NASCAR: Ryan Blaney prolongeert zichzelf met zege naar Championship 4 in omstreden wedstrijd Martinsville
Penske-coureur Ryan Blaney deed het opnieuw. Voor het tweede achtereenvolgende jaar wist regerend kampioen Ryan Blaney zich in de ronde van 8 op Martinsville voor de Championship4 Finale te plaatsen. De Hendrick Motorsports-coureurs Kyle Larson en Chase Elliott eindigden respectievelijk als tweede en derde maar wisten zich niet voor de finale Phoenix te plaatsen.

Links Denny Hamlin en rechts Ryan Blaney. Hamln mist andermaal de titelstrijd in zijn lange carriere terwijl Blaney voor het tweede achtereenvolgende jaar een mooi vooruitzicht heeft om de titel te prolongeren.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Toyota Racing USA/NASCAR

Chase Elliott onder druk van William Byron. Elliott wist zich niet voor de Championship4 volgende week in Phoenix te kwalificeren.
Ryan Blaney prolongeert zichzelf met zege naar Championship 4 in omstreden wedstrijd Martinsville
Terwijl Blaney afgelopen zondag als overtuigend winnaar uit de Xfinity 500 kwam, deed JGR Toyota-coureur Christopher Bell in de allerlaatste bocht een vergeefse poging om concurrent William Byron van de Championship4 in Phoenix volgende week te weerhouden. In de allerlaatste rond ging Bell hard door Turn 3 en passeerde teamgenoot Bubba Wallace voor het enige punt dat hij nodig had, gleed vervolgens met een soort ‘’Ross Chastain-achtige “wallride langs de muur, maar kwam weer keurig terug op de baan en leek met een 18e plek positie aanvankelijk verzekerd van een plek in de Championship 4. Het was duidelijk dat Wallace hulp verleend had. In zijn allerlaatste ronde was hij maar liefst 2,5 seconde langzamer dan in de ronde daarvoor. De wedstrijdleiding stond direct onder vuur en besloot Bell van de 18e naar de 22e plek terug te zetten. Dit betekende dat Byron vier punten opschoof en zich hiermee voor de Championship4 plaatste. Maar in principe was dit net zo omstreden.
In de 486e van de 500 ronden tellende wedstrijd nam Penske-coureur Ryan Blaney de leiding van Chase Elliott over en wist op de short track van Martinsville een voorsprong van maar liefst 2,593 secs op te bouwen. Na een herstart in de 414e ronde wist Blaney met een achterstand van meer dan drie seconden zowel Elliott als Larson eerder in te halen. Overigens won Chase Elliott wel het eerste wedstrijdsegment.

Slechts een negende plek voor Brad Keselowski die een schitterende wedstrijd reed maar door het Chevrolet front volledig werd afgeblokt.
Ryan Blaney: “Ik ben helemaal uitgeput. Ik heb niets meer over. Een goed gevecht en deze auto hield het langer vol dan de meeste waardoor ik wat terrein kon winnen” Voor Blaney betekende het de dertiende overwinning in zijn carriere, zijn derde seizoenszege en de tweede op de 0.526 korte baan. Met zijn zege voegt Blaney zich bij zijn teamgenoot Joey Logano die zich al eerder voor de Championship4 wist te kwalificeren. Overigens maakte Blaney gebruik van optionele Goodyears die aan de rechterkant van de auto zaten terwijl de zachte compound aan de linkerkant gemonteerd was. In totaal reed Ryan Blaney 32 ronden aan de leiding.
Ryan Blaney: “ Ik vond het jammer dat ik met sommige mensen tegen hun achterbumper aan moest rijden maar ik moest het doen. Ik had het liever niet gedaan maar het was een lange avond maar ik moest op gang komen. Het was fijn om Elliott op cleane wijze te passeren. Ik waardeer het dat iedereen de No12 Ford door de avond heeft heen geholpen. Ik ben in lange tijd nog nooit zo vermoeid na een wedstrijd geweest.”
William Byron eindigde achter Austin Cindric en Denny Hamlin(die na een trainingscrash met de reserveauto moest starten en ook enige tijd aan de leiding reed) terwijl de Chevrolets van Austin Dillon en Ross Chastain hun merkgenoot tegen de concurrentie naast elkaar volledig afblokten. Brad Keselowski reed met zijn RFK Ford Mustang maar liefst 170 ronden aan de leiding en won zelfs het tweede wedstrijdsegment. Nog voordat Bell bestraft werd was Byron ervan overtuigd dat Christopher Bell de regels had overtreden.

Weer geen titel voor Denny Hamlin.
William Byron: “Hij reed tegen de muur en er staat nu duidelijk in het reglement dat dit niet toegestaan is. Na het incident in 2022 met Ross Chastain zaten we allemaal in vergaderingen en werd er besproken dat er een regel moest komen. Bell’s voorbanden kwamen gewoon van de grond toen hij Turn 4 uitkwam.”
Nadat de wedstrijdleiding een beslissing had genomen was Bell wel zo sportief om Byron met zijn promotie naar de Championship4 te feliciteren. In de wedstrijd wist Bell zich zowel van een vroeg spin in Turn 2 en een niet geplande pitstop te herstellen. Bell moest overigens opnieuw naar binnen omdat een wiel niet goed vast was gezet. Indien Bell zijn positie had behouden dan had hij Byron voor een plek in de Championship4 verslagen.

Het trucje van Christopher Bell om zich voor de Championship4 te kwalificeren werkte echter niet.
Christopher Bell: “Dit is natuurlijk Martinsville en de laatste ronde van 8. Helaas zat ik aan de verkeerde kant. Ik heb veel fouten gemaakt en gewoon een slordige wedstrijd gereden. Het is jammer dat het dan op een “bal land strike call” als deze aankomt. Je kunt naar beide kanten van het hek kijken. De Chevy-organisatie had veel blokkades gaande zodat Byron geen posities kon verliezen. In de laatste ronde gleed ik tegen de muur en hield gewoon mijn voet op het gas en ik denk dat een verloren zet was.”
Shane van Gisbergen eindigde op Martinsville als twaalfde. “Ik heb nog nooit een twaalfde plek gevierd maar deze zeker wel” was het commentaar achteraf. Tyler Reddick, William Byron, Joey Logano en Ryan Blaney gaan volgende zondag in Phoenix uitmaken wie er dit jaar kampioen gaat worden.

Teamgenoot Bubba Wallace was ruim 2.5 secs. langzamer om zijn JGR Teamgenoot Christopher Bell aan een plek in de Championship4 te helpen.
Commentaar autosport.nl
"Het is duidelijk gebleken dat de criteria voor de Championship 4 niet voldoen. Het idee van de playoffs werd ooit ingevoerd omdat het team van Hendrick Motorsports met Jimmie Johnson te dominant was. Het functioneerde tot een aantal jaren geleden. Fabrikanten trekken werkelijk allerlei trucjes uit de kast om zich voor de Championship 4 te kwalificeren. Het trucje van JGR-Racing met Christopher Bell en Bubba Wallace werkte niet. Het was iets te doorzichtig. Anderzijds was er gedurende de wedstrijd een colonne van Chevrolets die het o.a. voor de concurrentie en Brad Keselowski passeren onmogelijk maakten.

Een teleurgestelde boosdoener. Christopher Bell.
Realistisch gezien heeft ook William Byron in de Championship 4 weinig te zoeken maar de NASCAR-organisatie had een enorm gezichtsverlies geleden als men het in de Championship 4 zonder een auto van Hendrick Motorsports had moeten stellen want de paradepaardjes Larson en Elliott haalden het qua punten niet. Globaal ontplofte het internet dan ook gisteravond na afloop van de wedstrijd op Martinsville. Had men een normale puntentelling gehanteerd dan had men voor de finale in Phoenix een groot aantal kanshebbers gehad. De puntentelling en de playoffs dienen dan ook danig herzien te worden om de geloofwaardigheid in de sport te behouden."

Ryan Blaney kwalificeerde zich op eigen kracht voor de Championship4.
Uitslag Xfinity 500 Martinsville
1. (14) Ryan Blaney (P), Ford, 500 ronden
2. (2) Chase Elliott (P), Chevrolet, 500 ronden
3. (9) Kyle Larson (P), Chevrolet, 500 ronden
4. (24) Austin Cindric, Ford, 500 ronden
5. (37) Denny Hamlin (P), Toyota, 500 ronden
6. (3) William Byron (P), Chevrolet, 500 ronden
7. (10) Austin Dillon, Chevrolet, 500 ronden
8. (22) Ross Chastain, Chevrolet, 500 ronden
9. (18) Brad Keselowski, Ford, 500 ronden
10. (12) Joey Logano (P), Ford, 500 ronden

Ryan Blaney en zijn crew.

Links Denny Hamlin en rechts Ryan Blaney. Hamln mist andermaal de titelstrijd in zijn lange carriere terwijl Blaney voor het tweede achtereenvolgende jaar een mooi vooruitzicht heeft om de titel te prolongeren.
Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Toyota Racing USA/NASCAR

Chase Elliott onder druk van William Byron. Elliott wist zich niet voor de Championship4 volgende week in Phoenix te kwalificeren.
Ryan Blaney prolongeert zichzelf met zege naar Championship 4 in omstreden wedstrijd Martinsville
Terwijl Blaney afgelopen zondag als overtuigend winnaar uit de Xfinity 500 kwam, deed JGR Toyota-coureur Christopher Bell in de allerlaatste bocht een vergeefse poging om concurrent William Byron van de Championship4 in Phoenix volgende week te weerhouden. In de allerlaatste rond ging Bell hard door Turn 3 en passeerde teamgenoot Bubba Wallace voor het enige punt dat hij nodig had, gleed vervolgens met een soort ‘’Ross Chastain-achtige “wallride langs de muur, maar kwam weer keurig terug op de baan en leek met een 18e plek positie aanvankelijk verzekerd van een plek in de Championship 4. Het was duidelijk dat Wallace hulp verleend had. In zijn allerlaatste ronde was hij maar liefst 2,5 seconde langzamer dan in de ronde daarvoor. De wedstrijdleiding stond direct onder vuur en besloot Bell van de 18e naar de 22e plek terug te zetten. Dit betekende dat Byron vier punten opschoof en zich hiermee voor de Championship4 plaatste. Maar in principe was dit net zo omstreden.
In de 486e van de 500 ronden tellende wedstrijd nam Penske-coureur Ryan Blaney de leiding van Chase Elliott over en wist op de short track van Martinsville een voorsprong van maar liefst 2,593 secs op te bouwen. Na een herstart in de 414e ronde wist Blaney met een achterstand van meer dan drie seconden zowel Elliott als Larson eerder in te halen. Overigens won Chase Elliott wel het eerste wedstrijdsegment.

Slechts een negende plek voor Brad Keselowski die een schitterende wedstrijd reed maar door het Chevrolet front volledig werd afgeblokt.
Ryan Blaney: “Ik ben helemaal uitgeput. Ik heb niets meer over. Een goed gevecht en deze auto hield het langer vol dan de meeste waardoor ik wat terrein kon winnen” Voor Blaney betekende het de dertiende overwinning in zijn carriere, zijn derde seizoenszege en de tweede op de 0.526 korte baan. Met zijn zege voegt Blaney zich bij zijn teamgenoot Joey Logano die zich al eerder voor de Championship4 wist te kwalificeren. Overigens maakte Blaney gebruik van optionele Goodyears die aan de rechterkant van de auto zaten terwijl de zachte compound aan de linkerkant gemonteerd was. In totaal reed Ryan Blaney 32 ronden aan de leiding.
Ryan Blaney: “ Ik vond het jammer dat ik met sommige mensen tegen hun achterbumper aan moest rijden maar ik moest het doen. Ik had het liever niet gedaan maar het was een lange avond maar ik moest op gang komen. Het was fijn om Elliott op cleane wijze te passeren. Ik waardeer het dat iedereen de No12 Ford door de avond heeft heen geholpen. Ik ben in lange tijd nog nooit zo vermoeid na een wedstrijd geweest.”
William Byron eindigde achter Austin Cindric en Denny Hamlin(die na een trainingscrash met de reserveauto moest starten en ook enige tijd aan de leiding reed) terwijl de Chevrolets van Austin Dillon en Ross Chastain hun merkgenoot tegen de concurrentie naast elkaar volledig afblokten. Brad Keselowski reed met zijn RFK Ford Mustang maar liefst 170 ronden aan de leiding en won zelfs het tweede wedstrijdsegment. Nog voordat Bell bestraft werd was Byron ervan overtuigd dat Christopher Bell de regels had overtreden.
Weer geen titel voor Denny Hamlin.
William Byron: “Hij reed tegen de muur en er staat nu duidelijk in het reglement dat dit niet toegestaan is. Na het incident in 2022 met Ross Chastain zaten we allemaal in vergaderingen en werd er besproken dat er een regel moest komen. Bell’s voorbanden kwamen gewoon van de grond toen hij Turn 4 uitkwam.”
Nadat de wedstrijdleiding een beslissing had genomen was Bell wel zo sportief om Byron met zijn promotie naar de Championship4 te feliciteren. In de wedstrijd wist Bell zich zowel van een vroeg spin in Turn 2 en een niet geplande pitstop te herstellen. Bell moest overigens opnieuw naar binnen omdat een wiel niet goed vast was gezet. Indien Bell zijn positie had behouden dan had hij Byron voor een plek in de Championship4 verslagen.

Het trucje van Christopher Bell om zich voor de Championship4 te kwalificeren werkte echter niet.
Christopher Bell: “Dit is natuurlijk Martinsville en de laatste ronde van 8. Helaas zat ik aan de verkeerde kant. Ik heb veel fouten gemaakt en gewoon een slordige wedstrijd gereden. Het is jammer dat het dan op een “bal land strike call” als deze aankomt. Je kunt naar beide kanten van het hek kijken. De Chevy-organisatie had veel blokkades gaande zodat Byron geen posities kon verliezen. In de laatste ronde gleed ik tegen de muur en hield gewoon mijn voet op het gas en ik denk dat een verloren zet was.”
Shane van Gisbergen eindigde op Martinsville als twaalfde. “Ik heb nog nooit een twaalfde plek gevierd maar deze zeker wel” was het commentaar achteraf. Tyler Reddick, William Byron, Joey Logano en Ryan Blaney gaan volgende zondag in Phoenix uitmaken wie er dit jaar kampioen gaat worden.
Teamgenoot Bubba Wallace was ruim 2.5 secs. langzamer om zijn JGR Teamgenoot Christopher Bell aan een plek in de Championship4 te helpen.
Commentaar autosport.nl
"Het is duidelijk gebleken dat de criteria voor de Championship 4 niet voldoen. Het idee van de playoffs werd ooit ingevoerd omdat het team van Hendrick Motorsports met Jimmie Johnson te dominant was. Het functioneerde tot een aantal jaren geleden. Fabrikanten trekken werkelijk allerlei trucjes uit de kast om zich voor de Championship 4 te kwalificeren. Het trucje van JGR-Racing met Christopher Bell en Bubba Wallace werkte niet. Het was iets te doorzichtig. Anderzijds was er gedurende de wedstrijd een colonne van Chevrolets die het o.a. voor de concurrentie en Brad Keselowski passeren onmogelijk maakten.

Een teleurgestelde boosdoener. Christopher Bell.
Realistisch gezien heeft ook William Byron in de Championship 4 weinig te zoeken maar de NASCAR-organisatie had een enorm gezichtsverlies geleden als men het in de Championship 4 zonder een auto van Hendrick Motorsports had moeten stellen want de paradepaardjes Larson en Elliott haalden het qua punten niet. Globaal ontplofte het internet dan ook gisteravond na afloop van de wedstrijd op Martinsville. Had men een normale puntentelling gehanteerd dan had men voor de finale in Phoenix een groot aantal kanshebbers gehad. De puntentelling en de playoffs dienen dan ook danig herzien te worden om de geloofwaardigheid in de sport te behouden."

Ryan Blaney kwalificeerde zich op eigen kracht voor de Championship4.
Uitslag Xfinity 500 Martinsville
1. (14) Ryan Blaney (P), Ford, 500 ronden
2. (2) Chase Elliott (P), Chevrolet, 500 ronden
3. (9) Kyle Larson (P), Chevrolet, 500 ronden
4. (24) Austin Cindric, Ford, 500 ronden
5. (37) Denny Hamlin (P), Toyota, 500 ronden
6. (3) William Byron (P), Chevrolet, 500 ronden
7. (10) Austin Dillon, Chevrolet, 500 ronden
8. (22) Ross Chastain, Chevrolet, 500 ronden
9. (18) Brad Keselowski, Ford, 500 ronden
10. (12) Joey Logano (P), Ford, 500 ronden

Ryan Blaney en zijn crew.