Sportscars: Toyota-rijders Buemi, Hartley en Hirakawa winnen slotrace FIA WEC-seizoen, Toyota wint merkentitel, Porsche-coureurs Lotterer, Vanthoor en Estre rijderskampioen (lang)
Laatste racestart van het WEC-seizoen met de uiteindelijk winnende nummer 8-Toyota vanaf pole aan de leiding
Door een aanrijding in de beginfase leken de kansen op succes voor de van pole gestarte nummer 8-Toyota van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa in de afsluitende FIA WEC-race in Bahrein al verkeken, maar een sterke tweede racehelft van met name Buemi zorgde ervoor dat het trio na de acht uur lange race uiteindelijk toch de overwinning binnenhaalde. Met hun tweede zege van het seizoen na São Paulo hielpen ze Toyota ook aan de merkentitel. De rijderstitel was een feit voor het Porsche-trio Laurens Vanthoor, Kévin Estre en André Lotterer in de nummer 6, ondanks een race met veel incidenten en fouten. De beide hypercars met Nederlandse inbreng, de BMW van Robin Frijns en de Toyota van Nyck de Vries, vielen uit door technische problemen. De laatste GT3-overwinning van het seizoen was voor de nummer 55-Vista-AF Corse-Ferrari (Hériau/Mann/Rovera). De Porsche met Morris Schuring werd vijfde in de klasse, waarmee de 1-2 voor het Manthey-Porsche team in de eindstand van het kampioenschap een feit was.
Tekst: René de Boer (vanuit Bahrein, X: @renedeboer)
Foto’s: Porsche/Jürgen Tap, Prescott Motorsport/Rick Kiewiet, Rebocar/R. de Boer
De race kende een turbulent begin toen de nummer 6-Porsche met Laurens Vanthoor aan het stuur in de mêlée van de startronde geraakt werd door de nummer 50-Ferrari met Miguel Molina als rijder. Vanthoor viel daarop ver terug, waardoor de titelkansen voor de als favoriet beschouwde Porsche-equipe opeens flink slonken. De van pole gestarte nummer 8-Toyota met Buemi aan het stuur werd in het eerste uur geraakt door Koizumi in de nummer 82-TF Sport-Corvette. De Toyota ging in de rondte en verloor daarmee de leiding, de Japanner incasseerde een straf van vijf seconden.
De nummer 7-Toyota met onder anderen Nyck de Vries behoorde tot de uitvallers
Voor Robin Frijns en zijn teamgenoten René Rast en Sheldon van der Linde was de race in het vierde uur voortijdig ten einde. “Onze race liep goed, totdat ik meer en meer vermogen verloor. Helaas kon dat niet zo één, twee drie verholpen worden. Jammer”, aldus onze landgenoot. Ook voor Nyck de Vries en zijn teamgenoten Mike Conway en Kamui Kobayashi stond de race niet onder een gelukkig gesternte. Aanvankelijk reed de nummer 7-Toyota goed voorin mee, maar in het vijfde uur verloor de auto zienderogen aan snelheid en viel Kobayashi, die op dat moment aan het stuur zat, ver terug. Daarmee waren de kansen op de titel, die na de aanvankelijke pech voor de nummer 6-Porsche in het Toyota-kamp toch weer opleefden, definitief verkeken. Na 175 ronden was de opgave een feit.
De nummer 6-Porsche kwam weer goed naar voren
In de tweede racehelft kwam de nummer 6-Porsche na het malheur uit de beginfase gestaag naar voren, waar de nummer 50-Ferrari het goed deed, totdat een lekke band links achter in de 201e ronde, na een aanrijding door de nummer 36-Alpine het Italiaanse team veel tijd kostte. Vijf ronden later kwamen de nummer 8-Toyota, de nummer 6-Porsche en de nummer 15-BMW alle drie binnen voor wart normaliter hun laatste pitstop zou zijn. De nummer 5-Porsche stopte een ronde later. De nummer 8-Toyota was in de laatste twee uur de snelste auto in het veld, getuige ook de snelste raceronde van Sébastien Buemi in ronde 208, waarmee de auto in een goede positie kwam.
Tweede seizoenszege voor de nummer 8-Toyota na São Paulo
Met nog 42 minuten te gaan kwam het bericht dat de nummer 6-Porsche een ‘drive-through’ kreeg vanwege een overtreding van de regels tijdens een ‘full-course yellow’, net als onder andere de nummer 99-Proton-Porsche en de nummer 94-Peugeot. Daarmee viel de nummer 6-Porsche terug tot de elfde plaats, met vervolgens ook nog een tijdstraf van vijf seconden als gevolg van eerder contact tussen de beide broers Vanthoor, Laurens in de Porsche en Dries in de nummer 15-BMW. Voor de rijderstitel maakte dat echter geen verschil meer na de uitval van de nummer 7-Toyota, al was er nog even een spannend momentje toen Vanthoor de nummer 36-Alpine met Milesi aantikte. Nog eens vijf strafseconden voor Vanthoor, die tijdens deze race ongewoon veel fouten maakte. Uiteindelijk was ook de elfde plaats genoeg voor de rijderstitel voor André Lotterer, Kévin Estre en Laurens Vanthoor.
Porsche won de rijderstitel met Laurens Vanthoor, Kévin Estre en André Lotterer
Vooraan reed de nummer 8-Toyota met Sébastien Buemi aan het stuur naar de overwinning, waarmee Toyota ook de wereldtitel voor constructeurs binnenhaalde. Daarachter woedde een intense strijd tussen Matt Campbell in de nummer 5-Porsche en Antonio Giovinazzi in de nummer 51-Ferrari om de tweede plaats. Met een agressieve manoeuvre zette Giovinazzi de Ferrari ernaast en pakte de tweede plaats. De Porsche eindigde als derde, voor de nummer 93-Peugeot (Jensen/Müller/Vergne), de nummer 35-Alpine (Chatin/Habsburg/Gounon) en de enig overgebleven BMW, de nummer 15 (D. Vanthoor/Marciello/Wittmann), die eerder nog verder vooraan gereden had, maar in de slotfase kwam Dries Vanthoor mede als gevolg van een foute bandenkeuze tekort voor een betere klassering.
De nummer 55-Vista-AF Corse-Ferrari won de GT3-klasse
In de GT3-klasse leek de nummer 81-TF Sport-Corvette met Tom van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood lange tijd op weg naar de overwinning met een sterk gereden race, waarin het trio een groot deel het tempo bepaalde. Een foute bandenkeuze in de slotfase kostte echter de zege. De strijd werd beslist in de hectische slotfase die volgde op de herstart na de laatste safety-car-interventie met nog zo’n drie kwartier te gaan. Daarin kwam de nummer 55-Vista-AF Corse-Ferrari sterk naar voren, wat de basis legde voor de overwinning van François Hériau, Simon Mann en Alessio Rovera. De beide TF Sport-Corvettes behaalden de tweede plaats met Van Rompuy, Andrade en Eastwood in de nummer 81 en de derde plaats met Hiroshi Koizumi, Sébastian Baud en Daniel Juncadella in de nummer 82. De Iron Lynx-Lamborghini van Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Matteo Cairoli eindigde als vierde, gevolgd door de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche van Morris Schuring, Yasser Shahin en Richard Lietz. “Met name na de herstart na de laatste safety-car-fase was het heel hectisch, het hele veld zat enorm dicht bij elkaar. Op het rechte stuk kwam ik wat snelheid tekort en met het oog op de tweede plaats in de eindstand wilde ik ook niet al teveel risico nemen. Met de vijfde plaats ben ik ook wel tevreden”, zei Schuring. Inderdaad werd de bezetting van de Manthey-EMA-Porsche tweede in het eindklassement, achter Klaus Bachler, Joel Sturm en Alex Malykhin, het trio van de nummer 92-Manthey-PureRxcing-Porsche, die na de race in Fuji al vaststonden als kampioenen. Daarmee kwam er een einde aan wederom een mooi WEC-seizoen.
De nummer 81-TF Sport-Corvette werd tweede in de klasse in de race, de nummer 91-Manthey-EMA-Porsche van onder anderen Morris Schuring werd tweede in de eindstand van het kampioenschap