GT World Challenge Australia: Mostert en Talbot winnen kampioenschap in Bathurst met Arise-Ferrari
In hun eerste seizoen in de GT3-racerij wist Arise Racing GT het rijderskampioenschap op zijn naam te schrijven
De Fanatec GT World Challenge Australia powered by AWS sloot haar seizoen afgelopen weekend af met de Supercheap Auto Bathurst International, twee races van ieder een uur op het iconische circuit van Mount Panorama. Audi won op beide dagen met Melbourne Performance Centre-duo Will Brown en Brad Schumacher (Shaw & Partners / Kelso Electrical) en met Alex Peroni en Mark Rosser (Team BRM). De titel ging echter naar Chaz Mostert en Liam Talbot (Arise Racing GT).
Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: Jack Martin Photography
Talbot ving Race 1 op de zaterdag aan vanaf de pole position en behield de leiding tot de rijderswissels. Omdat hij en Mostert successtrafseconden hadden, duurde de pitstop voor de Ferrari 296 GT3 langer dan die van Brown en Schumacher. Het was Brown die naar de overwinning reed om de kampioenschapsstrijd mathematisch gezien in leven te houden. Door met de tweede plek de schade te beperken, hadden Mostert en Talbot nog een voorsprong van 24 punten. Brendon Leitch en Tim Miles (Dayle ITM) completeerden het Pro-Am podium voor Peroni en Rosser, en de Grove Racing-Mercedes-AMG van vader en zoon Stephen en Brenton Grove.
Brown en Schumacher liepen de rijderstitel mis, maar Melbourne Performance Centre wonnen wel het teamskampioenschap in Pro-Am
Sergio Pires (Valmont Racing), die het weekend in zijn eentje moest doen met de Audi R8 LMS Evo II door de late terugtrekking van zijn vaste bijrijder Marcel Zalloua, versloeg Mike Sheargold en Garth Walden (RAM Motorsport) voor de zege in de Am-klasse. Sheargold en Walden verzekerden zichzelf echter al met het Am-kampioenschap, nadat hun titelrivalen James en Theo Koundouris (Supabarn) uitvielen met een opgeblazen motor. De V12-Aston Martin van Valentino Astuti en Liam Dunn (KMB Motorsport) kwamen als eerste over de streep in de Trophy-klasse, die speciaal voor oudere GT3-auto's is.
Sheargold en Walden lieten de pech van 2023 achter zich en verdienden het Am-kampioenschap in 2024
UITSLAG RACE 1
Leitch kreeg de pole position voor Race 2 op de zondag in handen, nadat Mostert in de kwalificatie werd gediskwalificeerd voor het overschrijden van de maximale turbodruk. Zijn Nieuw-Zeelandse ploegmaat Miles behield de leiding na de verplichte pitstop, maar ze vielen terug naar P9 door een drive-through penalty. Jaxon Evans en Elliott Schutte namen de eerste plaats over in de andere Arise-Ferrari, maar zij kregen op hun beurt een tijdstraf van 5 seconden vanwege een unsafe release. Peroni en Rosser moesten vervolgens Declan Fraser en Peter Hackett (Triple Eight Race Engineering) achter zich houden om de overwinning te verdienen, en dat lukte. Mostert en Talbot werden derde na een indrukwekkende inhaalrace om het Pro-Am-kampioenschap in stijl te pakken. Evans en Schutte vielen terug naar de vierde positie, maar bleven nog voor Renee Gracie en Paul Stokell (OnlyFans) en Brown en Schumacher.
Liam Talbot mag zich een tweevoudig GT World Challenge Australia-kampioen noemen, mede dankzij bijrijder Mostert
De Koundouris-broers konden niet meehelpen aan punten pakken voor Tigani Motorsport, het team dat hun Supabarn-Mercedes-AMG runde, door de opgeblazen motor, maar de Valmont-Audi van Pires werd ook gerund door Tigani Motorsport. Dankzij nog een klassezege bij de amateurs in Race 2, bezorgde de solorijder Tigani Motorsport het kampioenschap in de Am-klasse. Het podium was hetzelfde met Sheargold en Walden op de tweede stek voor Ben Schoots en Shane Woodman (Black Wolf Motorsport). De Ferrari 458 Italia GT3 reed naar de overwinning in de Trophy-klasse in de handen van Stephen Coe.
Pires was oppermachtig in de klasse voor de amateurs tijdens beide races en won de Am-titel bij de teams voor Tigani Motorsport
UITSLAG RACE 2
Het seizoen 2025 van de Fanatec GT World Challenge Australia powered by AWS begint op 5 en 6 april op het Phillip Island Grand Prix Circuit, voordat het kampioenschap neer zal strijken op Sydney Motorsport Park, Queensland Raceway, Sandown Raceway, The Bend Motorsport Park en Hampton Downs Motorsport Park.