Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Vader en zoon Collard kampioen in British GT, zeven GT Open-titelkandidaten over na Catalunya

240929 Start
De seizoensfinale van het British GT werd voor het eerst sinds 2009 gehouden op Brands Hatch

Het een na laatste raceweekend van de International GT Open werd onder de Spaanse zon verreden. Gustav Bergström en Nico Menzel (Car Collection Motorsport) en Vincent Abril en Nicola Marinangeli (Spirit of Race) deelden de overwinningen op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waardoor beide duo's in de titelstrijd blijven met nog één endurancerace te gaan. Ondertussen werd vlakbij Londen het British GT Championship al afgesloten met Ricky en Rob Collard (Barwell Motorsport) als nieuwe GT3-kampioenen. Jack Brown en Zac Meakin (Optimum Motorsport) gingen er met de GT4-titel vandoor.

Tekst: Vincent Bruins (X: @VincentJBruins)
Foto's: SRO (Jakob Ebrey) en GT Sport


International GT Open
Menzel ving de zaterdagsrace aan vanaf de pole position en werd op de voet gevolgd door Fabian Schiller (GetSpeed). Bergström kwam achter Schillers teamgenoot Anthony Bartone terecht na de rijderswissel, vanwege een successtraf, maar de Zweed wist hem weer voorbij te gaan met nog 20 minuten te gaan. Julian Hanses (Team Motopark) haalde Bartone ook in en de GetSpeed-Mercedes-AMG kwam onder druk te staan van James Kell (Greystone GT) en Marcos Siebert (Team Motopark). Geluk bij een ongeluk, Siebert crashte tegen Kell met nog een paar minuten op de klok. Hanses maakte vervolgens een opmerkelijke spin mee in de laatste ronde, waardoor Bartone en Schiller alsnog als tweede over de streep kwamen achter winnaars Bergström en Menzel. Dominik Baumann en Mikaeel Pitamber (SPS automotive performance) completeerden het podium voor Lukas Dunner en Hanses. Diego Menchaca en Siebert werden teruggezet naar P7 vanwege een straf voor het contact met Kell, achter Alessio Deledda en Jordan Pepper (Oregon Team) en Abril en Marinangeli. Christopher Haase en Simon Reicher (Eastalent-Racing) scoorden één mager puntje.

240928 CheeverPulcini
Omdat Cheever eerder in het seizoen een raceweekend moest missen, is Pulcini in zijn eentje kampioen in de Pro-Am-klasse

Valentin Pierburg en Aaron Walker (GetSpeed) zegevierden in de Pro-Am-klasse door Eddie Cheever en Marco Pulcini (Spirit of Race) achter zich te houden. De laatstgenoemde scoorde genoeg punten om zeker te zijn van het kampioenschap en heeft dus met succes zijn Pro-Am-titel weten te verdedigen. Libor Milota en Filip Salaquarda (ISR Racing) verdienden hun eerste punten van het seizoen door meteen op het Pro-Am-podium terecht te komen. Heiko Neumann en Timo Rumpfkeil (Team Motopark) zagen als winnaars in de Am-klasse slechts een paar tienden eerder de zwart-witgeblokte vlag voor Kiki Sak Nana en Adam Osieka (GetSpeed).

240928 HaaseReicher
Haase en Reicher van Eastalent-Racing staan er samen met Deledda van Oregon Team het best voor met ieder 100 punten

UITSLAG RACE 1

Abril en Marinangeli domineerden de zondagsrace door vanaf de pole te winnen voor Dunner en Hanses. De wedstrijd eindigde vroegtijdig vanwege een zware crash van Alessandro Cozzi (AF Corse). Haase en Reicher versloegen Deledda en Pepper voor de derde plaats, wat betekent dat het Audi-duo met evenveel punten als Deledda in het kampioenschap naar Monza zal gaan. Alex Fontana en 'Hash' (Car Collection Motorsport) pakten de overwinning in de Pro-Am-klasse. Dexter Müller (CBRX by SPS) was het gat naar 'Hash' aan het dichten, voordat hij te hard pushte en spinde. Karol Basz en Marcin Jedliński (Olimp Racing) schoven op naar de tweede plaats voor Marcelo Hahn en Allam Khodair (AF Corse). Giuseppe Cipriani (Il Barone Rampante) kwam als tweede aan de finish in de Am-klasse achter winnaars Kiki en Osieka. De solorijder in zijn Lamborghini verdiende daarmee het Am-kampioenschap, zijn derde titel in de International GT Open.

240928 Cipriani
Cipriani mag zich een drievoudig kampioen in de International GT Open noemen

UITSLAG RACE 2

Het seizoen wordt op 20 oktober afgesloten met de tweede en laatste GT Open 500-race van 2024, een endurancewedstrijd van 2 uur en 40 minuten of 500 kilometer op het Autodromo Nazionale Monza. Maar liefst zeven duo's zullen om het kampioenschap strijden.

British GT Championship
Josh Caygill (Team RJN) ving de seizoensfinale op Brands Hatch aan vanaf de pole position. Achter hem ging Alex Martin (Barwell Motorsport) voorbij aan Morgan Tillbrook (Garage 59). Kevin Tse (2 Seas Motorsport) kwam voor de tweede achtereenvolgende race in de openingsronde in de grindbak terecht, ditmaal na een tik van Mark Radcliffe (Optimum Motorsport). Rob Collard kon zo opschuiven naar de vijfde positie. De Lamborghini-coureur moest blijven pushen om een successtraf goed te maken zonder al teveel plekken te verliezen en dus ging hij ook voorbij aan Radcliffe en Tillbrook. Collard zou teruggevallen naar P10 met de extra 20 seconden die hij stil moest staan, maar hij had het geluk dat er een Full Course Yellow kwam voor een crash van Simon Orange (Orange Racing by JMH), wat de gaten tussen iedereen veel groter maakten tijdens de rijderswissels.

240929 BuncombeCaygill
Buncombe won zijn tweede British GT-race ooit, nadat zijn eerste in 2012 ook op Brands Hatch kwam en ook met Team RJN

Alex Buncombe nam de McLaren van Caygill over en bleef aan de leiding op jacht naar de zege. Martin en Sandy Mitchell kwamen slechts 0,524 seconden te kort op de winnaars. Marcus Clutton en Tillbrook maakten het podium af in de GT3-klasse. Richard en Sam Neary wonnen de Silver-Am-klasse met P4 algemeen. Dankzij de neutralisatie werden Ricky en Rob Collard vijfde in plaats van tiende en scoorden daarmee genoeg punten om kampioen te worden in het British GT Championship. Tom Wood maakte indruk in zijn GT3-debuut door samen met Andrew Howard (Beechdean AMR) zesde algemeen te worden en tweede in Silver-Am voor Carl Cavers en Lewis Plato (Century Motorsport).

240929 RickyRobCollard
Rob en Ricky Collard zijn het tweede vader-en-zoon-duo na Jim en Glynn Geddie om kampioen te worden in het British GT

Brown en Meakin versloegen Jamie Day en Mikey Porter (Forsetti Motorsport) in de GT4-klasse voor niet alleen de overwinning op Brands Hatch, maar ook voor het kampioenschap. Als schrale troost sleepten Day en Porter nog wel de titel binnen in de GT4-Silver Cup. Callum Davies en Sai Sanjay (RACELAB) hielden Harry George en Luca Hopkinson (RAM Racing) achter zich voor het laatste plekje op het podium. Thomas Holland en Colin White (CWS Racing) verdienden hun eerste overwinning in de GT4-Pro-Am-klasse door Charles Dawson en Seb Morris (Team Parker Racing) in te halen in de slotfase. Ook Ian Gough en Tom Wrigley (Century Motorsport) gingen voorbij aan de Parker-Mercedes-AMG. Dawson en Morris speelden het veilig, aangezien hun titelrivalen William Orton en Marc Warren (Forsetti Motorsport) na de start waren uitgevallen met schade, en dus konden ze relatief gemakkelijk het GT4-Pro-Am-kampioenschap op hun naam schrijven.

240929 BrownMeakin
Brown en Meakin waren al het snelst op Brands Hatch, maar hadden dankzij een safety car ook het geluk dat ze een ronde voorsprong kregen

UITSLAG RACE

Het seizoen 2025 begint op 6 april op Donington Park voor de Silverstone 500. Tussen de doubleheaders van Oulton Park en Snetterton gaat het British GT Championship het Kanaal over voor de wedstrijd op Spa-Francorchamps. Na Brands Hatch wordt de finale begin oktober gehouden op Donington Park.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet