Sportscars: Van der Zande bezorgt Ganassi-Cadillac zege in Motul Petit Le Mans, Porsche kampioen in IMSA (lang)
Renger van der Zande haalde in de slotfase van Motul Petit Le Mans de overwinning binnen
Renger van der Zande heeft zijn laatste optreden voor Cadillac Chip Ganassi Racing in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship in stijl afgesloten. Met een gewaagde manoeuvre passeerde hij met nog een kwartier te gaan de nummer 6-Porsche van Nick Tandy en reed vervolgens de overwinning in de tien-uursrace Motul Petit Le Mans naar huis. Onze landgenoot deelde het succes met Sébastien Bourdais en Scott Dixon. Voor Penske-Porsche-rijders Felipe Nasr en Dane Cameron, die samen reden met Matt Campbell, was de derde plaats genoeg voor het binnenhalen van de IMSA-kampioenstitel. Porsche won tevens de merkentitel, terwijl Porsche-Penske Motorsport de teamtitel won. In LMP2 ging de winst naar TDS Racing met rijders Mikkel Jensen, Steven Thomas en Hunter McElrea. InterEuropol-coureurs Tom Dillmann en Nick Boule wonnen de titel. In GTD-Prop behaalde het Iron Lynx-Lamborghini-team met Jordan Pepper, Mirko Bortolotti en Franck Perera zijn eerste zege. Ook in deze klasse wird een Porsche-team kampioen, namelijk AO Racing met Laurin Heinrich. In GTD won de Conquest Racing-Ferrari van Albert Costa, Manny Franco en Cédric Sbirrazzuoli. Russell Ward en Philip Ellis eindigden samen met Indy Dontje in de WInward-Mercedes als negende en behaalden daarmee de titel.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: IMSA
De beide fabrieks-Porsches van het Penske-team, de beide Acura’s van Wayne Taylor Racing en de Ganassi-Cadillac ontpopten zich al snel als de grootste kanshebbers op succes in de tien-uursrace op Michelin Raceway Road Atlanta, traditioneel de afsluiting van het IMSA-seizoen. Uiteindelijk was het weer eens Renger van der Zande, die voor de beslissing zorgde, een spectaculaire actie die vergelijkbaar was met zijn beroemde inhaalmanoeuvre in de ‘Corkscrew’ op Laguna Seca in 2017. Ditmaal verraste Van der Zande Nick Tandy in het laatste kwartier van de race aan de binnenkant op weg naar de eerste bocht, passeerde de Brit en nam zo de leiding in de wedstrijd over. Vervolgens stelde hij de overwinning veilig.
Van der Zande rijdt als winnaar over de eindstreep
“Het was de enige move die ik kon maken”, zei Van der Zande. “Ik zat een tijdje achter Tandy en hij was heel snel op de rechte stukken, pakte iedere keer een gat van zes, zeven wagenlengtes. Maar in de bochten waren wij juist heel snel, in het bijzonder in bochten 1 en 3, waarvoor we de auto goed hadden afgesteld. Daar kon ik veel terrein goedmaken.”
Daarbij was de race voor Van der Zande en zijn teamgenoten Bourdais en Dixon allesbehalve eenvoudig geweest. Al in het eerste uur moest de auto naar binnen vanwege een sensorprobleem, waardoor het team een ronde achterstand opliep. Later incasseerde Van der Zande een ‘drive-through’ vanwege een aanrijding met de High Class-Oreca-LMP2 en werd hij door Rahel Frey in de Iron Dames-Lamborghini ook nog een keer in de rondte getikt toen hij niet de pits uit kwam. In de slotfase was er een probleem met de verlichting van de Cadillac, die telkens uitviel, maar tot opluchting van het team greep de wedstrijdleiding niet in. Uiteindelijk stonden deze tegenslagen het succes voor Van der Zande en zijn teamgenoten niet in de weg. Achter Tandy reed Van der Zande ook nog eens het snelste gemiddelde van alle coureurs in de GTP-klasse.
Podium voor Sébastien Bourdais, Renger van der Zande en Scott Dixon
Voor Van der Zande was het zijn 21e overwinning in de IMSA-competitie. “Dit is zó gaaf!”, zei hij na afloop. “Dit is mijn race. Als ik mensen vertel over het racen in Amerika, dit is hoe we hier racen. Ik houd van IMSA, hier wil ik de rest van mijn leven in de racerij doorbrengen. Chip (Ganassi, red.) is geweldig voor me geweest. Niet gek voor een verzekeringsverkoper!” Achter de winnende Ganassi-Cadillac eindigden de beide Penske-fabrieks-Porsches op de tweede en derde plaats met respectievelijk Kévin Estre, Mathieu Jaminet en Nick Tandy in de nummer 6 en Matt Campbell, Felipe Nasr en Dane Cameron in de nummer 7. Daarmee haalden Campbell en Nasr ook de kampioenstitel binnen. Porsche werd kampioen bij de merken, Porsche Penske Motorsport won de teamtitel.
Porsche Penske Motorsport won alle kampioenstitels in de GTP-klasse
De nummer 24-BMW van Augusto Farfus, Philipp Eng en Jesse Krohn greep als vierde net naast het podium. Daarachter volgde de van pole gestarte Whelen Action Express-Cadillac van Tom Blomqvist, Jack Aitken en Pipo Derani. Bent Viscaal eindigde samen met Alessio Picariello en Gianmaria Bruni met de Proton-Mustang Sampling-Porsche als zesde. Tijmen van der Helm haalde met de JDC Miller Motorsports-Porsche de eindstreep niet, voor hem en teamgenoten Richard Westbrook, die zijn laatste race reed, en Phil Hanson betekende een technisch defect na 160 ronden het voortijdige einde.
Laatste LMP2-winst van het seizoen voor TDS Racing
In LMP2 won het TDS Racing-trio Mikkel Jensen, Steven Thomas en Hunter McElrea met 1,109 seconde voorsprong op de Riley-Oreca van Felipe Fraga, Josh Burdon en Gar Robinson. De Era Motorsport-Oreca van Connor Zillisch, Ryan Dalziel en Dwight Merriman eindigde op de derde plaats, gevolgd door Tom Dillmann, Jakob Smiechowski en Nick Boule van Inter Europol by PR1 Mathiasen Motorsports. Dillmann en Boule wonnen met die klassering de titel in de klasse.
De Iron Lynx-Lamborghini won GTD-Pro
Succes voor Lamborghini was er in de GTD-Pro-klasse, met de overwinning voor Jordan Pepper, Mirko Bortolotti en Franck Perera van het Iron Lynx-team. Het team acteerde vanaf de beginfase al goed voorin en streed met de Ferrari van Risi Competizione, bestuurd door Alessandro Pier Guidi, Davide Rigon en Daniel Serra, om de overwinning. De beslissende manoeuvre kwam op naam van Pepper, die met zo’n twee uur te gaan Serra passeerde en daarmee de eerste plaats binnenhaalde. De Heart of Racing-Aston Martin van Zach Robichon. Marco Sørensen en Mario Farnbacher eindigde als derde. Voor Robichin en Sørensen was dat niet genoeg voor de titel, want daarvoor hadden ze minstens tweede moeten worden. Zo was de titel dus voor Laurin Heinrich in de AO Racing-Porsche, terwijl AO Racing ook het teamkampioenschap won en Porsche de merkentitel binnenhaalde. Heinrich had samen met Julien Andlauer en Michael Christensen ditmaal een race met de nodige technische problemen, zodat het trio niet verder kwam dan de elfde plaats. De titelwinst maakte echter alles goed. De Corvette van Nicky Catsburg, Tommy Milner en Earl Bamber werd geraakt door een LMP2-auto, wat voor veel schade en een enorme achterstand zorgde. Zo zat er niet meer in dan de twaalfde plaats in de klasse.
De AO Racing-Porsche won met Laurin Heinrich de GTD-Pro-titel
Net als in GTD-Pro ging ook in GTD de strijd om de overwinning tussen een Lamborghini en een Ferrari, maar hier was de uitkomst precies omgekeerd, met winst voor de Conquest Racing-Ferrari van Cédric Sbirrazzuoli, Albert Costa en Manny Franco. De Forte Racing-Lamborghini van Devlin Defrancesco, Loris Spinelli en Misha Goikhberg eindigde op de tweede plaats. Hier werd het duel een half uur voor het einde beslist toen Albert Costa Loris Spinelli wist te passeren. Vervolgens reed Costa met het minimale verschil van 0,718 seconde de overwinning naar huis. De Vasser Sullivan-Lexus van Frankie Montecalvo, Parker Thompson en Aaron Telitz eindigde als derde.
GTD-klassezege voor de Conquest-Ferrari
Voor Winward-Mercedes-rijders Indy Dontje, Philiip Ellis en Russell Ward was er ditmaal geen podiumsucces weggelegd, maar de negende plaats was voor Ellis en Ward genoeg voor de titel. Dontje, Ellis en Ward wonnen samen ook de GTD-rijderstitel in de IMSA Michelin Endurance Cup. “Niet onze beste race”, vond Dontje, “maar wel allebei de kampioenschappen binnengehaald, zowel overall als endurance, dus megablij en dat gaan we nu gewoon vieren. Het was een race die niet de schoonheidsprijs verdiende, maar we hebben wel een paar dingetjes gevonden waaraan het gelegen heeft, dus genoeg om aan te denken voor volgend jaar, maar nu gaan we eerst feest vieren!”
Indy Dontje (l.) won met zijn teamgenoten de GTD-titel in de IMSA Michelin Endurance Cup