GT: Koch en Kofler pakken GT2-kampioenschap op Catalunya, Am-titel beslist door diskwalificatie
16 auto's namen deel aan de Europese GT2-seizoensfinale in Catalonië
De Fanatec GT2 European Series powered by Pirelli stond voor de seizoensfinale in het voorprogramma van de Fanatec GT World Challenge Europe Sprint Cup powered by AWS op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Martin Koch en Reinhard Kofler (Motorsportzentrum Ried) zijn gekroond tot de Pro-Am-kampioenen van 2024. In de Am-klasse ging het kampioenschap naar Philippe Prette (LP Racing), maar niet op de gebruikelijke wijze.
Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey)
In de openingsfase op de zaterdag vochten Dominik Olbert (razoon – more than racing), Gilles Vannelet (Akkodis ASP), Lennart Marioneck (RTR Projects) en Jörg Viebahn (NM Racing Team) fel om de leiding op de natte baan in Montmeló. Olbert kwam echter tot stilstand en moest zijn KTM resetten. Viebahn bouwde vervolgens een kleine voorsprong op. Toen Andy Cantu de Mercedes-AMG van de Duitser had overgenomen, moest hij aanvallen van Mauro Calamia (Dinamic Motorsport) zien af te slaan. Dat lukte tot er nog 8 minuten te gaan was. Calamia ging buitenlangs Cantu door bocht 12 en verdiende met die inhaalactie de overwinning in Race 1 samen met Roberto Pampanini in de goudkleurige Maserati. Maťo Homola en Marioneck completeerden het podium achter Cantu en Viebahn.
Zwiterse nieuwkomers Calamia en Pampanini waren het snelst in de uitdagende, natte omstandigheden
Koch en Kofler werden zesde in de Pro-Am-klasse en, aangezien ze naar Spanje kwamen met een voorsprong van 43 punten, was dat meer dan genoeg om zichzelf te verzekeren van het kampioenschap, aangezien Leonardo Gorini en Carlo Tamburini (LP Racing) niet verder kwamen dan de vierde stek. Jean-Luc Beaubelique en Vannelet zegevierden ondertussen in de Am-klasse, nadat Prette terugzakte van de eerste naar de vierde positie vanwege tijdstraffen voor een te korte pitstop en voor een unsafe release.
Koch en Kofler finishten elke race dit seizoen op het podium op Race 1 op het Circuit de Barcelona-Catalunya na
UITSLAG RACE 1
Cantu en Viebahn versloegen Homola en Marioneck in Race 2 op de zondag. Koch en Kofler sloten het seizoen af met een podium door als derde het zwart-witgeblokt te zien. Gorini en Tamburini liepen een beker opnieuw met een positie mis. Beaubelique en Vannelet gingen de laatste wedstrijd van het seizoen in met een gat van 23 punten naar Prette in het Am-kampioenschap en dus hoefde het Franse duo niets meer te doen dan geklasseerd te worden. Beaubelique maakte echter een knullige crash mee door bij de start helemaal achter in het veld tegen teamgenoot Pascal Gibon op te rijden. De ophanging van zijn Mercedes-AMG brak af en hij en Vannelet zouden dus 0 punten scoren.
Het gat tussen Viebahn en Marioneck was slechts 0.351 seconden bij het vallen van de vlag
Prette lag de eerste helft van de zondagswedstrijd op kop in de Am-klasse, maar in de slotfase moest hij zijn meerdere erkennen in Artur Chwist en Olbert. De Monegask verdiende 18 punten en dus te weinig om Beaubelique en Vannelet te passeren in het kampioenschap. Maar LP Racing besloot alles op alles te zetten en ging in protest tegen Chwist en Olbert, en de motordata, camber, rijhoogte en gewicht van hun razoon – more than racing-KTM. Deze bleek uiteindelijk 3 kilogram te licht en werd dus gediskwalificeerd. Prette kreeg de overwinning én het kampioenschap op die manier alsnog in handen.
LP Racing liep met Gorini en Tamburini de Pro-Am-titel mis, maar het Maserati-team mag zich met Prette kampioen van de Am-klasse noemen
UITSLAG RACE 2
Het seizoen 2025 van de Fanatec GT2 European Series powered by Pirelli begint op 5 en 6 april op Paul Ricard, voordat het kampioenschap neerstrijkt in Zandvoort, Spa-Francorchamps, Misano, Valencia en Barcelona-Catalunya.