Sportscars: Iron Lynx-Proton wordt vijfde verschillende winnaar in vijfde seizoensrace ELMS (UPD: citaat Bent Viscaal)
De Iron Lynx-Oreca won de ELMS-race op Mugello
Het Iron Lynx-Proton-trio Jonas Ried, Matteo Cairoli en Maceo Capietto heeft de vijfde ELMS-race van het seizoen gewonnen. De totale raceduur op Mugello werd verlengd naar vier uur en 20 minuten na een onderbreking met de rode vlag. De LMP2-Pro-Am-klasse resulteerde in de overwinning voor Richard Mille by TDS met Rodrigo Sales, Mathias Beche en Greg Saucy. Bent Viscaal eindigde samern met zijn Proton-teamgenoten Giorgio Roda en René Binder als derde in deze categorie. De LMP3-klasse ging naar Team Virage (Gerbi/Pinheiro/Henrion), Kessel Racing (Kimura/Masson/Serra) won met de Ferrari de GT3-klasse.
Tekst: René de Boer (X: @renedeboer)
Foto’s: ELMS
In de beginfase van de race domineerde Inter Europol, dat als een van de weinige teams ervoor koos om de ‘goud’-rijder, in dit geval Clément Novalak, het eerste deel te laten rijden. Bij de herstart na een safety-car-interventie veroverde Capietto de leiding voor het van de pole-position gestarte team Iron Lynx-Proton en legde daarmee de basis voor de overwinning. Matteo Cairoli reed uiteindelijk de overwinning naar huis, op 6,580 seconden van Algarve Pro Racing met Matthias Kaiser, Olli Caldwell en Alex Lynn. De Inter Europol-Oreca van de genoemde Novalak, Luca Ghiotto en Oliver Gray completeerde als derde het podium.
De Duqueine-Oreca van Niels Koolen, Jean-Baptiste Simmenauer en James Allen werd negende algemeen en achtste in de LMP2-Pro-klasse. Voor de IDEC Sport-Oreca met Job van Uitert, Nico Pino en Reshad de Gerus was er geen klassering weggelegd, het trio viel in de 51e ronde uit. Van Uitert zei: “Ik denk dat we er oké bij zaten om in ieder geval mee te doen voor een top 5, maar Reshad had contact met een GT-auto, waar hij niet veel aan kon doen. Die GT wisselde plotseling van lijn toen hij ernaast zat, dat was het voor ons. Jammer, maar niets aan te doen. Nu op naar Portimão. Het kampioenschap wordt lastig met 25 punten achterstand, dan moet er wel een heel bijzonder sprookje gebeuren, maar we gaan natuurlijk wel voor de overwinning!”
Winst in LMP2-Pro-Am was er voor Richard Mille by TDS met Mathias Beche, Rodrigo Sales en Grégoire Saucy, die zo’n tien seconden voorsprong hadden op Algarve Pro Racing (Lentoudis/Bradley/Quinn). Bent Viscaal en zijn Proton-teamgenoten Giorgio Roda en René Binder werden derde in de klasse. “Uiteindelijk erg blij met de derde plek, al denk ik wel dat er zeker meer in had gezeten”, liet Viscaal weten. “We verloren best veel tijd tijdens de rode vlag en safety-car-situatie. We stonden onder een hoek van 45 graden, terwijl andere concurrenten een normale pitstop konden maken. Ik denk dat de derde plaats wel het maximaal haalbare was gezien onze snelheid. Toch weer een podium dus, al was de winst natuurlijk ons doel. Maar ja, we zijn er blij mee, op naar de volgende!”
In LMP3 zaten alleen de winnende Team Virage-Ligier (Gerbi/Pinheiro/Henrion) en de als tweede geklasseerde RLR M Sport-Ligier (Jensen/Adcock/Julien) in dezelfde ronde, de Inter Europol-Ligier op de derde plaats (Bukhantsov/Askey/Perino) op de derde plaats had al een ronde achterstand. De beslissing in de strijd om de klassezege viel toen Gael julien met de RLR M Sport-Ligier in de slotfase nog een keer naar binnen moest om te tanken. Daarmee was voor Gillian Henrion van Team Virage de weg naar de overwinning vrij.
Ook de strijd in de GT3-klasse werd in de slotfase beslist. Hier was het Daniel Serra met de Kessel Racing-Ferrari die Lorcan Hanafin in de nummer 97-Grid Motorsport by TF-Aston Martin passeerde en zo de zege binnenhaalde. De nummer 50-Formula Racing-Ferrari eindigde op de derde plaats. In het derde uur zorgde een aanrijding tussen Rahel Frey in de Iron Dames-Porsche en Matteo Schiavoni in de Proton-Porsche voor een forse crash van de Italiaan en daarmee voor een onderbreking met de rode vlag. Schiavoni kon ongedeerd uitstappen.