Sportscars: Morris Schuring sluit eerste FIA WEC-seizoen als tweede in eindstand af
Het binnenhalen van de tweede plaats in de eindstand van de LMGT3-klasse in het FIA World Endurance Championship (WEC), het wereldkampioenschap voor sportwagens, was voor coureur Morris Schuring uit Den Dolder het doel in de laatste race van het seizoen op het Bahrain International Circuit. Daarin slaagde hij samen met zijn teamgenoten, de Australiër Yasser Shahin en de Oostenrijker Richard Lietz, met verve. Met de Porsche 911 GT3 R van het Duitse team Manthey EMA eindigde het trio in de acht-uursrace als vijfde in de klasse, wat ruimschoots genoeg punten opleverde om de “runner-up”-positie in de eindstand veilig te stellen. “We hebben het maximale eruit gehaald, met dit resultaat mogen we tevreden zijn. Ik kijk terug op een prachtig seizoen”, zei Schuring, die als hoogtepunt de klasse won tijdens de 24 Uur van Le Mans.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Met temperaturen van boven de 30 graden en een ruwe asfaltstructuur van het circuit vormde de afsluitende race van het FIA WEC in Bahrein geen gemakkelijke opgave. In de drie vrije trainingen, waarin het er vooral om ging om amateurrijder Yasser Shahin zoveel mogelijk rijtijd te geven, eindigde de Porsche met het startnummer 91 op de plaatsen 11, 13 en 16 in de klasse. Shahin reed als altijd ook de kwalificatie, waarin hij de 14e startplaats behaalde. “We zaten er goed bij om in de ‘hyperpole’, de sessie voor de tien snelste teams, terecht te komen, maar helaas werd de rondetijd geschrapt vanwege het overschrijden van de ‘track limits’, de afgrenzing van de baan”, legde Schuring uit. “Die startpositie maakt voor de rest niet zoveel uit, want in een race van acht uur kun je veel goedmaken. Het wordt vooral zaak om de banden zo lang mogelijk goed te houden.”
In de race nam Shahin de start voor zijn rekening en hield zich te midden van de zware competitie in de klasse sterk staande. “Naast zijn optreden in Le Mans was dit voor Yasser echt zijn beste race”, zei Schuring. “Hij heeft een driedubbele stint gereden in de hitte, geen fouten gemaakt, de banden heel gehouden, echt top! Vervolgens stapte Richie (Richard Lietz, red.) in, die had de moeilijkste opgave, omdat hij moest dubbelstinten en geen nieuwe banden kreeg, maar die reed heel mooi naar voren. Toen kwam ik in de auto. In mijn tweede ronde kwam de safety-car de baan op, waarmee we wat pech hadden. Uiteindelijk kwam ik als vijfde over de eindstreep, ik denk dat dat voor ons het maximale was. Ik heb in een paar situaties besloten om geen risico te nemen en de auto heel te houden, dat is goed uitgepakt. Ik ben blij dat het zo geëindigd is. Tweede in de eindstand, een mooi seizoen waar we heel tevreden over kunnen zijn!”
Tevreden was ook Nicki Raeder, een van de twee topmannen van het team Manthey. “We zijn zeer onder de indruk van wat Morris heeft laten zien”, zei hij. “Geen fouten gemaakt, zeer snel en ondanks zijn nog jonge leeftijd slaagt hij er ook in, het team naar een hoger plan te tillen, met zijn persoonlijkheid, de manier waarop hij met mensen omgaat en ze kan motiveren. De performance spreekt voor zich, ik ben echt super enthousiast!” Die mening deelt Thomas Laudenbach, hoofd autosport van Porsche: “Morris kan uitermate trots zijn op het seizoen dat hij heeft beleefd. Natuurlijk geldt dat voor het hele Manthey-team, maar wat hij heeft laten zien, bij de hoge druk die er hier in het FIA WEC heerst, dat was een geweldige prestatie waarmee ik Morris van harte kan feliciteren. Een prachtige prestatie waarop hij kan voortbouwen. Ik denk dat hij positief naar de toekomst kan kijken!” Eind deze maand, van 28 tot en met 30 november, staat voor Schuring nog de finale van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup op het circuit van Jeddah in Saoedi-Arabië op het programma.