Sportscars: Cool Racing wint ELMS-finale in Portimão, Pro-Am-winst voor Viscaal, equipe AO by TF pakt de titel
Lorenzo Fluxá, Malthe Jakobsen en Ritomo Miyata hebben voor Cool Racing de ELMS-finale in Portimão gewonnen. Het trio won voor de tweede keer dit seizoen en bleef daarbij de nieuwe kampioenen voor: Jonny Edgar, Robert Kubica en Louis Delétraz schreven voor AO by TF Sport de ELMS-titel in de LMP2 op hun naam. In de Pro-Am-sectie van de LMP2-klasse was er bovendien winst voor Bent Viscaal, die met teamgenoten Giorgio Roda en René Binder voor Proton Competition de zege naar huis reed. De titel in die klasse ging naar François Perrodo, Alessio Rovera en Matthieu Vaxivière van AF Corse.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: ELMS
De ORECA-Gibson 07 van Cool Racing kreeg in het derde uur van de 4 Uur van Portimão de kop in handen toen de auto van United Autosports – met Marino Sato aan het stuur – een drivethrough penalty kreeg toebedeeld na contact met de Panis-ORECA van Manuel Maldonado, Charles Milesi en Arthur Leclerc. Daarna stond Jakobsen de leiding niet meer af. De equipe van Cool werd daarmee ook de eerste die dit seizoen twee overwinningen wist te boeken.
In het spoor van Jakobsen stuurde de AO by TF-ORECA van Edgar, Kubica en Delétraz vol vertrouwen op de LMP2-titel af. De drie gingen de afsluitende race al in als leiders in het kampioenschap. Met hun tweede plaats bleven ze hun naaste concurrenten van Inter Europol Competition vanzelfsprekend voor: Sebastian Álvarez, Vlad Lomko en Tom Dillmann werden uiteindelijk vierde. Het is voor Kubica de tweede ELMS-titel in vier jaar, voor Delétraz zelfs de derde in vier jaar. Cool Racing maakte zijn succes compleet door via Carl Bennett, Ferdinand Habsburg en Frederik Vesti nog eens het podium te bestijgen, terwijl voor Inter Europol de vierde en vijfde plaats restten. United Autosports maakte iets van zijn pech goed door met de auto van Bijoy Garg, Fabio Scherer en Paul Di Resta als zesde te finishen.
Job van Uitert had deze keer minder geluk: zijn Idec Sport-ORECA met teamgenoten Nico Pino en Reshad de Gerus kwam deze keer niet verder dan de 20e plek, op twee ronden achterstand.
In de Pro-Am-klasse van de LMP2 streek AF Corse de titel op, maar de strijd om de dagwinst ging tussen Proton Competition en Algarve Pro Racing. Die werd pas in de allerlaatste ronde beslecht nadat Bent Viscaal de auto van Kriton Lentoudis, Alex Quinn en Richard Bradley passeerde. Dat had directe gevolgen voor de titel, want Quinn hoopte door extreem benzine te sparen de klasseoverwinning binnen te halen en daarmee AF Corse te verslaan, dat op dat moment vierde reed. Lang leek het plan te slagen, totdat Viscaal daar in de slotronde andere gedachten over had. AF Corse moest zelf ook nog hard werken voor die beslissende vierde plaats: Matthieu Vaxivière passeerde Mathias Beche in de Richard Mille by TDS-ORECA ook pas kort voor het einde. Het Pro-Am-podium werd gecomplementeerd door Nielsen Racing en de equipe van John Falb, Colin Noble en Nick Yelloly.
Cool Racing mocht nog meer succes noteren, want ook in de LMP3 gingen zij er met de winst op de Autodrómo do Algarve vandoor. Miguel Cristovao en Manuel Espirito Santo wonnen met zo’n tien seconden voorsprong op de Ligier van RLR M Sport, dat daarmee met Michael Jensen, Nick Adcock en Gael Julien wel de titel binnenhaalde. Julien was de ster van die equipe door in het laatste uur nog twee auto’s te passeren: genoeg voor hem en zijn teamgenoten om kampioen te worden.
Minstens zo zinderend als in de LMP2 Pro-Am was de titelstrijd in LMGT3: een inhaalactie in de allerlaatste bocht resulteerde daar in de titel voor Iron Lynx Lamborghini van Hiroshi Hamaguchi, Axcil Jefferies en Andrea Caldarelli. Achter het stuur van de Huracán GT3 Evo2 wist Caldarelli de Iron Dames Porsche 911 GT3-R van Michelle Gatting nog net voorbij te steken en zo het kampioenschap binnen te halen. Dat was nodig, anders had Kessel Racing met Takeshi Kimura, Esteban Masson en Daniel Serra de titel gepakt. De Ferrari-equipe kreeg echter een drivethrough penalty voor contact met een LMP3-auto en werd zo teruggeworpen naar de vijfde plaats. De Proton Competition Porsche van Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Julien Andlauer voltooide het klassepodium.