Div: Dit weekeinde GT's, toerwagens en Formule Regional in 71e editie Macau Grand Prix
Formule Regional is nu de klasse voor de formulewagens bij de Grand Prix van Macau
Dit weekeinde vindt een van de leukste autosportevenementen van het jaar plaats – helaas zonder aanwezigheid van AUTOSPORT.NL ter plekke en voor het eerst sinds mensenheugenis ook zonder Nederlandse rijder. Niettemin is de Grand Prix van Macau, die dit jaar zijn 71e editie beleeft, zeker de moeite om te volgen. De twee FIA World Cup-races, de FIA GT World Cup en de FIA FR World Cup, de eigenlijke Grand Prix, dit jaar voor het eerst met Formula Regional-auto’s, zijn de belangrijkste elementen van het weekeinde, gevolgd door de TCR World Tour. Alle races zijn te volgen via de livestream op diverse kanalen (o.a. YouTube en Facebook), Ziggo zendt in ons land de Formula Regional-race live uit (zondag vanaf 8.00 uur Nederlandse tijd).
Tekst: René de Boer (helaas niet vanuit Macau, X: @renedeboer)
Foto’s: Macau Grand Prix Organizing Committee
Omdat de FIA de Formule 3 graag exclusief voor het eigen kampioenschap in het voorprogramma van de F1 wil houden, en omdat er verder ook geen regionale of nationale kampioenschappen met die auto’s zijn, werd de World Cup-status in Macau toegekend aan de Formula Regional. Met zo’n 270 pk natuurlijk nog steeds geen kinderachtige auto’s, al liggen de rondetijden nu in Macau met rond de 2:33 wel bijna 30 seconden hoger dan die van de F3 vorig jaar.
Enkele rijders die er vorig jaar in de F3 al bij waren, keren nu in Macau met de Formule Regional terug, onder wie de Duitser Oliver Goethe, die onderdak vond bij MP Motorsport. Ook McLaren-junior Ugo Ugochukwu is erbij, hij rijdt voor R-Ace GP. De Mexicaan Noel León en de Spanjaard Mari Boya, beide uitkomend voor KCMG IXO by Pinnacle Motorsport, beschikken ook al over ervaring van vorig jaar, toen ze elk voor een Nederlands team reden, León voor Van Amersfoort Racing – dat er dit jaar niet bij is – en Boya voor MP Motorsport. De Brit Freddie Slater kent Macau van eerdere F4-optredens, hij rijdt voor SJM Theodore Prema Racing, dat in Macau vanwege de Theodore-historie altijd veel aandacht krijgt. Zijn teamgenoot is de Zweed Dino Beganovic, die vorig jaar ook al voor hetzelfde team in Macau in de F3 reed.
Sterk veld bij de GT's, hier Laurens Vanthoor voor Raffaele Marciello
Bij de GT’s is er een veld van 23 auto’s, logistiek het maximaal mogelijke in Macau vanwege het aantal beschikbare pitboxen. Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-AMG en Porsche zijn allemaal met fabrieksondersteunde teams vertegenwoordigd. Voor Audi rijden onder anderen de Duitser Christopher Haase en de Zwitser Ricardo Feller. BMW kan rekenen op het team WRT met Sheldon van der Linde en Dries Vanthoor, en team KRC met Augusto Farfus, Ferrari brengt Yifei Ye en Antonio Fuoco aan de start, Lamborghini zet Luca Engstler, Matteo Cairoli en Edoardo Mortara in, Mercedes-AMG heeft Ralf Aron, Dani Juncadella, Jules Gounon en Maro Engel in de gelederen en Porsche heeft inschrijvingen voor Thomas Preining, Laurens Vanthoor, Laurin Heinrich en Alessio Picariello. Een paar Aziatische rijders met ‘zilver’-status maken het veld vol.
De Kumho FIA TCR World Tour kent net als vorig jaar de seizoensafsluiting in Macau. Her moet gezegd dat de belangstelling voor de serie niet overhoudt. Hyundai en Lynk&Co zijn er met fabrieksteams, het Koreaanse merk met titelverdediger Norbert Michelisz Néstor Girolami en Mikel Azcona onder de vlag van BRC Hyundai N Squadra Corse en het Chinese merk met Thed Björk, Santiago Urrutia, Qinghua Ma en Yann Ehrlacher bij Lynk&Co Cyan Racing. Dan is het nog het team Goat Racing met drie Honda’s voor Esteban Guerrieri, Marco Butti en Dusan Borkovic, terwijl Macau-specialist Rob Huff met een Audi van Volcano Motorsport aan de start verschijnt. De rest van het veld bestaat voor het overgrote deel uit Aziatische rijders, van wie in alle redelijkheid geen wonderen kunnen worden verwacht.
Alle deelnemers van de 71e editie van de Macau Grand Prix bijeen
De races worden verreden op zaterdag en zondag. Het tijdschema is als volgt, met Nederlandse tijden tussen haakjes:
Zaterdag:
12.35-13.15 uur (5.35-6.15 uur): TCR Race 1 (10 ronden)
13.50-14.50 uur (6.50-7.50 uur): FIA GT World Cup kwalificatierace (12 ronden)
15.30-16.30 uur (8.30-9.30 uur): FIA FR World Cup kwalificatierace (10 ronden)
Zondag:
10.55-11.35 uur (3.55-4.35 uur): TCR Race 2 (10 ronden)
12.25-13.25 uur (5.25-6.25 uur): FIA GT World Cup race (16 ronden)
15.30-16.30 uur (8.30-9.30 uur): FIA FR World Cup race (15 ronden)