Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Met winnen van DTM titel ging voor Mirko Bortolotti droom in vervulling

Met het winnen van de DTM titel ging afgelopen zondag voor de 34-jarige Italiaan Mirko Bortolotti een droom in vervulling. Waarschijnlijk bij het grote publiek in Nederland niet zo bekend maar de in Wenen opgegroeide Italiaan beschikt over een lange staat van dienst in de autosport. Hij won in de afgelopen zestien jaar maar liefst vijf kampioenschappen en won talloze wedstrijden in de GT-wereld.

2024 2019 Zandvoort
Mirko Bortolotti is al 19 jaar in de autosport actief waarvan de laatste 18 als professional. Hier(midden) na het behalen van de pole voor de ADAC GT Masters op Zandvoort in 2019.

Tekst en foto’s: Willem J. Staat


2024 Carlin Hockenheim 2009
De eerste kennismaking met Bortolotti Hockenheim 2009. Direct bij debuut derde in de tweede wedstrijd op zondag.

Met winnen van DTM titel ging voor Mirko Bortolotti droom in vervulling

Op een kletsnatte zondagmiddag maakte ik op Hockenheim ooit eens een aantal portretfoto’s van Mirko Bortolotti. Eén van de vele talenten die over Red Bull sponsoring beschikte maar op dat moment geen deel uitmaakte van de Red Bull school. Op diezelfde zondagmiddag in 2009 eindigde Mirko bij zijn eerste kennismaking met het Motodrom van Hockenheim als derde achter Jean Karl Vernay en Christopher Zanella. Vernay rijdt nog sporadisch en werkt al jaren bij sportscar constructeur Duqueine in Frankrijk terwijl Zanella al jaren geleden een streep onder zijn carriere zette. Maar Bortolotti bevindt zich na deze 15 jaar nog steeds op de top van zijn carriere. Bortolotti kende hoogte- en dieptepunten in de eenzitterwereld. Het winnen van het Italiaanse F3 kampioenschap in 2008 en de toenmalige FIA F2 titel leverde kansen als testrijder bij Torro Rosso, Ferrari en Williams op. Het betekende geen doorbraak. Mirko Bortolotti is daar heel nuchter over. “Anders dan nu wilden ze kant en klare kampioenen en legden ze minder druk op aankomende veelbelovende talenten. De tests verliepen goed maar het was gewoon niet genoeg en dit moet je accepteren” zegt de kersverse DTM kampioen.


2024 Hockenheim 2009
Na de karting veel succes in de eenzitter racerij. Waarom het in de F1 niet lukte daar is Bortolotti heel duidelijk over. De Parameters voor testrijders waren toen totaal anders.

Het winnen van de Eurocup Megane Trophy in 2013 opende opnieuw deuren en een terugkeer naar eenzitter wereld. In Formula Acceleration met de voormalige A1 GP bolides behaalde de Italiaan maar liefst drie overwinningen en eindigde als tweede in het kampioenschap. Maar ook vond Bortolotti een nieuw onderkomen bij Lamborghini waar hij zich tot één van de toprijders van het merk wist te ontwikkelen en inmiddels al tien jaar voor het merk actief is.

Mirko Bortolotti: “
Tien jaar geleden heeft Lamborghini mij een kans gegeven en sindsdien heb ik altijd in mijzelf geloofd. Ik herinner mij nog aan de verloren titelstrijd vorig jaar en toen heb ik even wel wat tranen gelaten.”

Ondanks een magnifieke inhaalmanoeuvre bij het uitkomen van de Sachskurve in de eerste wedstrijd op zaterdag was het niet voldoende. Bortolotti versloeg met een magistrale move zowel de Brit Jack Aitken(Ferrari 296 GT3) en Riccardo Feller(Audi R8 LMS GT3 Evo) bij het uit accelereren van de bocht. Alleen met een onderbreking van 2020(Audi) was de Italiaan altijd aan Lamborghini verbonden. Het nobele Italiaanse merk bracht hem dan onder bij GRT Team Grasser, Iron Lynx of bij het team van SSR Performance waarmee hij dit jaar de titel won.

2024 Carlin Hockenheim 2009 Helm
Ontzetted gefocust in 2009.


Het racevirus zat er bij de kersverse DTM kampioen al vroeg in. Op vijf jarige leeftijd was de kleine Mirko al dat hij autocoureur wilde worden. Tijdens een bezoek aan de Bologna Motor Show zag hij de imposante DTM Alfa Romeo van Giancarlo Fisichella en de liefde voor de autosport ging nooit meer over. Als de kleine Mirko ergens zijn zin opzette dan was hij ook niet meer te stoppen en moest het doel ook behaald worden. Het is een bekend feit dat veel coureurs weinig met school op hebben of grote spijbelaars zijn. Mirko Bortolotti was geen uitzondering want die miste ook wel eens het één en ander maar het volgen van de Engelse lessen vond hij uitermate belangrijke. “Als kleine jongen kon ik de persconferenties op de TV nooit volgen en daarom heb ik toen aan Engelse les voor kinderen deelgenomen’’ herinnert de coureur zich. Als fabrieksrijder voor Lamborghini wist Bortolotti zichzelf goed te ontwikkelen. In 2017 won hij zowel de Blancpain GT-series als de Blancpain Endurance Cup(nu de GT World Challenge Europe). In 2019 eindigde hij als tweede in het ADAC GT Masters kampioenschap en was ook in Endurance-wedstrijden actief. In 2018 behaalde hij het eerste succes voor Lamborghini tijdens de 24U van Daytona door de GTD-klasse te winnen.

IMG 4309
Bortolotti werd het gezicht van en voor Lamborghini en behaalde talloze successen in de GT Sport.


Het seizoen 2024 begon eigenlijk moeizaam. Een mislukte pitstop tijdens de openingswedstrijd op Oschersleben kostte SSR Performance en Bortolotti de overwinning. Het duurde even voordat de werkelijke successen kwamen maar de wedstrijden op Zandvoort, Norisring, Nürburgring en Sachsenring leverden belangrijke podiums op. Het belangrijkste in een titelstrijd is niet alleen het winnen van wedstrijden maar ook consistentie met het behalen van punten. Bij de voorlaatste wedstrijd op de Red Bull Ring behaalde Bortolotti zijn eerste seizoensoverwinning en kwam als leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Hockenheim waar ABT Audi Sportsline-coureur Kelvin van der Linde afgelopen zaterdag de party tijdelijk met een overwinning bedierf. Maar in de slotwedstrijd pakte de SSR Performance-rijder met een gecalculeerde wedstrijd verdiend de titel.

2024 Finale 2
Wat een geweldig moment tijdens de DTM Finale van 2023 in de eerste wedstrijd. Bortolotti in de midden liet zowel de Brit Jack Aitken(rechts) als Ricardo Feller(links op de foto) volledig staan. Een onvergetelijke "move" zoals je ze zelden ziet.

Bortolotti kwam vaak enigszins wat introvert over maar is in zijn houding behoorlijk wat losser geworden toen hij zich tijdens de signeersessie vrolijk tussen de fans begaf. Ook is Bortolotti nauw betrokken bij de ontwikkeling van het WEC Lamborghini hybride prototype. In vergelijking met de DTM Class 1 fabrieksrijders uit het pré Coronatijdperk is het soms wat moeilijker om in te schatten hoe goed dat sommige GT-rijders zijn. Zeker omdat ze ook nog eens afhankelijk zijn van de resultaten van hun co-rijder. Maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat Mirko er ver bovenuit steekt en het zeker in het oude DTM met de Class 1 auto’s voor de titels gegaan zou hebben.

2024 Zandvoort
Voor het team van SSR Performance op weg naar de DTM titel met een altijd spectaculaire rijstijl.

Of het kampioenschapsteam van SSR Performance in 2025 in de DTM terugkeert is helaas zeker. Wat wel zeker is dat de regerende kampioen zeker zijn titel met Lamborghini wil verdedigen. Voor de kersverse DTM kampioen is het nu tijd om in Assetto Corso Simracing deelnemers in de carriére modus te begeleiden en de voetbalwedstrijden van zijn favoriete voetbalclub AC Milan te volgen. “Er is niets belangrijker dan een privéleven buiten de circuits en gezondheid” zegt de man wiens familie een aantal ijssalons in Wenen bezit en zijn doelen met hard werken wist te bereiken.

2024 Zandvort 2019 2
Hier in 2019 op Circuit Zandvoort door Christian Engelhart op de schouders genomen. De Italiaan komt misschien wat introvert over maar gaat gedurende de raceweekends volledig in zijn werk op. Fun, overwinningen en titels horen er bij.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet