Formule 1: Kort nieuws week 40: geen rookie-race, Alpine, Verstappen/FIA, RB

Deze en vorige week leefde de Formule 1 op door een reeks zeer uiteenlopende berichten over het circus naast de baan. De debutantenwedstrijd in Abu Dhabi gaat toch niet door, Renault zet vanaf 2026 een streep onder zijn F1-motorprogramma, Verstappen en FIA-president Ben Sulayem lagen in de clinch en Daniel Ricciardo moet bij RB gedwongen plaatsmaken voor Liam Lawson.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto’s: Red Bull Racing, Alpine F1
Geen rookie-race op Yas Marina
Gezien het gebrek aan doorstroming van de laatste jaren leek het zo’n mooi idee: een wedstrijd voor F1-junioren na afloop van het seizoen. Heel ingewikkeld was de logistiek daarvoor niet: in de dagen na de afsluitende GP van Abu Dhabi vindt er sowieso een bandentest met rookies plaats op het circuit van Yas Marina. Hoe eenvoudig dus om een deel van die dag in te ruimen voor een kwalificatiesessie en een sprintrace tussen tien auto’s?
Lange tijd leek het plan doorgang te vinden, maar op de World Motor Sport Council van deze week werd het idee toch weer in de ijskast gezet. Juist de logistiek werd daarbij aangehaald als belangrijkste reden om de race uit te stellen, maar eerder lijkt het te kort dag om het concept goed in de markt te zetten, zendtijd te regelen en in de media stap voor stap naar een hoogtepunt op te bouwen, zodat mensen ook op een doordeweekse avond voor de buis gaan zitten. Het plan had wel de steun van alle partijen, dus de kans is groot dat de beste F2-coureurs zich eind volgend jaar wél mogen bewijzen in een heuse F1-wedstrijd.

Alpine vanaf 2026 verder met Mercedes
Renault bevestigde deze week het al veel eerder uitgelekte plan dat het een streep wil zetten door de F1-activiteiten in de motorenfabriek van Viry-Châtillon. De hybride V6 turbo van Renault loopt al jaren achter de feiten aan en blijkbaar bestaat er bij de autofabrikant ook geen geloof in het feit dat Viry een klapper kan produceren voor het nieuwe reglement van 2026. In plaats daarvan heeft Renault de fabriek inmiddels al omgedoopt in Hypertech Alpine, waarbij de fabricage van motoren voor het WEC, Dakar en de toekomstige supercar van Alpine centraal zal staan.
Tegelijk stuurde Flavio Briatore als speciaal adviseur van Alpine aan op een efficiencyslag die van de F1-basis op Enstone weer een slagvaardig raceteam zou moeten maken uit de tijd waarin de flamboyante Italiaan zelf bij Benetton en Renault de scepter zwaaide. Het binnenhalen van Hitech-baas Ollie Oakes – een no-nonsense-Brit in plaats van een Franse fabriekspion – was daar het eerste signaal van, de beslissing om in 2026 verder te gaan met Mercedes is het tweede duidelijke teken. Of Alpine dan überhaupt Alpine blijft, is nog dan maar de vraag. De overstap naar Mercedes is mogelijk doordat Mercedes-klant Aston Martin eind volgend jaar met Honda verdergaat. Zo valt er capaciteit vrij bij Mercedes Benz AMG High Performance Engines in Brixworth.

Verstappen en Ben Sulayem weer met elkaar in de clinch
Het is verleidelijk om de nieuwste ruzie tussen Max Verstappen en FIA-president Mohammed Ben Sulayem af te doen als een kortstondige soap, net zoals destijds bij het begin van de Red Bull-affaire rondom Christian Horner stemmen riepen dat de kwestie de belangstelling van de serieuze F1-pers niet waard was. Dat laatste is door de leegloop bij Red Bull inmiddels wel weersproken, terwijl ook de straf die de FIA aan Verstappen uitdeelde voor vloeken tijdens een persconferentie nog weleens een staartje zou kunnen krijgen.
Verstappen is een man van sterke overtuigingen én met een liefde voor vele vormen van autosport. Al vroeg in zijn carrière liet hij weten niet voor eeuwig in de Formule 1 te blijven en waarschijnlijk al relatief jong op zoek te willen gaan naar andere uitdagingen in de sport. Het plezier in de sport staat daarbij steeds voorop. Schijnbaar onbenullige kwesties als deze doen daar afbreuk aan en kunnen ertoe leiden dat Verstappen eerder dan gepland zijn biezen pakt – een stap die niet zonder gevolgen blijft voor bijvoorbeeld de GP van Nederland en het hele commerciële circus dat in Nederland rondom Verstappen is opgebouwd.

Ricciardo maakt plaats voor Lawson
Vorige week donderdag kwam bovendien het transfernieuws los dat op de langere duur ook effect heeft op de teamgenoot van Verstappen: Daniel Ricciardo moet de laatste GP’s van dit jaar al plaatsmaken voor Liam Lawson, de Red Bull-junior uit Nieuw-Zeeland die vorig jaar ook al de toen geblesseerde Australiër tijdelijk verving. Deze keer lijkt het voorgoed, waarbij Lawson ook meteen wordt ‘getest’ als vervanger van Sergio Pérez. Over de Mexicaan zijn inmiddels de nodige geruchten in de wereld geholpen, waaronder een mogelijke bekendmaking tijdens de GP van Mexico dat hij zijn helm aan het eind van het seizoen aan de wilgen hangt.
Omdat Verstappen óók niet meer zo blij leek te zijn bij Red Bull, werd het beeld de afgelopen maanden verder vertroebeld door opzichtige openingen van Mercedes-teambaas Toto Wolff naar Verstappen en recenter ook van Red Bull-teambaas Christian Horner naar George Russell. Vandaag begroeven Wolff namens Mercedes en Helmut Marko namens Red Bull echter weer overduidelijk de strijdbijl door op dezelfde dag te verklaren niet meer te ‘flirten’ met Verstappen en George Russell als mogelijke coureurs bij respectievelijk Mercedes en Red Bull. Marko, die sterk opkomt voor zijn juniors en daarmee tegen Horner ingaat, vertelde daarbij dat het team voor de toekomst alleen naar Lawson, Tsunoda, F2-titelpretendent Isack Hadjar en F3-belofte Arvid Lindblad kijkt. Het spel over de definitieve bezettingen bij Red Bull in 2025 en Mercedes in 2026 is dus nog niet gespeeld.