controle.
Bij het aanbreken van de tweede pitstopcyclus in de 50e ronde ging Thomas Randle als eerste naar binnen. Teamgenoot Cameron Waters volgde in de ronde daarop. Broc Feeney volgde in de 52 ronde maar kwam nipt voor de Tickford Mustang van Cameron Waters weer terug op de baan. Daarna was de wedstrijdvolgorde Feeney, Waters, Randle, Brown en Payne. In de 57e ronde wist Brown Randle in Turn 9 te passeren. Vervolgens lag zijn focus op de Mustang van Cameron Waters. Het verschil tussen beiden bedroeg op dat moment nog maar liefst seconden.
De BJR Chevrolets deden het in de kwalificaties uitstekend. Mooi intern teamduel tussen André Heimgartner en Jaxon Evans die zich voor de eerste maal in de Top 10 wist te kwalificeren.
Maar met een behoorlijk hoog tempo liep Will heel snel op de Tickford Mustang van Cameron Waters in. Uiteindelijk moest de Tickford Racing-coureur in Turn 6 zin positie prijsgeven en Brown P2 kon innemen. Daarmee stelde de Red Bull Ampol Racing-coureur niet alleen de tweede plek veilig maar ook zijn allereerste Repco Supercars titel.
Erebus-coureur Jack LeBrocq werd vanwege de bevalling van zijn eerste kind door teameigenaresse Betty Saunders Klimenko afgelopen vrijdag terug naar huis gestuurd. LeBrocq werd door Cooper Murray vervangen die helaas bij verschillende incidentjes in de wedstrijd betrokken was. Volgens reglement had de Top 3 na afloop van de wedstrijd op het rechte stuk voor de tribunes tot stilstand moeten komen i.p.v. de pitlane. Rijders en teams liepen voor deze overtreding van het reglement flinke boetes op. Een zure gewaarwording…….
Na de Porsche Supercup, de Australische Supercars. Geen gemakkelijke opgave zoals Jaxon Evans afgelopen seizoen uitvond maar voor de eerste maal in de Top 10 kwalificatie in Adelaide.
Uitslag Adelaide 500 Race 23
1 88 Red Bull Ampol Racing Broc Feeney Chev Camaro ZL1 1:47:07.659
2 87 Red Bull Ampol Racing Will Brown Chev Camaro ZL1 1:47:20.462
3 6 Monster Castrol Racing Cam Waters Ford Mustang GT 1:47:21.440
4 19 Penrite Racing Matthew Payne Ford Mustang GT 1:47:21.689
5 55 Monster Castrol Racing Thomas Randle Ford Mustang GT 1:47:32.587
6 1 Erebus Motorsport Brodie Kostecki Chev Camaro ZL1 1:47:42.162
7 8 R&J Batteries Racing Andre Heimgartner Chev Camaro ZL1 1:47:48.662
8 7 Snowy River Racing James Courtney Ford Mustang GT 1:47:49.745
9 11 Shell V-Power Racing Anton De Pasquale Ford Mustang GT 1:47:50.696
10 2 Mobil1 Truck Assist Racing Ryan Wood Ford Mustang GT 1:47:56.695