VLN: Morris Schuring met beroemde ‘Grello’-Porsche op de Nordschleife
Bij de vele fans van de lange-afstandsraces op de Nürburgring-Nordschleife is de geel-groene Porsche 911 van het lokale team Manthey, bekend onder de naam ‘Grello’, ongelooflijk populair. Coureur Morris Schuring uit Den Dolder wordt de eerste Nederlander die met deze auto in actie zal komen. De première voor Schuring met een GT3-auto op de Nordschleife vindt plaats tijdens de 56e ADAC-Barbarossa-Preis op 16 november, de laatste race van het seizoen van de Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS). “Toen de vraag kwam of ik met ‘Grello’ wilde racen, hoefde ik natuurlijk geen seconde na te denken. Dat is echt iets bijzonders”, lacht Schuring.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
De racehistorie van de ‘Grello’-Porsches gaat al terug tot de periode van 2006 tot en met 2011, toen de geel-groene Porsches van het team, toen nog onder leiding van oud-coureur Olaf Manthey, onder andere vijf keer de 24-uursrace op de Nürburgring wonnen. In 2013 voegden de broers Martin en Nicki Raeder hun team samen met de renstal van Olaf Manthey en vanaf 2017 keerde de Manthey-Porsche in de bekende kleuren, maar nu wat feller uitgevoerd, terug in de lange-afstandsraces op de Nürburgring. Teambaas Nicki Raeder kwam met de naam ‘Grello’, waarmee de kleur werd aangeduid van een mountainbike die hij ooit had. Sindsdien werd ‘Grello’ in de lange-afstandsraces een begrip. Zo is er onder andere een enorme merchandisecollectie, van modelauto’s tot kleding. In 2021 behaalde Manthey opnieuw de overwinning in de 24-uursrace op de Nürburgring met een ‘Grello’-Porsche. Vorig jaar won het Manthey-team met een Porsche onder de naam ‘Grello’ met Thomas Preining bovendien de kampioenstitel in de prestigieuze Duitse raceserie DTM.
De Nordschleife, het beroemde, ruim 20 kilometer lange circuit in de Eifel, is de thuisbasis van de ‘Grello’-Porsche. In april van dit jaar behaalden Laurens Vanthoor en Kévin Estre met de geel-groene Manthey-Porsche al een overwinning in een race van de Nürburgring Langstrecken-Serie. Tijdens de laatste race van het seizoen komt Morris Schuring samen met de Turkse Porsche-fabrieksrijder Ayhancan Güven de in de ‘Grello’-Porsche met het startnummer 911 in actie. “Ik vind het heel gaaf en ook wel een hele eer dat ik deze gelegenheid krijg”, zegt Schuring. “Met 19 jaar in in de ‘Grello’-Porsche te mogen rijden en ook als eerste Nederlander, dat is iets bijzonders!”
Het wordt voor Schuring de eerste race met een GT3-auto op de Nordschleife, waar hij tot dusver met minder krachtige auto’s uit de Porsche Cup- en GT4-klassen aan de start verscheen. “Ik ken het circuit inmiddels wel en ook de auto is vertrouwd voor me, want daarmee heb ik immers al het hele seizoen in het FIA WEC en de GT World Challenge gereden”, aldus de coureur. “Op de Nordschleife is het nog wel een extra dimensie, maar ik kijk er enorm naar uit!”
De enige onzekere factor is het weer, dat in de Eifel medio november nog wel eens een streep door de rekening zou kunnen halen. “Ja, dat weet je daar natuurlijk nooit”, lacht Schuring, “maar dat kan op de Nürburgring zelfs in de zomer.” Overigens kent de familie Schuring een succesvolle historie bij de ADAC-Barbarossa-Preis, traditioneel de laatste wedstrijd van het raceseizoen op de Nordschleife. In 2015 won vader Gerwin Schuring die wedstrijd, die toen vanwege mist eerst werd uitgesteld en later vanwege de omstandigheden ook werd ingekort. Gerwin Schuring behaalde het succes toen met een Porsche-Cup-auto, een feit dat sindsdien niet meer voorgekomen is. “Het zou natuurlijk prachtig zijn als ik daar ook goed kan scoren en zo de traditie kan voortzetten”, zegt Morris Schuring.